Az ajánlott árat sem a TwoOne, sem a szlovák közlekedési minisztérium nem tette közzé. A szlovák média 14 milliárd koronás, azaz 438 millió eurós összegről értesült. A privatizációs pályázat tétje a Bécstől mindössze 50 kilométerre fekvő pozsonyi repülőtér, valamint a második legnagyobb szlovákiai város, Kassa repülőtere.
A pályázaton a TwoOne mellett a spanyol Abertis építőipari vállalat repülőtér-üzemeltető vállalata, a TBI Plc és a szlovák J&T befektetőtársaság által alakított konzorcium, a német Köln–Bonn GmbH, a kanadai SNC-Lavalin és az osztrák Airport Consulting Vienna GmbH által alapított ISAP konzorcium, valamint a török J&T Finance Group repülőtér-építő és -üzemeltető vállalat indult. A TwoOne konzorcium a Flughafen Wien mellett az osztrák Raiffeisen Zentralbank pénzintézetet és a szlovák Penta magánbefektető társaságot foglalja magában.
Nem végleges döntés
Arra az esetre, ha a legjobb ajánlattévővel a részletekről folytatott tárgyalások nem zárulnak kielégítő eredménnyel, a kormány által felállított privatizációs tanácsadó bizottság a spanyol Abertis konzorciumával való kapcsolatfelvételt javasolta. A bizottság hosszas mérlegelést követően végül mégis a TwoOne konzorcium győztesnek való kijelölésére tett javaslatot. A javaslat még nem számít végleges döntésnek. Előbb még Pavol Prokopovic közlekedési miniszter elé kerül elbírálásra, aki aztán a kormány elé terjeszti a javaslatot. A döntés január első felére várható.
Bécs letörheti a versenyt
A szlovák média már számos olyan véleménynek adott hangot, amely szerint a szomszédos bécsi repülőtér üzemeltetőjének tulajdonszerzése megszüntetné a versenyhelyzetet a két repülőtér között, ami végső soron a fogyasztót károsítaná meg. Bécs jelenleg a legmagasabb, Pozsony pedig a legalacsonyabb repülőté- használati díjat számítja fel Közép-Európában. A Ryanair már jelezte, hogy megszünteti pozsonyi járatait, amennyiben Bécs ráteszi a kezét a repülőtérre. A szlovák monopóliumellenes hivatal is fenntartásainak adott hangot a két szomszédos repülőtér összekötésével kapcsolatban. Formális ellenvetést azonban egyelőre nem tett.
A másik osztrák induló, az ISAP már novemberben jelezte, hogy az EU versenyjogi bizottsága elé viszi az ügyet, amennyiben a bécsi repülőtér üzemeltetője nyeri meg a pályázatot. Véleménye szerint a lényegesen nagyobb bécsi konkurens tulajdonszerzése sértené a versenyjogot, és monopolhelyzetet teremtene a térségben.
A TwoOne véleménye szerint a pozsonyi repülőtér profitálna a bécsi légiforgalmi piachoz való hozzáférésből, és a két repülőtér együttműködése fokozná a versenypozíciót a térségben.
A pozsonyi repülőtér, Szlovákia legnagyobb légikapuja, virágzó üzletet bonyolít a diszkont-légitársaságokkal. Az idei év első felében 57 százalékkal nőtt a repülőteret igénybe vevő utasok száma, éppen a bécsi repülőtér diszkontalternatívájaként betöltött szerepének köszönhetően.
