Ultimátumra emlékeztető tárgyalási anyagot juttattak el Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, illetve a gazdasági tárcához csütörtök éjjel a fuvarozók érdekvédelmi szervezetei. Az ágazat versenyhelyzetének javításáról már április óta tárgyaló négy szakmai szervezet első olvasatra látszólag csupán néhány kiegészítéssel látta el a kormány utolsó megállapodási javaslatait, és pontos határidőhöz kötötte végrehajtásukat. Az ultimátum azonban aligha könnyíti meg a szakmai szervezetek és a gazdasági tárca megállapodásának megszületését, mert egyes sarokpontok a kormányzat számára valószínűleg vállalhatatlanok.
A fuvarozók érdekvédelmi szervezetei továbbra is ragaszkodnak a gázolaj jelenleg literenként 85 forintos jövedéki adójának tízforintos mérsékléséhez a fuvarozók, úgy vélik ugyanis, hogy a pénzügyi és a gazdasági tárca eddig hangoztatott álláspontja ellenére a kormánynak megvan a lehetősége ennek az adófajtának a mérséklésére. A szakmai szervezetek kezdeményezték tehát, hogy a kormány lehetőség szerint az utolsó negyedévben, legalább egy próbaidőszakra vezesse be az Európai Unió által elvárt minimális jövedékiadó-mértéket. Továbbá kérték, hogy a kabinet legkésőbb szeptember végéig engedjen betekintést abba a megállapodásba, amelyet a Mollal kötött a vállalkozásoknak adható kedvezményrendszerről.
A kormány és a többi üzemanyag-forgalmazó közti megállapodásra szintén kíváncsi szakmai szervezetek szeretnék elérni az áfatörvény módosítását is. Javaslatuk szerint legkésőbb 2006. január elsejétől a kormánynak lehetővé kellene tennie, hogy az áfát valamennyi közúti közlekedési szolgáltató teljeskörűen visszaigényelhesse a felhasznált eszközök, anyagok, szolgáltatások után. Ezzel párhuzamosan javasolják, hogy jövőre a fuvarozás áfakulcsa 15 százalékra mérséklődjön. Álláspontjuk szerint ez önmagában is visszalépés korábbi, tízszázalékos áfaigényüktől.
A gépjárműadó, az iparűzési adó, valamint az illetéktörvény módosítását, a bel- és külföldi napidíj összegének felemelését szintén januárig szükségesnek tartó fuvarozók kezdeményezték továbbá az egynapos autópálya-matrica kiterjesztését a legkisebb, 3,5 tonna alatti kategória kivételével valamennyi haszongépjárműre. Javaslatuk elfogadása azt jelentené, hogy a 12 tonna feletti tehergépkocsik már szeptember elsejétől a legolcsóbb jelenleg kétezer forintos matricával közlekedhetnének a díjas autópályákon. Emellett a fuvarozók szeretnék, ha a kormány legkésőbb az idén decemberben külön megállapodásban garantálná, hogy a gyorsforgalmi utakon 2008 januárjában szolgálatba álló, új használatarányos díjrendszer nem eredményezi majd a közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességének romlását.
Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára kijelentette, hogy egyetlen ágazatot sem kíván kivételezett helyzetbe hozni a kormány, így a különféle adók, autópályadíjak változtatásánál egyaránt a szektorsemlegességet tartja szem előtt.Továbbá, a Népszabadság infromációi szerint, Szanyi nem tartja szerencsésnek, hogy a fuvarozók a tárgyalási kereteket felborítva a miniszterelnök elé vitték követeléseiket, és nem tartja gyakorlatiasnak azt sem, hogy az érdekvédelmi szervezetek határidőket próbálnak diktálni a kormánynak.