Gazdaság

Tiltott reklám magyar mezen

A magyar válogatott főszponzorai között érdekes módon megtalálhatjuk azt a BetandWin online fogadóirodát is, amelyről nemrég úgy nyilatkozott a Szerencsejáték Felügyelet főosztályvezetője, hogy tevékenysége a teljes illegalitás talaján áll. A FigyelőNet utánajárt, hogy is lehetséges ez.


38 ezer fizető néző

A Demján Sándor nevével fémjelzett TriGránit Rt. és a TrendSport Sportszervező, Reklám és Marketing Szolgáltató Kft. által Puskás Ferenc gyógykezeltetésére szervezett Real Madrid–Magyarország focigálának 38 ezer fizető nézője volt, és több mint 20 millió forint gyűlt össze Puskás kezelésének finanszírozására -nyilatkozta Erdős László, a TrendSport ügyvezető igazgatója a HVG-nek.

A magyar válogatott főszponzorai között idén júniustól – az LG, a Borsodi Sör és az adidas mellett – megtalálható a BetandWin online fogadóiroda is, ahogy azt a múlt vasárnapi Real Madrid–Puskás Ferenc-válogatott mérkőzésen is lehetett látni a magyar sportolók mezén.


A BetandWin nevével azonban az elmúlt időszakban a Szerencsejáték törvény módosításával kapcsolatban lehetett találkozni, amikor is a külföldi szerencsejátékok online szervezésének tiltásáról esett szó. Mivel Magyarországon elvileg a Szerencsejáték Felügyelet (SZF) engedélye nélkül szervezett, vagy akár csak elérhető – például online – játék tiltott, a BetandWin tevékenysége illegálisnak minősülhet. Mint ahogy Oravecz László, az SZF főosztályvezetője a FigyelőNetnek is elmondta, a külföldi szerencsejáték rendszeres magyarországi szervezése jogszabályellenes, és a büntető törvényköny szerint két évig terjedő szabadságvesztéssel is sújtható.


Tiltás van, szankció még nincs


Bár a tiltott szerencsejátékok hirdetése a szerencsejáték törvény 1991-es elfogadása óta tilos Magyarországon, a még hatályos jog semmiféle szankcióval nem fenyegeti a jogsértőket, ennek betartása jelenleg úgymond a „lelkiismeret dolga”. Továbbá az is kiderült már korábbi híradásokból, hogy az SZF jogerősen eddig még nem szabott ki büntetést ilyen ügyben. Ennek oka az lehet, hogy a jelenlegi szabályozás nem határozza meg egyértelműen a felelősöket, ezért nem tisztázott, kit lehetne felelősségre vonni egy – a Real Madrid–Puskás Ferenc-válogatott mérkőzésen látotthoz hasonló – tiltott reklám miatt: a hirdetőt, a hirdetésszervezőt vagy a reklámot közzétevőt.


A BatandWin reklámjával kapcsolatban Szabados Gábor, a Derball Kft. – a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) kizárólagos marketing partnere – projekt menedzsere a FigyelőNetnek elmondta, hogy a megjelenés szerintük nem volt szabályellenes, hiszen a cég – online fogadóiroda révén – nincs jelen Magyarországon kirendeltségekkel, az online fogadás helyszíne pedig az ajánlattévő telephelye, azaz a magyarországi számítógép előtt ülő játékos a fogadását idegen felségterületen köti.


Véleményük szerint ezt egyértelműen szabályozzák a magyar elektronikuskereskedelmi törvények, illetve a polgári törvénykönyv is. Másrészt a jogszabályban nincsenek pontosan tisztázva a felelősök, harmadrészt pedig a BetandWin ez év júniusától a magyar labdarúgó válogatott hivatalos szponzorává vált.


Ezzel szemben, Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség jogi előadója véleménye szerint a megjelenés sérti a jogszabályban lefektetetteket. Nem szabad olyan céget reklámozni, melynek tevékenysége a magyar törvényekbe ütközik – vélekedett Markovich. Attól még, hogy a cég külföldi bejegyzésű, nem mentesíti a törvény alól; Magyarországon a magyar törvényekhez kell igazodni – tette hozzá.


Feketeleves


November 1-je után, amikor az 1991-es szerencsejáték törvény módosítása életbe lép, már nem lesz ilyen egyszerű a helyzet. A módosítással a Pénzügyminisztérium ugyanis érvényt szerezhet a külföldön szervezett, Magyarországon illegális szerencsejátékok – így a BetandWin által kínált fogadások vagy online játszmák tilalmának. Az új szabályozás a felelősségre vonást illetően biztosra megy, ugyanis a módosított törvény értelmében mindenki büntethető lesz – a hirdető, a hirdetésszervező és a reklámot közzétevő –, az ellenőrzés átkerül a fogyasztóvédelemhez, a tilalmat megszegők pedig bírságra számíthatnak. Az új szabályok szerint ennek összege 500 ezer és 10 millió forint között lehet (a jelenlegi törvény alapján 200 ezer 4 millió forint között lehetne a büntetés).


Nem tartanak a jövőtől


A Derball Kft. nem tart attól, hogy a törvénymódosítás beárnyékolhatná a BetandWin és a magyar válogatott üzleti kapcsolatát. Szabados is úgy vélekedik, hogy a magyar törvény szembemegy az uniós szabályozással és osztják a Sportingbet – a másik nagy online fogadóiroda, amelyik a BetandWinnel együtt a „tiltó listán” van – jogászainak érvelését, mely szerint ez ellentétes a szolgáltatások szabadságával. A projektmenedzser szerint nincs annak akadálya, hogy a BetandWin a magyar csapat szponzora maradhasson, és mint mondta: „nincs B terv”, bíznak az EU-szabályozás helyességében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik