A miniszter a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorában kifejtette: amilyen poszton szükséges, ott cserélni fog. Ez a folyamat már elindult, mivel az elmúlt 10 hónapban már 3-4 kulcsvezetőt lecserélt.
Elmondta: nem feltétlenül biztos, hogy a „vasutas szamárlétrát” kell végigjárnia annak, aki egy a társaságnál „strukturált finanszírozást össze tud rakni”.
Kóka János közölte: úgy látja, ésszerű döntést hozott korábban, amikor úgy intézkedett , hogy félmilliárd forint közbeszerzési érték felett előzetes információkat kér a beszerzés jellegéről.
Kézi vezérlésről nincs szó
Kóka kiemelete: tulajdonosként szeretne belelátni egy több tízmilliárdos döntésbe. „Nem szeretnék belenyúlni, nem szeretném én vezetni a vasutat, tehát szó sincs kézi vezérlésről” – emelte ki.
Véleménye szerint nem szabad a vasútba most „pénzt önteni”, mivel az egy feneketlen zsák. Először át kell alakítani a cég finanszírozási rendszerét, sokkal erőteljesebben szét kell választani az árufuvarozási és a személyszállítási üzletágakat, akár jogilag is – mondta a közlekedési tárca vezetője.
Kóka hangsúlyozta: tíz hónapja miniszter, és ebből a ciklusból a hátralévő idő is elég lesz arra, hogy a MÁV-on belül is elindítson olyan változtatásokat, amelyek visszacsinálhatatlanok.
Nem ilyen vasutat érdemlünk
A miniszter a vasútról, illetve a folyamatban lévő vonatbeszerzésekről közölte: az elővárosi vonatközlekedés jelenleg szerintem katasztrófa. Koszosak, lassúak, és késnek a vonatok. Nem ilyen vasutat érdemlünk, hanem sokkal jobbat, pont olyat, mint amilyet ezek a modern motorvonatok fognak hozni. A vonattendernek a pozitív vége az lesz, hogy reményei szerint jövő tavasszal már ezek a kiváló minőségű kocsik fognak futni a magyar vágányokon.
Gaál Gyula a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója szintén a Nap-keltében elmondta: a gazdasági és közlekedési miniszter ugyan bizonyos jogköröket magához vont, de a MÁV teljes mértékben önálló maradt.
Itt arról van szó, hogy a stratégiai döntésekben a miniszter tájékozódni szeretne. Például, ha az elfogadott üzleti tervtől el akar térni a MÁV vezetése, akkor ezt a tulajdonos gazdasági és közlekedési miniszterrel egyeztetni kell – hangsúlyozta Gaál Gyula.
Gaál Gyula elmondta: a vonattenderen elért eredeti ajánlathoz viszonyított 40 milliárd forintos megtakarítás jelentős részét még a márciusi első pályázatok benyújtása előtti ártárgyalásokon sikerült elérnie a MÁV-nak.
