Gazdaság

Késéssel állnak forgalomba az A380-asok

A francia–német–brit–spanyol Airbus SAS repülőgépgyárban fellépő gyártási problémák miatt az első megrendelők a tervezett időponthoz képest hat hónapos csúszással állíthatják forgalomba az A380-as új szuperjumbót, a világ legnagyobb utasszállító gépét.

A tíz gépet rendelő Singapore Airlines 2006 első fele helyett csak az év második felében, a 43 darabos megrendelésével a legnagyobb vevőnek számító arab Emirates Airlines pedig 2006 októbere helyett csak 2007 áprilisában kapja meg a repülőket. A csúszás érinti még az ausztrál Quantas Airwayst, a francia–holland Air France-KLM-et és a brit Virgin Atlantic Airwayst. A késés miatt a légitársaságok kártérítésre tarthatnak igényt, ennek várható összegéről azonban egyelőre nincs információ.

Az alapváltozatban 555 férőhelyes A380-as listaáron 280 millió dollárba kerül, de az első megrendelők eleve árengedményt kapnak. A gyártási problémáról John Leahy, az Airbus operatív igazgatója csak annyit árult el, hogy alábecsülték a gépészeti munka bonyolultságát. Április végén sikeres próbarepülést hajtottak végre az A380-assal, de az egyes légitársaságok számára más-más módon kell kialakítani a gépeket.

A késés a repülőtereknek jöhet jól, mivel egyetlen olyan légikikötő sincs, amelyik átépítés nélkül fogadni tudná a gépóriást. Még ahol a kifutópálya széle, hossza és teherbírása megfelelő volna, ott is át kell alakítani a földi fogadó részeket, hogy képesek legyenek kezelni az egyszerre bezúduló 3-4 repülőgépnyi utast és csomagjaikat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik