A módszertan
Az alábbiakban 10 üzletlánc – Auchan, Cora, Electro World, ElektroPont, Euronics, Media Markt, Metro, Office Depot, Photo Hall, Saturn, Tesco – 80, zömében elektronikai termékének árváltozásait vizsgáltuk.
A 2006. januári, vagy egyes esetekben 2005. decemberi – ugyanis egyes áruházláncok már novemberben és decemberben megkezdték speciális akcióikat az áfacsökkenésre hivatkozva, így ezek esetében eredeti árnak az azt megelőző hónapok árait vettük alapul – akciós újságokban szereplő termékeket összevetettük az azt megelőző hónapokban kiadott akciós újságok azonos akciós termékeivel. Minden esetben ugyanolyan akciós terméket hasonlítottunk össze ugyanabból az áruházból. Összesen 300 terméket vizsgáltunk, amiből cikkünkhöz 71 terméket választottunk ki.
Bejelentették
Június végén jelentette be a kormányfő, hogy öt százalékponttal csökkentik januártól a forgalmi adó kulcsát. A meglepetésszerű döntést későbbiekben azzal fejelték meg, hogy az áfacsökkenés miatt mérséklődő bruttó fogyasztói árakat a kereskedőkön áfakommandók segítségével kérik számon. Ez utóbbi kijelentés ellen élesen kirohanó, s a piacgazdaságra hivatkozó érintettek nyomására a gazdasági tárca vezetője ugyan visszakozott, azonban az esélyegyenlőségi tárca jutalmat is kilátásba helyezett az árcsökkenést figyelők számára.
Egy hete a korábbinál öt százalékponttal alacsonyabb a forgalmi adó legmagasabb kulcsa Magyarországon. Egy megközelítés szerint mindez azt jelentené, hogy egy hete 4 százalékkal alacsonyabb árat kellene fizessünk – az üzemanyagot, illetve a más áfakulcson adózó termékeken kívül – mindenért, amit január elseje után vásároltunk.
A kereskedők ellenérve, hogy létezik Magyarországon infláció, illetve januártól nő a rezsi, így kezdetben nem nagyon akarták az áfacsökkenést a fogyasztói árban is érvényesíteni. Azonban a piac nagy úr, s mint tudjuk, az infláció sem egyik napról a másikra jelentkezik, és a rezsiköltségekben fellépő emelkedést is nagyon hamar – vagyis azonnal – a végső fogyasztókra terhelik a társaságok.
A FigyelőNet és az áruházak akcióit figyelő GlobalPlaza közösen járt utána a valóságnak – csökkentek-e az árak, vagy sem?
Nehéz módszertan
Az árak összehasonlításában több probléma is felmerül. Az élelmiszerek árait a széles termékkínálat miatt nagyon nehéz összehasonlítani. Azonban további probléma, hogy a 4 százalékos termékárcsökkentés a viszonylag csekély mértékű, s az amúgy is folyamatos mozgásban levő árak esetén gyakorlatilag értelmezhetetlen.
Ezért írásunkban a nagyobb, hosszabb ideig a piacon levő, s folyamatosságuk miatt ellenőrizhetőbb képet adó termékeket vettük górcső alá. Ezek közül is az akciós termékeket vizsgáltuk, mivel azok a megjelenő reklámújságok alapján viszonylag könnyen és pontosan ellenőrizhetők. Az akciós termékek ármozgásai rávetíthetők a nagyobb egészre, a teljes hazai terméksálára.
A teljesség kedvéért azonban meg kell jegyezni, hogy itt sem olyan egyszerű az összevetés. A problémát itt az elavulás jelenti. A „kirakatban levő” áruk ára az adott termékkör átlagára alatt helyezkedik el, s ezeknél a csökkenés mértéke is viszonylag jelentős szokott lenni az év elején. További probléma, hogy a gyártók sok esetben – a márka presztízsének megőrzése érdekében – év elején nem engedik csökkenteni a termékeik árát. Mindezek ellenére leginkább a tartós fogyasztási cikkek, s azon belül is az elektronikai eszközök esetében követhető nyomon az árcsökkenés.
Csökkent, de mennyivel?
Magyarországon már az áruházláncak diktálnak, s a beszállítók örülnek, hogy valahol nagy tételben eladhatják termékeiket. Ugyanakkor az áruházaknak – és a fogyasztóknak – is tisztában kell lenniük vele, hogy miközben csökkent a forgalmi adó mértéke, a különböző termékeket újabb adók sújtják (például hulladékdíj), vagyis összességében nem várható el, hogy az általában egyébként is január elejére időzített áremelés mellett csökkenjenek a fogyasztói árak – mondta Ljasuk Dimitry, a GlobalPlaza ügyvezetője.
