Gazdaság

Kifinomult diszkrimináció

Az állást kereső romákat sok esetben álindokokkal utasítják vissza. Ez azonban csak az egyik oka annak, hogy körükben a munkanélküliség legalább 70 százalékos.

Telefonon hívta fel a hónapok óta munkát kereső budapesti férfi az Expresszben hirdető céget. Néhány mondat után közölték vele: a szükséges formaságok rendezése után elkezdhet dolgozni. Ám mielőtt elköszönt volna, a férfi a biztonság kedvéért még megkérdezte: „Ugye nem baj, hogy roma vagyok?” Rövid hallgatás után a telefonos ügyintéző annyit mondott: „Akkor sajnos nem kaphatja meg az állást.”


Kifinomult diszkrimináció 1

Kifinomult diszkrimináció 2

6,2 százalék – egy, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 1050 roma családjára kiterjedő 2003-as kutatás szerint a munkaképes korú felnőttek ekkora hánya­dának volt állandó állása.

Kifinomult diszkrimináció 3

PEREK SORA. „Én egyik ügyfelemnek sem tanácsolnám, hogy ilyen kérdést tegyen fel. Ez esetben azért volt érthető, mert az illetőt már több kudarc érte” – összegzi a történetet Bodrogi Bea ügyvéd, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda (NEKI) vezetője. Korábban ugyanis a férfi több céggel is egyeztetett telefonon, ám amikor a helyszínen megjelent, hol nyíltan, hol burkoltan közölték vele, hogy származása miatt nem alkalmazzák. Az ügyvéd tapasztalata szerint a romák csak akkor fordulnak a jogvédő irodához vagy más civil szervezethez, amikor végképp elveszítik a reményt. „Ez a férfi is panaszolta, hogy számtalanszor hozták a tudomására: azért nem kell, mert roma. Ez az eset volt az utolsó csepp a pohárban. Most készítjük elő a pert”- fogalmaz az érdekvédő jogász.

A NEKI évenként kiadott Fehér Füzete a romákat ért diszkrimináció eseteit dolgozza fel. Az esettanulmányok az elmúlt években legföljebb annyi változásról tanúskodnak, hogy míg a kilencvenes évek közepén nyíltan uszító, rasszista hangnemben rekesztették ki a munkaerőpiacról a romákat, mára valamelyest „finomodtak” az eszközök. A munkafelvevők legtöbbször olyan semleges kifogással élnek, hogy betelt az állás, s talán ritkábban akad arra példa, hogy szemtől szemben megmondják: romák számára nincs munkahely. A vagyonőri képzettséggel rendelkező R. Norbertet például az őt alkalmazni kívánó iroda vezetője felvette volna. Már úgy kezelték, mintha a dolgozójuk lenne, amikor a fővállalkozó arra járó területi igazgatója meglátta őt, és leállíttatta a felvételi eljárást. Másnap annyit közöltek vele: „bizonyos okok” miatt mégsem tudják alkalmazni. Amikor rákérdezett, mégis miért, azt a választ kapta: „Mert az igazgató snájdig fiatalembert akar”. Az egyenlő bánásmód kötelezettségének sérelme miatt az ügyben 800 ezer forint nem vagyoni kár megítéléséért per van folyamatban.


Kormányzati próbálkozások

A hátrányos helyzetű romák továbbtanulását több kormány-intézkedés is igyekszik segíteni:

INGYENES ÉTKEZTETÉS. A hátrányos helyzetű gyerekek 2003 szeptembere óta ingyenesen étkezhetnek az óvodában. Az új közoktatási törvény kötelezővé teszi a hátrányos helyzetű gyerekek felvételét az óvodába, iskolai napközibe, illetve kollégiumba.

INTEGRÁCIÓS NORMATÍVA. Az alapfokú oktatásban külön normatíva ösztönzi a tanintézményeket a hátrányos helyzetű tanulók integrált keretek között történő oktatására-nevelésére. A normatíva összege a 2004/2005-ös tanévben 20 ezer forint gyermekenként. Ugyancsak 2003 szeptemberétől az általános iskolák 1. és 5., valamint a szakiskolák 9. évfolyamán integrációs felkészítés folytatható.

ELKÜLÖNÍTÉS NÉLKÜL. Az Utolsó padból program keretében szakértői bizottság vizsgálja meg a gyermekek képességét, s akit lehet, azt az eltérő tantervű (régen: kise-gítő) iskolákból visszahelyezik a normál tantervű oktatási intézményekbe. Ilyen vissza-helyezésre a 2003/2004-es tanévben 230 esetben került sor.

EGYETEMI TÁMOGATÁS. A hátrányos helyzetű fiatalok 2005-től felvételt nyerhetnek az egyetemek/főiskolák államilag finanszírozott képzésére, ha megszerzik a költségtérítéses szakon bejutáshoz szükséges ponthatárt. Azaz gyakorlatilag az állam fizeti be őket az egyetemi, főiskolai képzésre.

ÖSZTÖNDÍJPROGRAM. Az idén mintegy 25 ezer diák kap évi 60 ezer forintos ellátást. A kifizetés idejéről és feltételeiről jelenleg vita folyik a Magyaror-szági Cigányokért Közalapít-vány és az esélyegyenlőségi tárca között.

A megyei munkaügyi központok jelzései szerint a megrendelések 30 százalékában szerepel feltételként, hogy romát ne küldjenek. S amelyik ügyintéző ezt nem veszi figyelembe, azt tapasztalja, hogy a cigányokat valóban elutasítják. Egy borsodi vállalkozás egy olyan településen, ahol a munkanélküliek 70 százaléka roma, törvényellenes módon egyenesen kvótát határozott meg. Kikötötte: alkalmazottainak 10 százaléka lehet cigány, ennél többet nem vesz fel.

Az a néhány száz panasz, amelyről a jogvédő szervezetek értesülnek, csupán a jéghegy csúcsa. Óriási a romák ellen elkövetett diszkrimináció látenciája; maguk a sértettek sem rohannak egyből jogászhoz vagy a bíróságra. A beperelt munkaadók sokszor nem is értik, mit keresnek a bíróságon. Még a Magyarországra betelepült külföldi cégek alkalmazási gyakorlatában is fellelhető a romaellenesség. Egy olasz tulajdonú vállalkozás például futószalag mellé keresett betanított munkásokat, a roma jelentkezőket azonban már a portánál elküldték.

Kizárólag törvényi eszközökkel persze nem lehet elérni az előítéletesség csökkenését, ám az elmúlt években életbe lépett antidiszkriminációs passzusoknak egy pozitív hatásuk mégis van: egyértelművé vált, mi az, ami tilos.

Mindez persze csak az érem egyik oldala, hiszen a hátrányos helyzet ellenére sem lehet olyan következtetést levonni, hogy a kisebbség körében tapasztalható 70 százalékos – egyes becslések szerint 80-90 százalékos – munkanélküliségnek kizárólag a diszkrimináció az oka. (A Kemény István és Janky Béla által 2003-ban készített országos felmérés idején a 15-74 éves roma népesség 21 százaléka volt foglalkoztatott.) Mindenekelőtt azért nem, mert az érintettek többsége addig sem jut el, hogy álláshirdetésre jelentkezzen. Ennek egyebek között az a magyarázata, hogy több mint 60 százalékuk a gazdaságilag elmaradott régiókban él, ahol egyáltalán nincs állandó munkalehetőség. Vagy ha a betelepült cégek mégis keresnek alkalmazottakat, csakis szakképzett munkaerőt kívánnak foglalkoztatni. A 2003-as cigánykutatás alapján készült tanulmány szerint éppen azokban a megyékben – Fejér, Komárom-Esztergom, Vas, Veszprém és Győr-Moson-Sopron – a legalacsonyabb a munkanélküliség, ahol a legkevesebb roma él.

ISKOLÁZATLANUL. A romák számára tömeges munkaalkalmat továbbra is a közmunka-programok nyújtanak. A munkaügyi központok 2004-ben mintegy 2,5 milliárd forint felhasználásával 15 ezer roma foglalkoztatását oldották meg ilyen módon. S bár az ezekre a programokra fordított források nagysága évről évre nő, a romák részvételi aránya mégsem emelkedik érdemben. A szaktárca emellett aktív foglalkoztatást segítő programok révén vonja be a romákat a munkaerőpiacra. A múlt évben szak- és átképzésre 530 millió forintot fordítottak a megyei munkaügyi központok, s e programban megközelítőleg 5200 roma vett részt. A több tízmillió forintos átképzési projektek révén alkalmanként 15-20 roma szerez valamilyen szakképzettséget, és a megyei munkaügyi központok adatai szerint közülük is 40 százalék tud csak elhelyezkedni.

Céltalan segélyezés


Pusztán a juttatandó segélyek, szociális ellátások emelésével nem lehet megoldani az egyre súlyosbodó problémát, már csak azért sem, mert nyolc-tíz éven belül megduplázódik a roma népesség létszáma. Azaz, ha addig nem javul számottevően a foglalkoztatottak aránya, az aktív adófizetők helyett csupán az eltartottak száma nő. A jelenlegi – foglalkoztatást segítő, oktatási szegregációt megszüntető, egészségügyi és szociális – ellátásokhoz való jobb hozzáférést biztosító – kormányzati programok azonban nem erre összpontosítanak.

A minisztériumok összességében mintegy 300 milliárd forintot fordítanak esélyegyenlőségi célokra, így ez az összeg közvetlen vagy közvetett módon a romák integrációját is segítheti. A keretet ráadásul tovább bővíti az a mintegy 70 milliárd forintnyi uniós forrás, amely az első Nemzeti Fejlesztési Terv időszakában, azaz 2006-ig esélyegyenlőségi és felzárkóztató programokra fordítható. Azt nehéz lenne meghatározni, ezen összegekből ténylegesen mennyit fordít a kormány a romák integrációjára. Az etnikai alapú megkülönböztetés ugyanis – például a munkaügyi központokban a roma munkavállalók külön regisztrálása – sértené a cigány kisebbséget, s a törvény is tiltja. Ám tény, hogy a másfélszázezres aktív munkaképes roma populáció tagjai közül a központi kormányzati programok hatásaként – a közmunkaprogramot leszámítva – évente mindössze néhány ezer ember tud hosszabb, de inkább rövidebb időre elhelyezkedni. Korábban az egységes pénzügyi és szakmai utókövetési rendszer hiánya megakadályozta a kormányzati erőfeszítések eredményeinek mérését, 2004 óta azonban él az a monitoring rendszer, amellyel szinte projektekre lebontva lehet nyomon követni a pénzek felhasználását.

A cigány szervezetek a roma oktatási antidiszkriminációs politikát tartják a legnagyobb jelentőségűnek, ám értékelésük szerint korai lenne sikertörténetről beszélni. Kemény István szociológus a közelmúltban egy szakmai konferencián ezt így fogalmazta meg: „Akkor jelenthető ki, hogy megtörtént a romák felzárkóztatása, ha ugyanolyan arányban járnak középiskolákba és egyetemekre, mint a nem cigányok.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik