Néhány morzsa a békéscsabai fórumról
„Ugyan jelenleg Matáv-területen vagyok, de a szüleim Békéscsabán laknak. A HTTC-nek a díjai aránytalanul magasak néhány más szolgáltatóhoz képest.” … „Alkossunk Hungarotel HATE klubot. Mindenki mondja vissza a vonalas telefonját! A cégek is válasszanak mobilszolgáltatót. Összefogás nélkül csak béna szuttyogás az egész.” … „A HTCC-vel pedig úgy lehet kibabrálni, hogy nem telefonálsz.” … „Eddig még nem sikerült hatásos technikát kitalálni a monopolhelyzetével mindenkivel kibabráló cég ellen. Ha izgatná más társaság fantáziáját ez a terület, akkor lehetne tenni valamit, de valljuk be, nem nagy bolt idejönni.”
Háromszors díj
Az NHH a piacfelügyeleti eljárás során megállapította, hogy a Hungarotel Rt. díjstruktúrájában a közvetítőválasztás igénybevételére jogosító általános előfizetés havidíja 4500 forint, az egyetemes csomag díja 5 ezer forint. Az előfizetők nagy többsége által igénybe vett 1. számú csomagé 2313 forint, míg a 2. számú díjcsomagé 1438 forint. Ahhoz tehát, hogy a 2. számú díjcsomagot igénybe vevő előfizető jogosult legyen közvetítő szolgáltatót választani, át kell térnie egy olyan csomagra, amely több mint háromszor drágább, mint a korábban igénybe vett csomag.
Eltérő álláspontok
A Hungarotel – saját értelmezésében – arra törekszik, hogy a kispénzű előfizetők számára is megfizethető előfizetési díjakat kínáljon, igaz, ezekhez magas percdíjak társulnak. Úgy vélik, az NHH inkább a magasabb előfizetési díjak és alacsonyabb percdíjak irányába halad. A Hungarotel azonban úgy véli, hogy az utóbbi megoldás – magas előfizetés, alacsony percdíj – nem kedvező azokban az alacsony jövedelmű térségekben, ahol a cég működik, s ahol a fogyasztók többsége viszonylag keveset telefonál.
És a T-Online?
Hatvannapos felmondási határidővel 50 előfizetőjénél megszüntette az ADSL Otthon internetszolgáltatást a T-Online. Az indoklás szerint a cégnek veszteséget okoz, ha a hirdetéseiben egyébként korlátlan letöltési lehetőséget hirdető szolgáltatót igénybe vevők 150–250 gigabájt tartalmat töltenek le havonta.
Hónapok óta folyik a vita Békéscsaba város honlapján a HTCC-csoporthoz tartozó Hungarotel üzletpolitikájáról. A hozzászólók a más telekommunikációs cégek szolgáltatási területein élőkénél magasabb telefonos és internetes díjakat panaszolják. Továbbá azt, hogy a Hungarotel szolgáltatási területein csak a legdrágább díjcsomagra előfizetők vehetik igénybe az alternatív hangszolgáltatók szolgáltatásait. Míg az internet és az ADSL esetében egyetlen alternatív szolgáltató sincs a Hungarotel területén. A probléma korántsem korlátozódik Békéscsaba környékére. A 66-os – Békéscsaba és környéke – körzet mellett ugyanis a Hungarotel szolgáltatási területéhez tartozik a 68-as (Orosháza körzete), a 32-es (Salgótarján körzete), a 89-es (Pápa körzete) és a 95-ös (Sárvár körzete) körzet is. Továbbá arról sem beszélhetünk, hogy az ügy megragadt volna az internetes fórumok szintjén.
Piacfelügyeleti eljárás
Az akkoriban még Matáv Rt. néven futó Magyar Telekom ugyanis már tavaly augusztusban – ráadásul a hónap 13. napján – beadvánnyal fordult a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsához, melyben sérelmezte, hogy „a Hungarotel Rt. nem biztosítja a közvetítőválasztást előfizetői részére az 1. számú előfizetői csomagban, a 2. számú előfizetői csomagban, az Évgyűrű tarifacsomagban, a Fészekrakó alapcsomagban, a Fészekrakó prémium csomagban, valamint a határozott idejű alap- és ISDN-előfizetések tekintetében”. A tanács az ügyet a Nemzeti Hírközlési Hatóság Hivatala Soproni Igazgatóságához tette át azzal, hogy a hivatal piacfelügyeleti eljárásban vizsgálja meg a Hungarotel Rt. általános szerződési feltételeit.
Hungarotel: a választóknak nem jár kedvezmény
A Hungarotel nem hagyta annyiban a dolgot, s az elsőfokú határozat ellen fellebbezést nyújtott be. A napokban azonban az NHH másodfokú határozata is megszületett, amely helybenhagyta az elsőfokú határozatot. Kivételt csupán a Hungarotel vezető tisztségviselőjére az első fokon kiszabott 500 ezer forintot bírság képezett, ugyanis időközben vezetőváltás történt a cég élén. A határozat így jogerős, amelyet a Hungarotel megkapott.
A HTCC-csoporthoz tartozó Hungarotel álláspontját Dusnoki Tibor kommunikációs menedzser foglalta össze. Mint mondta, cégük a kispénzű előfizetők számára is elérhető szolgáltatásokat nyújt a távközlés minden területén: jelenleg már nettó 1150 forint előfizetési díj mellett elérhetőek telefon-, illetve nettó 7920 forint havi előfizetési díj mellett szélessávú internetszolgáltatásaik. A közvetítőválasztással kapcsolatban az a cég álláspontja, hogy bárki jogosult a Hungaroteltől eltérő közvetítőt választani, ám azok, akik így tesznek, nem várhatják el, hogy egyidejűleg forgalmi alapú díjkedvezményt is kapjanak az előfizetési díjból. A Hungarotel arra hivatkozik, hogy amikor az előfizető arról dönt, hogy a forgalmat más szolgáltatóhoz tereli át, ennek következtében náluk bevételkiesés keletkezik. Éppen ezért ragaszkodnak hozzá, hogy a közvetítő szolgáltatót választók a normál előfizetési díjat fizessék, ne pedig a kedvezményest.
Visszafogott konkurensek
Megkerestük a konkurenciát is. Elsőként a Magyar Telekomot, annál is inkább, hiszen a Matáv beadványa indította el a piacfelügyeleti eljárást. Nos, a cég illetékeseitől azt a választ kaptuk, hogy még nem kapták kézhez a másodfokú, jogerős határozatot, ezért annak hivatalos ismerete nélkül nem kívánják kommentálni az ügyet. Egy másik piaci szereplő, az Invitel képviselője a saját gyakorlatukról az ADSL kapcsán annyit mondott: a cég szolgáltatási területén mindenki számára rendelkezésre áll az Invitel nagykereskedelmi ajánlata, s ennek révén 4 szolgáltató is sikeresen értékesít ADSL-t az Invitel területein. A hangszolgáltatásról szólva pedig azt hangsúlyozták: az Invitel minden alternatív szolgáltató esetében biztosítja a törvények és szabályok által előírt feltételeket, ezért élvezhetik a volt koncessziós területeiken élő ügyfelek a verseny adta előnyöket az érintett szolgáltatások igénybevételekor.
Mit mond az ombudsman?
Készséggel nyilatkozott az ügyben Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője. Mint mondta, a Matávval szinte egy időben maga is jelezte a hatóságnak, hogy folyamatosan érkeznek a Hungarotel szolgáltatási területéről a fogyasztói panaszok. Korábban is azon a véleményen volt, hogy a Hungarotel gyakorlata, miszerint nem enged a szolgáltatási területére más szolgáltatókat, nyilvánvalóan törvénysértő. Ezt az NHH jogerős határozata is megállapítja. Ugyanakkor nem törvénysértő, hogy számos szolgáltatás esetén magasabb percdíjakat alkalmaz a Hungarotel, mint a többi koncessziós társaság, de az ombudsman szerint mégis aránytalanul nagyok a tarifakülönbségek. Szerencsésebb lenne, ha az ország különböző területein élők közel hasonló feltételek mellett internetezhetnének és telefonálhatnának. Ennek ma egyetlen eszköze a közvetítő-előválasztás, amit az ombudsman szerint erősíteni kell.
Itt tart ma az ügy. Illetőleg még annyi történt, hogy a HTCC-csoport az NHH jogerős határozata nyomán beadta új szerződési feltételeit az NHH hatóságának. Ha minden jól megy, már szeptemberben megismerkedhetnek a HTCC-csoport szolgáltatási területén élők az új szerződési feltételekkel.
