Gazdaság

IC-vonatok: utas van, vagon nincs

Állandósulhat a zsúfoltság a MÁV hétvégi InterCity-járatain. Hiába lenne azonban utas, a vasúttársaságnak nincs több megfelelő vagonja, így az IC-vonatok előreláthatólag 2007 végéig a szükségesnél kevesebb kocsival közlekednek – írja a Népszabadság.

A Budapest és néhány vidéki nagyváros – Debrecen, Nyíregyháza, Szeged, illetve Pécs – között közlekedő délutáni vonatokra napokkal az indulás előtt elfogynak a jegyek. Az őszi tanévkezdés óta általánossá vált zsúfoltságot egy csapásra megszüntethetné, ha a MÁV több kocsiból álló, hosszabb szerelvényeket indítana útnak. Erre azonban a vasútnak leghamarabb 2007 végén, a – pénz híján két éve halogatott, máig szabad jelzésre váró – járműfejlesztési programban felújított első vagonok érkezése után lehet lehetősége.

Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy a hétvégén közlekedő IC-vonatokhoz újabb személykocsikat csatoljunk – jelentette ki Gaál Gyula. A MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója szerint gyors megoldás aligha várható. Mint mondta: a vonatok zsúfoltsága miatt rendszeresek a panaszok, de ez nem változtat azon, hogy a MÁV-nak alig van tartaléka forgalomképes IC-kocsikból. Olyannyira, hogy egyelőre annak is örülni kell: az IC-forgalomban legalább a felújításra szoruló járművekre lehet számítani.

Az IC-kocsik hiánya nem az idén ősszel szúrt szemet a MÁV illetékeseinek. A társaság személyszállítási üzletága már 2003-ban elkészítette járműfejlesztési koncepcióját. Akkor úgy számoltak: a vasút 210 jelenleg is szolgálatban lévő lengyel gyártmányú IC-vagonját négy-öt év alatt, kocsinként 150-170 millió forintból lehetne felújítani. Az immár harmincéves járművek azonban ma lényegesen rosszabb állapotban vannak, mint a korszerűsítési program megfogalmazásakor voltak, mivel az összesen 30-35 milliárd forint értékű beruházás 2004-ben nem kapott szabad utat. A szükséges források hiányában a program sorsa még mindig bizonytalan.

Az általános pénztelenség miatt az IC-szerelvények zsúfoltságának enyhítésére a német vasút – éppen az IC-motorvonatok beszerzésével – feleslegessé vált kocsijainak megvásárlása az egyik megoldás. Erről jelenleg is folynak a tárgyalások. Ezek azonban nem érik el az IC-kocsiktól elvárható szolgáltatási színvonalat, tehát miközben csökkenhet az IC-szerelvények zsúfoltsága, a szolgáltatás színvonala valamelyest visszaesne.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik