A gyártók efféle erős ellenőrzése kereskedőik fölött ezennel megszűnik. Ha az autógyártó mégis ellenáll, Brüsszel megbüntetheti.
Szombattól bármely uniós kereskedő bárhol forgalmazhatja bármely gyártó modelljeit, azaz egyik ország kereskedője más országban is kínálhatja a legkülönbözőbb gyártmányú autókat. Ez az új rendszer kedvez a vásárlók egy részének – azoknak, akik a most legdrágább piacú országokban, például Németországban vásárolnak autót, hiszen az árak az EU-n belül várhatóan a közép felé fognak mozdulni -, jó a kereskedőknek, de kevésbé a gyártóknak, mondják szakemberek. Az autógyártók piaci és kereskedőhálózatokat kezelő munkája bizonyos mértékben megnehezül. Ugyanakkor szakmai körökben az a vélemény, hogy a kereskedőknek jó, ha ötöde képes arra, hogy más országban építse tovább hálózatát.
Eddig jelentős vándorlást okozott a nyugat-európai autóvásárló közönség körében, hogy lakóhelyén ugyanazt az autót drágábban tudta megvásárolni, mint egy vagy több országgal odébb. Németországban például az autóárak akár 50 százalékkal is magasabbak még most, mint a szomszédos Dániában. A kereskedelem liberalizálásának puszta terve is már közelítést eredményezett az uniós országok autóáraiban. Az EU korábban jelentős büntetéssel sújtotta a Volkswagent és a Daimlert versenykorlátozó magatartásuk miatt az autókereskedelemben.
