Gazdaság

Jót tesz a Hankook a forintnak

Londoni feltörekvő piaci elemzők szerint a magyarországi Hankook-beruházás jót fog tenni a forintnak, az exportnak és a gazdasági növekedésnek.

A Dresdner bankcsoport londoni befektetési irodája (DrKW) által szerdán kiadott napi európai feltörekvő piaci helyzetértékelés szerint a dél-koreai autógumigyár több mint 130 milliárd forintos gyártási beruházásának megszerzését kedvezőnek kell tekinteni a kormány megítélése szempontjából.

A Dresdner elemzői szerint ugyanis a beruházás javítani fogja a befektetői hangulatot, és valószínűleg ad némi alátámasztást a forintnak is. Távolabbra tekintve pedig, a Hankook-üzem – amint termelése teljes kapacitásra felfut – akár 1 százalékkal is emelheti a magyar export értékét, ami a GDP-növekedésre is kedvezőleg hat.


Második legnagyobb külföldi beruházás


Dél-Korea legnagyobb gumiabroncs gyártója hétfőre virradó éjjel írta alá Szöulban azt a szerződést, aminek értelmében 525 millió eurós, azaz 132 milliárd forint értékű beruházást valósít meg Dunaújvárosban. Ez Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint a második legnagyobb értékű külföldről érkező beruházás Magyarországon.


A Korea Herald szerint a vállalat célja, hogy a világ ötödik legnagyobb gumiabroncs gyártójává váljon. Ezt 2008-ra a jelenlegi négy, dél-koreai és kínai üzemében gyártott évi 58 millió gumiabroncs termelésének a dunaújvárosi gyárban 2007 második felétől beinduló termeléssel együtt 70 millióra történő növelnésével szeretné elérni.


1500 új munkahely

Egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan milyen képesítéssel rendelkező munkaerőre lesz szüksége az első lépcsőben 1500 munkahelyet teremtő, teljes mértékben 2010-re elkészülő dunaújvárosi Hankook gumiabroncsgyárnak. Részt vettünk az előzetes tárgyalások egy részén, de egyelőre csak a gyár képviselői kértek tőlünk adatokat, pontos igényeiket és elvárásaikat nem közölték – mondta el a FigyelőNet érdeklődésére Majorné Angyal Erzsébet, a dunaújvárosi munkaügyi kirendeltség vezetője. Annyit egyelőre azonban lehet tudni, hogy a térség és nem csak a város munkaerő kínálatában gondolkodnak, de ha szükség van rá, a munkaügyi kirendeltség az országos keresését is lehetővé teszi. Idén szeptemberben egyébként 7,7 százalékos volt a munkanélküliségi ráta Dunaújvárosban, míg a térségben 7,2 százalékos. A városban 3074 regisztrált munkanélküli várt állásra 2005 szeptemberében. Természetesen nem lehet majd velük feltölteni a Hankook gyár által teremtett munkahelyeket, feltehetően átképzési programokra is szükség lesz, amelyben a munkaügyi kirendeltség tud segíteni. Az ázsiai cég mindenképp jelentős foglalkoztató lesz a térségben.

Legjobb mutatókkal rendelkezünk

Kóka úgy véli, hogy Magyarország a közép-európai országok között a legjobb mutatókkal rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy a magasabb bérek hatását ellensúlyozza a magasabb termelékenység, és így a termékegységre jutó bérköltség alacsonyabb. Előnyös tényezőként említette a „következő években mérséklődő adókat”, és az egyszrűsödő bürokráciát. Emellett fontos szempont a Duna-közeli, Budapesttől hatvan kilométerre lévő helyszín is, ahová autópálya vezet majd.


A Hankook illetékesei közölték, hogy Magyarországot „a termelési költségek, a logisztikai előnyök valamint a szakképzett munkaerő miatt választották a telep helyszínéül, illetve mert közel van Nyugat-Európához emellett a vállalat támogatást is kap a kormánytól.”


„Pici” állami támogatás


Kóka szerint az állami támogatás készpénzben kifizetett része a teljes beruházáshoz képest „pici”. A Világgazdaság értesülései szerint a kormány infrastrukturális beruházásokkal és egyéb kedvezményekkel támogatja majd a vállalatot, amelynek értéke szakértői becslések szerint mintegy 12-16 milliárd forint.

A beruházásáért Magyarországon kívül Szlovákia, Csehország és Lengyelország versengett. A dél-koreai vállalat tavasszal előzetesen Szlovákiában akarta megvalósítani a fejlesztést, amely a teljes beruházási összeg 21 százalékát kitevő adóengedményt ajánlott fel, de később elállt ettől a tervétől, miután a szlovák kormány elutasította a vállalat fejlesztési támogatásra vonatkozó igényét.

A dél-koreai társaság jelenleg a Volkswagennek, a Fordnak, a Renaultnak és a Hyundainak értékesíti termékeit. A gyártó európai eladásai tavaly 317 millió dollárt tettek ki, a teljes értékesítés 37 százalékát. Az idei európai eladási cél 400 millió dollár, ami 26 százalékos növekedést jelentene. A Hankook Tire augusztus 9-i jelentése szerint a második negyedévben 24 százalékkal 57,8 milliárdra növekedett a nyereségük, szemben az előző év 47 milliárdjával. Ez a magasabb árkategóriájú termékeinek nagyobb arányú értékesítésének volt köszönhető. Az eladások 12,7 százalékkal 524 milliárdra emelkedtek, amiből a tiszta haszon 71 milliárd volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik