Gazdaság

Munkahelyük miatt aggódnak a magyarok

A fogyasztók világszerte bíznak országuk gazdasági fejlődése, munkahelyük biztonsága és személyes anyagi helyzetük javulásában. A hazai bizalmi index 90 százalékos mutatója valamelyest elmarad az öt világrész 42 országában megállapított átlagától.

A hazai eredmény nem reprezentatív

Megjegyezendő, hogy a válaszokat befolyásolja az internet-használók eltérő száma: A legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik. Ahol viszont kisebb az internet-használók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak a fiatalok, magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.

Az ACNielsen online felméréssel készült Globális Fogyasztói Bizalmi Indexe a világon a legnagyobb ilyen jellegű kutatás: 2005 novemberében 42 országban összesen 23 500 rendszeres internetezőt kérdeztek meg, Magyarországon 500-at.

Az ACNielsen Globális Fogyasztói Bizalmi Index novemberben 98 százalékos átlagot ért el (0-200 közötti skálán). A 98 százalékos eredmény 6 százalékponttal több, mint az előző, 2005 májusában, rendszeres internet-használók körében végzett felmérésé. Európában 95 pontos átlagát állapított meg az ACNielsen.

Pesszimisták vagyunk

A magyar megkérdezettek mindössze 31 százaléka ítéli meg pozitívan munkahelyi kilátásait a következő tizenkét hónap során. Ebből a szempontból az öt legpesszimistább ország közé tartozunk. Földrészünkön a megkérdezettek átlag 47 százaléka számít jóra a munkahelyével kapcsolatban közeljövőben.

A személyes pénzügyi helyzet tizenkét hónapon belül várható javulására vonatkozó válaszokkal a tíz legpesszimistább ország közé kerültünk; ugyanis honfitársaink közül csak 50 százalék számít anyagi viszonyainak javulására egy éven belül. Az európaiak 57 százaléka derűlátó ebben a kérdésben.


A fogyasztói árak és anyagi helyzete alapján a magyarok 40 százaléka tartja a jelenlegi időszakot kedvezőnek arra, hogy megvegye a számára szükséges fogyasztási cikkeket. Itt a magyar mutató pontosan megfelel az európai átlagnak.

A felmérés fontos üzenete, hogy Európában látják az alagút végét. A fogyasztók bizalma ugyanis tíz országban nőtt novemberben, a májusi kutatáshoz viszonyítva. Általában javult földrészünkön a munkahelyek biztonságának megítélése. A fogyasztói bizalom növekedésének ellenére a kutatási eredmények ugyanakkor érzékeltetik, hogy Európa gazdasági és politikai nehézségekkel küzd. Az európai index ugyanis 3 ponttal elmarad a világátlagtól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik