Másodjára volt eredményes a Mahart 51 százalékos tulajdonában lévő Passnave Személyhajózási Kft. privatizációjára kiírt pályázat. Az említett részvénycsomagra az ÁPV Rt. csütörtökön elfogadta az egyetlen pályázó, a Conflex Kft. és az Európa Rendezvényiroda Kft. alkotta konzorcium ajánlatát, így még év vége előtt teljesen magánkézbe kerülhet a társaság. A nyereséges Passnave további sorsáról, fejlesztéseiről már az új tulajdonosoknak kell meghozniuk a döntést – írja a Világgazdaság.
A Passnavéban az új tulajdonos 51 százalékkal, a Masped Rt. 33 százalékkal, míg a Biggeorge’s NV Rt. 10 százalékos üzletrésszel rendelkezik. Utóbbinak az újság értesülései szerint az (egykori) menedzsment által jegyzett MM Üzemviteli Kft. adta el részesedését. Hat százalék a munkavállalók kezében van. Érdekesség, hogy a Masped Rt. – szemben az előző, eredménytelennek nyilvánított pályázati körrel – most nem adott be ajánlatot. Egy a Passnavéhoz közel álló forrás úgy vélte, a Masped azért nem pályázott, mert az ÁPV Rt. döntése után – akárcsak a Biggeorge’s – élhet elővételi jogával. Azonfelül az alapító okirat szerint a Passnave jövőjét érintő stratégiai határozatokhoz a tulajdonosok 75 százalékos szavazata szükséges, azaz a Masped megkerülhetetlen a fontos kérdések eldöntésekor. Éppen ezért arról is lehet hallani, hogy tulajdonképpen Kautz István, a Masped elnök-vezérigazgatója, él is ezzel a lehetőséggel, és voltaképpen ő irányítja a Passnavét – írja a Világgazdaság.
A Passnave Kft. a Mahart utolsó nagyobb vagyoneleme, ám a céggel kapcsolatban különféle hírek terjednek azóta, hogy novemberben új ügyvezető igazgató, az Ernst & Young volt tranzakciós tanácsadója, Kovács Zoltán érkezett a céghez. A szakmában azt gondolják, hogy hosszú távon elsorvad a Passnave veszteséges hajózó üzletága, és csak a tavaly 800 milliós bevétel mellett több mint 300 milliós profitot hozó kikötői tevékenységet és a még mindig nyereséges szárnyashajózást tartják meg. Az egyre nagyobb számban érkező nemzetközi szállodahajók jól fizetnek, ugyanakkor alig van költsége ennek az üzletágnak.
A hagyományos hajózás elavult járművekkel folyik. A motorcseréket ugyan végrehajtják lassacskán, de az utolsó „új” nagyhajó az 1998-ban vásárolt, az akkor már tízéves Budapest volt. Pedig Nyíri Iván, a Mahart két éve kinevezett elnök-vezérigazgatója szerint egy szállodahajó működtetése is jó üzlet volna, ám 1998 óta csak egy használt és komoly felújításra szorult szárnyassal bővült a flotta. Ezt a Maspedtől lízingeli a Passnave.
Korszerű hajók vásárlására persze lett volna lehetőség, de a tulajdonosok korábbi képviselői rendre elvetették a hosszú távú fejlesztéseket, és évente a nyereség 60-70 százalékát vették ki osztalékként – vélte Nyíri. Várhatóan az ÁPV Rt. az idén is így tesz, ám a Passnave ilyen előzmények mellett is végrehajtja a halaszthatatlan beruházásokat.
Az újság megjegyzi, hogy a távozott vezetők helyét az új ügyvezető munkáját márciustól helyettesként segítő Spányik Gábor, valamint ifjú Kautz István kereskedelmi és marketingvezető vette át. Spányik Gáborról azt írta a leányfalui önkormányzat támogatásával megjelenő helyi lap, hogy mint a Leányfalu Termálfürdő Kft. ügyvezető igazgatója szezonzáró beszámolójával „nem elégítette ki a felügyelőbizottság elvárásait”.
Az első féléves adózás utáni eredmény több mint 30 százalékkal magasabb, mint az elmúlt év azonos időszakában, miközben folytatódik a több éve megkezdett beruházássorozat. Ez évben a költségek lefaragásában komoly eredményeket ért el a menedzsment, és a cég bizonyos ballaszttól megszabadulva felszálló ágba került – mondta Nyíri a Világgazdaságnak.