Tapasztalataink szerint az áruházak átlagosan az áfacsökkentés mértékének megfelelően csökkentették áraikat.
Az Auchannál a termékek közel felének egyáltalán nem változott az ára, átlagosan 4 százalékos árcsökkentést hajtottak végre.
A Cora 0 és 33 százalék között mérsékelte akciós termékeinek árát, többségük esetében 4-8 százalékos árcsökkentést végrehajtva. Tapasztalat, hogy a karácsonyi akciókhoz nagy tételben megvásárolt, beragadt készletekkel és az új termékek áfacsökkentésével együtt olcsóbban adja termékeit a Cora, mint egy hónappal ezelőtt.
Az Electro World többségében 4 és 11 százalék között csökkentette akciós termékeinek árát. A csökkentés teljes intervalluma itt nulla és 22 százalék között mozgott. Azonban ennél a cégnél figyelhető meg, hogy hétről hétre mérséklődnek az árak, az áfacsökkentés ürügyén az akciós termékekét némely esetben akár 20 százalékkal is csökkentették, de vannak olyan termékek, amelyeké egyáltalán nem változott.
A vidéken nagyobb hálózattal rendelkező Euronics 4 és 30 százalék közötti árcsökkentést hajtott végre akciós termékeiben. A januári akciójukban – saját bevallásuk szerint – „áfát és árat is csökkentettek”. Az átlagos árcsökkenés az akciós termékek esetében, (mindkét általuk megkülönböztetett régió akciós kiadványait vizsgálva) az eredeti árhoz képest 18 százalék is lehet.
Az Elektropontnál az akciós termékeik árai az utóbbi három hónapban stabilak voltak. Így januári akciójukban már volt „tartalék”, amiből elengedjék az áfát, minden akciós termékük ára biztosan 4 százalékkal csökkent (már az előző akciós árhoz képest is).
Valószínűleg legkisebb mértékben a Media Markt és a vele azonos cégcsoportba tartozó Saturn csökkentett. Sok esetben ugyanis éppenhogy nőttek egyes termékek árai. A Saturné 10 százalékos áremeléstől 12 százalékos csökkentésig terjednek. Míg a Media Markt akciós termékei 7 százalékos áremelkedés és 12 százalékos árcsökkentés között mozognak. A Saturn és a Media Markt már novemberben elkezdte áfakampányát, akciós termékeik árát 4-5 százalékkal csökkentették. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ezek azelőtt szinte soha nem szerepeltek akciós termékként, így az árakat nagyon nehéz összehasonlítani. A termékek felénél megtörtént a 4–10 százalékos csökkentés, de többségüknek az ára nem változott, sőt némelyik még drágább is lett az elmúlt időszakban. Az átlagcsökkenés mindkét áruház esetében a hirdetett akciós termékeknél 3 százalék körüli.
A Metro lenyomta a beszerzési árait, és „csökkentette” az áfát is. Így árai átlagosan 6 százalék körül mentek lejjebb, intervallumuk 4-től 40 százalékig terjed.
A főként irodaszereket forgalmazó Office Depot-nál 2 százalékos emelkedéstől 18 százalékos árcsökkenésig tart a skála. Papír és irodaszer fronton enyhe drágulást lehet tapasztalni, míg műszaki cikkek, irodatechnika terén az árak szinten maradtak az előző évhez képest, kivéve egyes húzó, népszerű termékeket amelyek 4-8 százalékkal lettek olcsóbbak.
Szintén 4 százalékos átlagos árcsökkentést hajtott végre akciós termékeiben a Photo Hall. A mérséklési skála 1-től 30,8 százalékig terjed. Ugyanakkor a cég az áfacsökkentést összekötötte egy nagy akcióval: egyes termékeit szinte kiárusítási áron lehet megvásárolni.
Az egyik legnagyobb hazai kiskereskedelmi lánc, a Tesco 0 és 28 százalék között engedte le árait, a többség azonban 2-4 százalék közötti ármérséklésen esett át. Megfigyeltük azonban, hogy a cégnél régi „eredeti árat” tüntetnek fel akcióik során, így sokkal nagyobbnak tűnhet a csökkenés, mint 4 százalék, de összességében valójában ennyit csökkent az ár a legutóbbi akcióhoz képest.
Összegzés
A reklámozott akciós termékek ára 75 százalékban csökkent 4 százalékkal, vagyis pontosan az áfacsökkentés mértékével. Tehát, ha valaki csak ezekből vásárol, egészen biztosan jól jár – legalább 4 százalékkal.
