A társadalmi vitára bocsátott díjfizetési reformnak a csütörtöki fuvarozói szakmai napon való ismertetésekor Andricsák Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese elmondta, hogy a jelenlegi mintegy 700 kilométeres gyorsforgalmi úthálózatból 461 kilométer díjköteles. Ez azt jelenti, hogy a hálózat több mint egyharmadán nem kell fizetni, ám ezeket a részeket is a matricaárból kell fenntartani és üzemeltetni. Nemcsak emiatt igazságtalan a matricás rendszer, hanem azért is, mert a 20-30 kilométernyi sztrádát használóknak is ugyanannyit kell fizetni, mint akik ennek többszörösét veszik igénybe.
Andricsák szerint a matricás rendszer fenntarthatatlan, ezért előbb-utóbb át kell térni a használatarányos díjrendszerre. Ehhez azonban a társadalom számára elfogadható, a fizetőképes keresletet figyelembe vevő díjszintre van szükség. Szólt arról is, hogy az elektronikus díjszedő rendszernek kompatibilisnek kell lennie az EU-ban alkalmazottakhoz.
A rendszert nem közpénzből valósítanák meg, hanem nemzetközi tenderen választanák ki a rendszerépítő és -üzemeltető céget, s ezt a díjakból ellentételeznék. A főosztályvezető-helyettes hangsúlyozta: míg az új rendszer bevezetésével az átlagos úthasználók terhei nem emelkednek, addig a rövid távon utazóké csökkennek.