A Népszabadság szerint egyszerre akar spórolni és színvonaljavulást elérni személyszállító kocsijai és épületei takarításában a MÁV. A „kevesebb pénzért több munkát” elv alapján meghirdetett takarítási pályázatoktól összességében mintegy egymilliárd forintos megtakarítást remélő vasút olcsóbb és jobb takarítókat még nem kapott, bírságokat viszont igen.
Az első kétmillió forintos büntetést azért kapta, mert a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) ítélete szerint korlátozta a kocsitakarítási tendere előminősítési szakaszában részt vevő pályázók jogosítványait, és ezzel megsértette a közbeszerzési törvény esélyegyenlőségre vonatkozó passzusait.
Az összességében négy-ötmilliárd forintos takarítási piac elhúzódó újraosztása közben az utasoknak a már hagyományosan koszos vonatokkal, szemetes várótermekkel, peronokkal és szagos illemhelyekkel kell beérniük. Valószínű azonban, hogy a KDb erre kevéssé volt tekintettel, amikor másodszorra is elmarasztalta a MÁV-ot a személyszállító kocsik takarítására kiírt tenderének szabálytalanságai miatt.
Egyelőre nyitott kérdés: az előminősítésen átesett cégek közül végül hányan adnak majd be érvényes ajánlatot. A MÁV ugyanis előre maximálta a beadható árakat, miközben az elvárt munkatartalmat felemelte. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavaly még 2,5 milliárd forintos kocsitakarítási piac az árak megkötése után 2,1 milliárd forintra zsugorodna.
Átmenetileg parkolóvágányra került a MÁV ingatlantakarítási tendere is, ami ellen a takarítócégek szintén benyújtották jogorvoslati kérelmüket a KDb-hez. Ennek alapján pedig a döntőbizottság a közelmúltban felfüggesztette az eljárást. Állítólag azért, mert későn láttak napvilágot azok a módosítások, amelyekkel a MÁV, a takarítócégek panaszai alapján már a KD tárgyalása előtt könnyíteni akart a részvételi feltételeken.
