Gazdaság

Az európaiak nem értékelik az egészséges termékeket

Az európai fogyasztók kevésbé vannak meggyőződve a hozzáadott vitaminokat vagy más egészségmegőrzést szolgáló adalékokat tartalmazó, úgynevezett funkcionális élelmiszerek értékéről. Ennek egyik oka az ismerethiány – derül ki az ACNielsen piackutató vállalat öt földrész 38 országában Internet-használók körében végzett online felméréséből.

Az ACNielsen felmérése rámutat arra, hogy a dél-afrikai, brazil, chilei és mexikói fogyasztók sokkal inkább meg vannak győződve a funkcionális élelmiszerek, azaz az egészség szempontjából előnyös termékek – a teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó, magas rosttartalmú termékek, a jódozott só, az adalékokkal/vitaminokkal dúsított gyümölcslé – értékéről, mint az európaiak. A felmérésből kiderül például, hogy az európaiak egy része soha nem vásárolt ilyen enni- vagy innivalót, sőt, még csak nem is hallott ilyesmiről. Különösen a dánok tájékozatlanok: a megkérdezettek 94 százaléka még csak nem is hallott a szója tejről vagy az adalékanyaggal, hozzáadott vitaminnal dúsított tejről.

Európában az írek, finnek, hollandok és svédek többsége vásárol rendszeresen teljes kiőrlésű gabonából készült vagy magas rosttartalmú termékeket. A koleszterincsökkentő hatású olaj és margarin földrészünkön Írországban és Belgiumban a legkedveltebb. Az egészségre pozitív hatású adalékanyaggal vagy vitaminnal dúsított gyümölcslé legtöbb rendszeres európai vásárlója orosz, lengyel és holland.


Bizalmatlanság, ismerethiány


Azok, akik nem vesznek funkcionális élelmiszereket, általában két indok valamelyikét nevezik meg az ACNielsen szerint: vagy kételkednek a termék előnyös voltában, vagy pedig nem találják eléggé ízletesnek. Európában legnagyobb a bizalmatlanság a vitaminnal dúsított gyümölcslé előnyös volta iránt. Kevéssé megnyerő íze miatt pedig a szója tej ütközik elutasításba.

A kutatási eredmények alapján megállapítható, hogy az ismerethiány, továbbá a termékek nehéz elérhetősége vagy megkérdőjelezett hitelessége akadályozza a funkcionális élelmiszerek széles körű elterjedését – vélekedik Sasvári Gabriella, az ACNielsen piackutató vállalat fogyasztói kutatások osztályvezetője. A felmérés azt is megállapítja, hogy a fogyasztók többsége nem kételkedik az egészségre pozitívan ható élelmiszerek magas minőségében, és csak a megkérdezettek kis része tartotja őket drágának.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik