Gazdaság

Vitatott Mahart-privatizáció

A Mahart szeptember végéig szeretné lezárni személyhajózási leányvállalata többségi üzletrészének értékesítését, az egyik érdeklődő azonban több fórumon megtámadta az eljárást.

Ki ne kacérkodna a gondolattal, a pesti, vagy pláne a budai alsó rakparton a csúcsforgalomban araszolva, hogy inkább egy átkelőhajóval folytatná az útját. Mégis egyre kevesebben tekintik tömegközlekedési eszköznek a dunai személyhajókat. Elég csak valamelyik hídról napközben a kikötőkre pillantani. Szemfüles tanárok akár tízezer forintért is elvihetnek ilyenkor egy osztályt akár egy órás sétahajózásra is – az unatkozó hajósokkal könnyű alkut kötni.


Támadott eredmény


Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. kevésbé tűnt engedékenynek a Mahart személyhajózási leányvállalata, a Passnave Kft. még állami kézben lévő 51 százalékos üzletrészének tavaszi privatizációs pályázatakor. Nem fogadták el az egyetlen ajánlattevő, a társaságban egyébként kisebbségi tulajdonos Masped Rt., és a sétahajózásban az egyik legnagyobb konkurens Európa Rendezvényiroda (ER) Kft. konzorciumának 550 milliós ajánlatát. A privatizációs ügynökség ugyanis 600 millió forintos vételárral számolt, ezért másodjára is nekifutottak. Ezúttal hat befektető vásárolta meg a kiírást, de csak az ER tett ajánlatot – a Masped helyett immár új partnerrel, a Conflex Kft.-vel az oldalán. A Mahart elfogadta az ajánlatukat, és az üzletet a hónap elején az ÁPV Rt. igazgatósága is jóváhagyta, de ezúttal nem közölték a vételárat.


A többségi üzletrész eladása azonban nem zajlik zökkenőmentesen. A hat potenciális befektető egyike, az elsősorban kikötőépítésben és üzemeltetésben érdekelt Duna Club Kft. ajánlatot ugyan nem adott be, de a pályázatot megtámadta, előbb az ÁPV Rt.-nél, majd a napokban a Gazdasági Versenyhivatalnál is. Varga István ügyvezető szerint számos ponton súlyos szabálytalanságot követtek el, és a pályázók nem egyenlő eséllyel indultak. Ők egy svájci bankkal társultak volna, de nem jutottak hozzá azokhoz az információkhoz – például a Passnave adósságait, ingatlanvagyonát illetően -, amelyekre a pénzintézet igényt tartott volna, ezért nem is adták be ajánlatukat. Ezzel szemben Nyíri Iván, a Mahart elnök-vezérigazgatója úgy véli, valamennyi pályázó egyenlő feltételekkel indult, mindenki számára világosnak kellett lennie, hogy mit és milyen kondíciókkal kívánnak értékesíteni. A Duna Club elszánt, azt mondják, ha az ÁPV Rt. nem semmisíti meg az eredményt, és nem hirdet új pályázatot, nemzetközi fórumok elé, illetve bíróságra viszik az ügyet. A hírek szerint az ER 700 millió forintot ajánlott a kérdéses üzletrészért, ám a Duna Clubnak ennél többet is megért volna.

A dolog érdekessége, hogy Sztankó Attila, az ajánlattevőként végül is egyedül maradt ER ügyvezetője is úgy véli, lehetett volna alaposabb a tájékoztatás. Másrészt ő a dunai személyhajózásban eltöltött harminc esztendő tapasztalataira is támaszkodhatott, amikor a kockázatokat és lehetőségeket kellett mérlegelnie. Legfeljebb ez jelenthetett némi lépéselőnyt a többi befektetővel szemben, akik szerinte alapvetően csak a kikötőkre ácsingóztak. Ő viszont hajózni akar.


Birtokon belül


A Maspednek a maga 33 százalékos üzletrészével nincs oka aggodalomra. Akárhogyan végződik is a vita, élhet elővásárlási jogával, másrészt a társasági szerződés szinte minden jelentősebb döntést kétharmados többséghez köt, vagyis bárki szerzi is meg az 51 százalékos részesedést, a Masped ellenében aligha tudja majd az akaratát érvényesíteni. A Passnavéban 10 százalékig érdekelt Biggeorge’s-nak, és a 6 százalékos részesedéssel rendelkező dolgozói társulásnak is van elővásárlási joga. Az ER információi szerint a Mahart rövidesen szerződést kíván kötni velük, ezután pedig kérni fogja a tulajdonostársakat, hogy nyilatkozzanak, élni kívánnak-e elővásárlási jogukkal. Információink szerint szeptember végéig szeretnék lezárni a többségi részesedés értékesítését.

Az eddig többségi tulajdonos Mahart elnök-vezérigazgatója szerint egyébként a Masped korrekt tulajdonostárs. Nyíri Iván nemrég úgy nyilatkozott, mindig érvényesíteni tudták többségi akaratukat, a fuvarvállalkozás soha nem feküdt keresztbe a cég működését érdemben meghatározó kezdeményezéseik előtt.



Vitatott Mahart-privatizáció 1

A Passnave Kft. ma harminc hajót üzemeltet a Dunán. A ma még Mahart-leányvállalat az egyetlen vállalkozás, amely szárnyas- és normál hajókkal menetrend szerinti járatokat is fenntart. „Ezek adják bevételeink mintegy 60-65 százalékát” – árulja el Kovács Zoltán, a társaság ügyvezető igazgatója. A személyhajózáson belül a fennmaradó rész származik a rendezvény-, és sétahajózásból. Az igazán nagy üzlet azonban a kikötőüzemeltetés, ahol a Passnave piacvezetőnek tekinthető a Duna magyarországi szakaszán: a fővárosi kikötőhelyek 90 százaléka van a tulajdonukban. Információink szerint tavaly 800 millió forintos árbevételt, és így hozzávetőlegesen 300 millió forintos eredményt hozott az egyre nagyobb számban érkező szállodahajók fogadása. Kovács Zoltán szerint ugyanakkor valamennyi területet érdemes fejleszteni. Nem tart attól, hogy amennyiben az ER lesz az új többségi tulajdonos, a hajózási tevékenységet visszafejlesztenék.

Sztankó Attila, a 11 rendezvényhajót üzemeltető ER ügyvezető igazgatója arra készül, hogy mintegy félmilliárd forintos ráfordítással felújítja a Passnave flottáját, és megversenyezteti cégeit a piacon. „Nappal a vonal-, este a sétahajózásban vannak komoly lehetőségek” – mondja, majd hozzáteszi: a rendszerváltozást követően sajnos elég gyorsan elkopott az a középosztály, amelyik hétvégenként hajóval indult kirándulni a Dunakanyarba. Ma már csak mutatóban látni zömében idősebb embereket, akik akár hétköznap is jegyet váltanak a Passnave valamelyik menetrend szerinti járatára, és a vízen töltik egy-egy napjukat. A személyhajózásban ma a rendezvényszervezéssel, vendéglátással kiegészített szolgáltatásoknak van komoly piaca.


Végjáték


A Passnave értékesítésével egyébként a Mahart részenkénti privatizációja gyakorlatilag befejeződik, már csak a Csepeli Szabadkikötő eladása van hátra. A dunai teherhajózást már sikeresen értékesítették, az ma osztrák-német tulajdonban működik, Mahart Duna-Cargo néven. Az év elején elkelt a két tengerjáró hajó is. Ráadásul a hírek szerint mindkét vagyonelem a vártnál nagyobb bevételt hozott az államnak. Ugyancsak sikeresen eladták már az M Ingatlan Rt.-t is, amely egyebek mellett az újpesti népszigeti hajójavító és a Vigadó téri Mahart székház tulajdonosa.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik