Gazdaság

Elszállhat a költségvetési hiány

Több helyről is megerősítették, hogy az Eurostat nem fogadja el az autópályák kiszervezése nyomán a büdzsébe befizetett bevételeket az eredményszemléletű egyenleget javító tételként. Elemzők szerint így nullára csökkenne a 2010-es euróbevezetés esélye – írja a Világgazdaság.

Az EU statisztikai hivatala szerint nem lehet elkönyvelni államháztartási bevételként az eurócsatlakozás kritériumainak vizsgálatánál használt uniós módszertan (ESA 95) szerint azokat a tételeket, amelyek az autópálya-építés költségvetésen kívülre helyezése nyomán befolytak vagy befolynak a büdzsébe. Ennek mértéke az idén legalább 178, legfeljebb 300 milliárd forintra rúghat, azaz a GDP 0,8–1,3 százalékát teheti ki. Így az idei GDP-arányos eredményszemléletű hiány a konvergenciaprogramban vállalt 4,7 százaléknál jóval magasabb, legjobb esetben 5,5, de akár 6 százalék is lehet. Ez esetben a 2010-es eurócsatlakozási céldátum megvalósítása igencsak kérdésessé válna.

Az idei büdzsé azzal számolt, úgy lesz a deficit a GDP 4,7 százaléka, hogy az autópálya-építés feladatát az uniós módszertan szerint költségvetési körön belülre sorolt Nemzeti Autópálya Rt. (NA) átadja a jelenleg költségvetésen kívül figyelembe vett Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek (ÁAK). A tranzakciótól azt várták, hogy egyrészt a már megépült sztrádaszakaszok értékesítéséért bevétel folyik a költségvetésbe, másrészt pedig csökkennek a kiadások. Eddig az NA 178 milliárdot fizetett be a büdzsébe. Ezt a tételt az ÁAK kötvénykibocsátásból megtéríti az NA-nak, valamint a PM korábban úgy tájékoztatott, hogy további bevételek származnak a piaci értéken történő elszámolásból, így összességében a bevétel akár 300 milliárd is lehet.

A lap több forrásból úgy tudja, hogy lehetnek még meglepetések a tavalyi és tavalyelőtti hiányszámok tekintetében is. Pénteken Joaquín Almunia, az Európai Bizottság gazdasági és monetáris politikáért felelős tagja és Veres János pénzügyminiszter közös sajtótájékoztatót tart.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik