Gazdaság

Úttalan utakon

Egyetlen, országos hatáskörű intézménybe vonják össze a közúthálózat fenntartását. Az ellenzék és a szakma szerint árulkodó, hogy a gazdasági miniszter régi barátjára bízta a központosítást.

Egyszerre alulfinanszírozott és pazarló az útfenntartásért és -felújításért felelős országos intézményrendszer – nyi latkozta a minap Horváth László, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) nemrég kinevezett vezetője. Majd hozzátette: a 19 megyei kht.-t „elnyelő” központosított intézmény, a Magyar Közút Kht. életre hívásával „megszűnnek a félreérthető helyzetek, és szükségképpen visszaszorul a mutyizás”.






Úttalan utakon 1
Úttalan utakon 2
Úttalan utakon 3
Útfelújítás Budán.
Píárízű rohammunka.
Úttalan utakon 1

KAPCSOLATI TŐKE. A szektort jól ismerők állítják: az útfelújításoknál is kiélezett verseny dúl a vállalkozók között, s pletykaszinten beszélik, hogy egyfajta szokásjog szerint egy-egy beruházás nyertesének „illik” 3-6 százalékot a megfelelő zsebbe csúsztatnia. Horváth László a „mutyizással” kapcsolatban már óvatosabb: „A jelenlegi széttagolt rendszer alkalmas arra, hogy a szereplők a kapcsolati tőkét működtessék. Az összevonás után erre nem lesz lehetőség”.

Ám a központosítást ellenzők hátsó szándékot sejtetnek. Nagy port vert fel az az ellenzéki parlamenti interpelláció, amelyre hiába válaszolt Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára, az Országgyűlés a ciklus kezdete óta első alkalommal – a jelenlévő kormánytöbbség ellenére – leszavazta a választ. A fideszes Manninger Jenő a balliberális kormányzat számlájára írta, hogy évről évre csökkentették a közutakra fordítható pénzt, ennek következtében országszerte többszörösére nőtt a balesetveszélyes utak száma. Majd kifogásolta a Kóka-féle káderpolitikát, miszerint „a cégektől szakemberek ki, üzlettársak be”. És következtetett: „Egyértelmű tehát: nem az utak felújítása számít önöknél, hanem az, hogy egy kézben, a régi üzlettársaknál legyen a pénzek elosztása és ellenőrzése”.

Fővárosi káosz

Határozottan píáríze van a nemrég rohamszerűen indult fővárosi útfelújítás-sorozatnak a 2006-os választások közeledtével. Demszky Gábor népszerűségvesztésének egyik meghatározó eleme volt, hogy a fővárosi autósoknak egyre több kátyút kellett kerülgetniük. Egy évvel ezelőtt Medgyessy Péter kormányfő felajánlotta: minden forinthoz, amelyet a fővárosi önkormányzatok utakra fordítanak, maga is hozzátesz 1 forintot – az idén a Gyurcsány-kormány váltotta be az ígéretet. Ennek köszönhető, hogy októberig a budapesti utak 8 százalékán (szemben a korábbi években szokásos 1-3 százalékkal), azaz mintegy 80 kilométernyi szakaszon lecserélik a teljes aszfaltfelületet, méretes közlekedési káoszt idézve elő máris az érintett útszakaszokon és azok környékén. A várost megbénító dugókat a korábbi évek kormányzati politikája miatt kell most elviselni, a költségvetésben ugyanis rendre másra fordították a jövedéki adóból származó pénz jó részét, ezért pusztult le az úthálózat. Atkári János főpolgármester-helyettes lapunknak kifejtette: Budapest teherbírásának nagyjából ez a munkálatmennyiség a tűréshatára. Ám nem szabad mindezt kampányszerűen kezelni: 10-15 éven keresztül kellene a mostanihoz hasonló ütemben folytatni a felújítást ahhoz, hogy megállítható legyen az úthálózat degradálódása. Ehhez viszont az elmúlt évek ráfordításainál lényegesen több pénzre lenne szükség.

Horváth László neve éppen csak felmerült, mint Kóka János gazdasági miniszter jelöltje az UKIG élére, ám máris kiváltotta a szakemberek ellenállását. Kovács Ferenc közlekedési helyettes államtitkárral előre közölték, ki a miniszter embere – ám a negyven éve a közlekedésügyben dolgozó egyetemi professzor akkor már napi konfliktusban állt főnökével. Lépten-nyomon úgy érezte, hogy a fiatal menedzser-miniszter megy a maga feje után, a szakmai szempontokat rendre háttérbe szorítja, s lám, most is egyik barátját akarja a közúti irányítás kulcspozíciójába helyezni. Válaszul bekeményített. Az igazgatói pályázatot – dacolva Kóka akaratával – úgy tette közzé, hogy abban követelményként jelent meg az ötéves, kifejezetten közúti szakmai gyakorlat. Mivel a tárcavezető ragaszkodott Horváth Lászlóhoz, a kiírást vissza kellett vonni, az elvárást két év közúti szakmai gyakorlatra mérsékelték. Horváth éppen ennyi időt töltött a Vas Megyei Közútkezelő Kht. felügyelő bizottságában. Az ügy nyilvánosságra került, s mivel a második, „testre szabott” pályázaton Horváth lett a nyerő, magyarázkodni kellett.

Az UKIG nemrég hivatalba lépett igazgatója képben van, hogy miket mondanak róla a szakemberek: „azt sem tudja, hány fokon köt meg az aszfalt”, „fogalma nincs az ország harmincezer kilométernyi közúthálózatának valós állapotáról”, és így tovább. Ezzel együtt azt állítja: amennyire kell, megismerte a szakterületet, és azt próbálja megértetni, hogy a konszolidáció, a stratégia és a működésfejlesztés alapvetően szervezeti kérdés. Az egyesüléssel létrejövő Magyar Közút Kht. élére kipróbált szakember kerül Kenderessy János, a Pest Megyei Állami Közútkezelő (Pemák) Kht. jelenlegi ügyvezető igazgatója személyében.

A legfontosabb probléma évek óta a forráshiány. A Fidesz-kormány 1999-ben megszüntette az útalapot: így immár hatodik éve nem egy elkülönített kasszába, hanem a központi büdzsébe folyik be az utakra fordítható adó, és évente a költségvetési alku keretében döntik el a politikusok, nem éppen szakmai szempontok alapján, mennyi legyen az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat. Az összeg 1999-ben 81 milliárd forint volt, ma, 2005-ben mindössze 27 milliárd. Az „eredmény” magáért beszél: országszerte többszörösére nőtt a balesetveszélyes utak száma. Tíz éve még 200 kilométernyi ilyen utat regisztráltak, tavaly decemberben már 2 ezer kilométert, s ma, alig fél évvel később, ez a szám közelít a 3 ezerhez. Miközben egy aszfaltozott út élettartama 10-15 év, a mai tempóban 40-50 év telik el, mire egy útszakaszra visszatérnek. A politika állandó nyomást gyakorol a szektorra, hogy a fenntartásra fordítható pénz egy részét is költsék útépítésre: a politikusok szeretik a szalagvágással egybekötött szereplést.





Úttalan utakon 1




Úttalan utakon 1
Úttalan utakon 7
Úttalan utakon 1

Úttalan utakon 1

HATÉKONYSÁG. A széttagolt szervezet – a 19 megyei kht. és a központi Állami Közúti Műszaki és Információs Kht., az egész fölött felügyeletet gyakorló UKIG-gal – a forrásfelhasználás hatékonyságát rontja. (A minisztérium gazdaságossági számítását lásd a táblázatban.) A mutyizásra való utalással pedig „eladni” igyekeznek a központosítást. „Majd most a központban mutyiznak” – vélik az ellenérdekeltek. Mindenesetre a vállalkozói szféra lehetőségeit is meghatározza, hogy az augusztus végére befejeződő összevonás után egyetlen országos üzleti terv készül, és központosítják a közbeszerzést is. Mindez Manninger Jenő szerint hátrányos helyzetbe hozza a kis- és középvállalkozókat, s kizárólag a multiknak kedvez. A Fidesz-képviselő azt gyanítja, hogy a mostani központosítás csak előkészíti a terepet arra, hogy az országos hatáskörű kht.-t – az Állami Autópálya Kezelő Rt. mintájára – részvénytársasággá alakítsák. „Élhetünk a gyanúval: az átalakítás egyik célja az, hogy a jelenleg is a piacot uraló multicégek évekre előre megszerezzék az útfelújításokkal, útfenntartásokkal járó munkákat” – fejtegeti a honatya. A GKM-ben cáfolták, hogy napirenden lenne a további átalakítás.

A legnagyobb tét most az, hogy a közútkezelő intézményrendszer átláthatóbbá tételével a gazdasági tárca képes-e olyan nyomós érvet szolgáltatni, amelynek segítségével a pénzügyminiszteren „keresztülnyomja” az Útpénztári Finanszírozó Rt. létrejöttét, amely a korábban megszüntetett útalap mintájára működne. Azaz elsősorban a benzinárban szereplő jövedéki adó meghatározott része kerülne ide automatikusan. Most zajlik a nagy meccs a két tárca között. Az mindenesetre biztos, hogy a mainál lényegesen több forrás nélkül átszervezéssel sem lehet a közúthálózat leromlását megállítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik