Hagyományos elégedetlenség
A Suzukinál nem ez az első eset, hogy a dolgozók panaszkodnak a feszített tempóra. A gyár 1992-es nyitása előtt a dolgozókat a cég japán üzemeiben foglalkoztatták pár hónapig. Innen többen is idő előtt hazajöttek, mondván, nem lehet bírni a megkövetelt munkatempót.
„A mi autónk – a mi munkavállalóink” szlogennel tüntetést szervez december elsejére a Magyar Suzuki Rt. esztergomi üzeme elé a Liga Szakszervezetek. Az érdekvédelmi szervezet szerint ugyanis gondok vannak a szabadságolásokkal, a szombati műszakokkal és WC-re sem lehet kijutni munka közben.
2*10 perc
A Suzuki vezérigazgató-helyettese, Fórián István hazugságnak nevezte a szakszervezetek állításait. Szerinte nem igaz, hogy nincs idő mosdóba menni: egy műszak alatt háromszor van szünet, kétszer tíz percre, valamint egy félórás ebédszünetre leáll a szalag. A szabadságolásokkal kapcsolatban elmondta, hogy minden munkavállaló egy évre előre meg tudja tervezni a szabadságát, ugyanis a cég augusztusban két hétre, valamint december végén egy hétre menetrendszerűen leáll. Ezzel szemben a Liga tudomása, és egyes lapinformációk szerint a szabadságokkal az a gond, hogy év végén a ki nem vett szabadnapokat nem lehet kivenni, hanem kifizetik pénzben. Ez azért lehet rossz, mert a dolgozók nem tudják, hogy jövedelmükből mennyi a szabadságmegváltás, és mennyi a jutalom. Fórián a kötelező szombati munkavégzést is hazugságnak nevezte, mivel ezekre a műszakokra túlórapénz ellenében, önként lehet jelentkezni.
Lapunk is igyekezett megszólaltani a gyárban dolgozókat, de senki nem vállalata, hogy a cégnél uralkodó állapotokról nyilatkozzon. Egy forrásunk szerint az üzemben „meglehetősen hűvös a hangulat”, míg mások sokkal kritikusabban, élesebb szavakkal írták le munkaadójukat.
Pozícióban az erdélyiek
Kozák azt is elmondta, hogy a gyárban sok külföldi állampolgár dolgozik, akik, a munkavállalók szerint letörik a fizetéseket. A gyár személyzeti politikája az, hogy nem helyieket emelnek művezetői pozícióba, hanem például erdélyi munkavállalókat, akik jobban függenek a cégtől.
Fórián elismerte a külföldiek alkalmazását. A cégnél alkalmazott 3100 főből mintegy kilencszázan Szlovákiából, százan pedig Erdélyből járnak dolgozni. A vezető szerint erre az utánpótlás miatt van szükség.
A Liga Szakszervezeteknél is fontosnak tartják az utánpótlást. A csütörtök délután kezdődő demonstrációra különbuszokkal szállítják a résztvevőket, és szeretnék elérni, hogy a Suzukinál is legyen szakszervezet. A cégnél működő üzemi tanács ugyanis Kozák szerint nem konfrontatív testület, hanem az a feladata, hogy – a cégvezetéssel együttműködve – azon dolgozzon, hogy a vállalat minél nyereségesebb legyen.
