Gazdaság

A Transelektrónak gyorssegély kell

Utolsó tartalékai mozgósítását kérik a Transelektro-csoporttól hitelezői. A szállítóinak és bankjainak egyaránt forintmilliárdokkal tartozó céggel a gazdasági tárca és a pénzintézetek a hét végén folytatják a tárgyalásokat.

A Székely Péter irányítása alatt működő Transelektro-csoport gyors külső segítségre szorul, ugyanis a holding érdekkörébe tartozó 35 cég közül több fizetési gondokkal küzd. A cégbirodalom meghatározó vállalkozásának tartott Ganz-Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. például december végén csak a szállítóival kötött kényszermegállapodással kerülte el a felszámolást.


A Transelektro-csoport tulajdonosainak első körben legkevesebb másfél milliárd forintot kellene visszapumpálniuk cégeikbe, hogy a vállalatcsoport hitelezői megsegítsék az évről évre növekvő pénzügyi nehézségekkel küzdő Székely-birodalmat – írta a Népszabadság. A Székely-birodalom megnyugtató stabilizálásához 6-7 milliárd forintra lenne szükség.


Nem akar további hiteleket a Transelektro


A Transelektro hitelezői között az MFB Rt. mellett ott találjuk az Eximbankot, az OTP-t, az MKB-t, a Raiffeisent, az IEB-t, valamint az Erstét. A Napi Gadaság értesülése szerint az MFB igazgatósági ülésén foglalkozott ugyan a Transelektro-csoport helyzetével, ám a bank vezetősége még úgy foglalt állást, hogy jogait mindenképpen érvényesíteni fogja, de a labda jelenleg még a Transelektrónál van.


Az MFB 42 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a holding egyik társaságában, a Ganz Transelektro Villamossági Rt.-ben, ezek mellett – más kereskedelmi bankokkal egyetemben – hitelekkel is segítette a csoportot.


A gazdasági lap értesülése szerint a Transelektrónál egyelőre nincs szó további hitelek felvételéről helyzete stabilizálása érdekében. A Magyar Hírlap úgy tudja, szó sem lehet arról, hogy a holding tárgyalásokat kezdjen a hitelező bankokkal a kölcsönök átütemezéséről.


A hitelezőknek ingatlanok kellenek


A Népszabadság szerint a pénzintézetek egyrészt azt szeretnék, hogy a Transelektro ingatlaneladással – például a Duna Plaza szomszédságában fekvő, kisebb részben hitelekkel terhelt telek, illetve a holding Szentendrei úti, illetve a Budafoki út környékén található, kedvező fekvésű ingatlanjainak értékesítéséből – teremtsen forrást likviditási helyzetének javításához, és fogja vissza a nehezen finanszírozható ingatlanfejlesztési terveit. Másrészt a hitelezők a vállalat szerkezetének átalakítását is elvárják.


A jelenleg húsz tagból álló Transelektro-holding tradicionális energetikai üzletága évtizedek óta jelentős exportot bonyolít, rendelésállománya a közel-keleti, európai uniós, romániai és boszniai megrendeléseknek köszönhetően az utóbbi időben növekedett. Emellett jól teljesít az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó leánycég, és a veszteséges Ganz Transelektro Közlekedési Rt. is kilábalhat szorult helyzetéből, hiszen a társaság a svájci Stadler partnereként a MÁV-motorvonatok egyik legnagyobb beszállítója lett, ami több milliárd forintos rendelésállományt jelent.


Az átalakítás megkezdődött


Multicégek mintájára alakítják át a Transelektro-csoportot. Az egy-két éves folyamat végén Székely Péter visszavonul a stratéga szerepébe, az operatív irányítást a fiatalabb vezetők, köztük fiai veszik át. Az átalakítást a kedvezőtlen piaci környezet – a dollár/forint árfolyam változása, a magas kamatok, az erősödő ázsiai gyártók, illetve az olcsón termelő, távol-keleti munkaerőt is alkalmazó multinacionális konkurensek megjelenése – teszi szükségessé. Egy-két évvel ezelőtt már termelékenységi problémák is jelentkeztek. Drámaian romlott az egykor szép nyereséget termelő egységek piaci pozíciója, és az elavult vállalati struktúra mellett alapvető problémává vált az ipari termelőcégeket amúgy is sújtó tőkehiány.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik