Gazdaság

Idén nem lesz ásványvízboom

A hűvös tavasz miatt nem számítanak kiugró évre az ásványvízpiaci szakemberek. Igaz, az ágazat hozza a tavalyi számokat.


Nem menő a visszaváltható 

A piackutatók felhívják a figyelmet, hogy nem a visszaváltható, műanyag palackos csomagolás a legnépszerűbb a piacon. A visszaválthatós  csekély, korábban 10 százalék körüli részesedése körülbelül a felére esett vissza. Bikfalvi szerint erre már többször felhívták a környezetvédelmi tárca figyelmét: inkább az eldobható palackok újrahasznosítását kellene megoldani, mintsem a visszaválthatóságot erőltetni.


 

Tavaly mintegy 600 millió liter ásványvíz fogyott Magyarországon, azonban ez a szám az idei hűvös tavasz miatt valószínűleg nem emelkedik majd, bár az is biztos, hogy nem csökken – állítják ásványvízpiaci szakemberek. A legutóbbi nagy megugrás 2003-ban volt, amikor meleg és hosszú tavaszt, hasonló nyár követett. Azonban a tavalyi enyhébb idő nem okozott visszaesést. Ennek oka, hogy az ásványvíz az utóbbi időben már nem szezonális termék, bár egy-egy melegebb nyári napon kiugró mennyiségben fogy a palackozott – főleg buborékos – víz. Ugyanis Magyarországon az eladott ásványvizek mindössze negyede szénsavmentes, bár ez az arány változik – az utóbbiak előnyére.


Ezzel nem vagyunk egyedül Európában. Főként az északi országokban tapasztalható, hogy jobban fogy a szénsavas víz, míg a mediterrán régióban a szénsavmentes termékek viszik a prímet – mondta a FigyelőNetnek Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára. A 2004 áprilistól 2005 márciusig terjedő időszakban a szénsavmentes ásványvizek értékesítése nőtt az előző évek hasonló időszakához képest: közel öt százalékkal – legalábbis az AC Nielsen adatai szerint.


Magyar ember, magyar vize


A GfK Hungária Piackutató Intézet szerint Magyarországon a külföldi ásványvizek piaci részesedése annyira minimális, hogy szinte említésre sem érdemes, tehát más európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is a hazai ásványvizek uralják a piacot.
Ennek azonban pusztán praktikus okai vannak, ugyanis az ásványvíznek olyan magas a fajlagos szállítási költsége, hogy csupán néhány, évtizedek óta a nemzetközi piacra betört, s ott nagyon nagy hírnevet szerzett termékeket éri meg külföldre szállítani – állítja Bikfalvi. Ilyen víznek számít az Evian, vagy Perrier.


Így több piaci szereplő szerint illúzió arra számítani, hogy az egyébként kiváló minőségű, és kellő mennyiségben is rendelkezésre álló magyar víz külföldön szerezzen magának rentábilis nagyságú piacot. Ezek a cégek így csak a hazai piac bővülésében bízhatnak.


Bővül, de mennyire?


Ezen a 600 millió literes, literenként átlagosan 59-60 forint fogyasztói áron értékesített, vagyis 36 milliárd forintos piacon tucatnyi, nagyobb cég osztozik. A lakosság mind szélesebb rétege fogyaszt ásványvizet, azonban a piac volumenének pontos növekedése szakemberek szerint is megjósolhatatlan. Ugyanis egy évekkel ezelőtt az előrejelzésekben nem szereplő tényezőt is figyelembe kell venni: a márkás termékeknek jelentős vetélytársuk akadt, a nagy áruházláncok – a megspórolt reklámköltség miatt olcsóbb– sajátmárkás termékei. Ezekről azonban tévedés lenne azt gondolni, hogy rosszabb minőséget képviselnek, hiszen a szigorú uniós normáknak minden Magyarországon árusítottnak – tehát a külföldieknek is – meg kell felelni.


A GfK adatai szerint a 2002-2003 közötti időszakban mind a márkás, mind pedig a sajátmárkás ásványvizek mennyiségi (22 százalék) és értékbeli (28,8 illetve 27,1 százalék) növekedése közel azonos mértékű volt. Ez azonban tavaly már megváltozott: a márkás ásványvizek értékesítése 2003-hoz képest csupán, mennyiség szerint 5, érték szerint pedig 2,1 százalékkal nőtt. Ezzel szemben a sajátmárkás ásványvizek mennyiségi értékesítése 47,1 , érték szerint pedig 34 százalékkal ugrott meg az előző évhez viszonyítva.


Az AC Nielsen adatai szerint az ásványvíz kiskereskedelmi forgalma ugyanezen időszakban mennyiségben 19,8, értékben pedig 10,5 százalékkal emelkedett. A 2004 áprilistól 2005 márciusig terjedő időszakban az ezer négyzetméter feletti üzletek átvették a vezetést a többi üzlettípus előtt: 4,4 százalékos növekedéssel 39 százalékos eladási részesedést értek el, ami azt mutatja, hogy az ásványvíz nagy részét a hipermarketek értékesítik.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik