Kóka János nem hajlandó emelni a Hankook-nak kínált magyar ajánlat értékén – értesült csütörtök este a FigyelőNet a gazdasági miniszter közvetlen környezetéből. Ismeretes, hogy minden jelentősebb külföldi beruházásnál az országok versenyeznek a befektető megszerzéséért és ennek érdekében jelentős támogatásokat, valamint adókedvezményeket kínálnak. Hét eleji délkoreai sajtóértesülések szerint a Hankook már meghozta döntését, és Magyarországot választotta új gyártóbázisa helyéül. Lapunk információi szerint ugyanakkor Csehország és Szlovákia most újabb kedvezmények nyújtásával próbál ráígérni eddigi ajánlataira, azaz a kérdés még nem dőlt el. Kóka azonban nem száll be az árlicitbe: nem hagyja, hogy a beruházás többe kerüljön az országnak, mint amennyit hoz. A gazdasági miniszter a tárgyalások során azzal érvel, hogy Magyarországon autópályák épülnek, valamint igen képzett a munkaerő; ezért érdemes hazánkat választani.
A hírek szerint a délkoreai abroncsgyártónak viszonylag sürgős, legkésőbb tavasszal meg szeretné ugyanis kezdeni az üzem építését. A gyártást a tervek szerint 2007 elején indítanák be.
Nagyhatalom lehetünk
Magyarország regionális abroncsgyártó nagyhatalom lehet, ha a Hankook hazánkat választja. A francia Michelin szeptember végén 14,5 milliárd forintos beruházás eredményeként Nyíregyházán adta át évi 800 ezres kapacitású üzemét, ahol jövőre több százezer minőségi személyautó-abroncs készülhet. Nyíregyházán eddig csak haszonjármű- és traktorabroncsok készültek. Jövőre kezdi meg a gyártást a Bridgestone tatabányai üzemében: a 190 millió euróba kerülő gyár lesz a japán gumiabroncsgyártó hetedik európai bázisa. Az üzem, amely személy- és kisteherautókhoz gyárt majd abroncsokat, 200 dolgozót foglalkoztat 2008-tól. A Bridgestone tervei szerint a termelés 2009 első félévében elérheti a napi nyolcezret. A beruházást az indokolja, hogy a hat európai Bridgestone-gyár már nem képes kielégíteni a piaci igényeket.
