Gazdaság

A fapados légitársaságok

és a Budapest Airport Rt. (BA) között vita robbant ki a felújítás alatt álló Ferihegy-1-es terminál jövőbeli illetékén. A kért 9,15 euró többszöröse a korábbinak, ám a BA azzal érvel, hogy 8 milliárdos beruházást hajt végre és jobb szolgáltatásokat fog nyújtani. Ferihegy-2 13,30, Prága 15,80, Bécs 14,17 eurós díjat szed, ám utóbbiak nem fapados repterek. A Ferihegy-1-en több szolgáltatást nyújtanak, az árak tehát nem összehasonlíthatók. Nem tudni, hol az igazság, de egy biztos: nem piaci árról van szó, hiszen nincs piac, csak monopolszolgáltató. Magyarországon nincs fapados reptér, nem lehet máshol le- és felszállni, legfeljebb kivonulni az országból, ahogy ezt az egyik érintett társaság kilátásba is helyezte. Fejlesztésre volna tehát szükség, mert Ferihegy az 1-es terminál üzembe helyezése után is zsúfolt lesz.

A forgalom viharos gyorsasággal nő: márciusban 42 százalékkal több volt az utas. Ha ez így megy tovább, nem lesz hol landolniuk a gépeknek, hiszen az 1-es terminál üzembe helyezését is csak a nyári főszezon után, szeptemberre ígérik, a 2-es meg már most is alig bírja kiszolgálni az ügyfeleit – nemcsak a fapadosokat, a klasszikus légitársaságokat is. A 2C terminál megvalósíthatóságának előkészítő munkálatai már megkezdődtek, e bővítés átadása azonban a távoli ködbe vész.

Segítséget jelentene egy olcsó, másodlagos repülőtér is, amilyet a fapadosok világszerte használnak. Ilyen lehetett volna Tököl, amelyet ugyan privatizáltak, ám a lakossági tiltakozás miatt az új tulajdonos elő sem mert állni a reptérfejlesztés tervével, inkább logisztikai központot létesít.

Ki kellene tehát jelölni egy alkalmas területet, ahol magántőkéből új beruházás valósulhatna meg. Annál is inkább, mert az állami beruházásokkal rossz tapasztalataink vannak: gondoljunk csak a Carion-ügyre. A nyilvánosság megakadályozta, hogy a BA az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. instrukciója alapján irreális áron vásárolja meg a Cariontól a cargobázis fejlesztésére szánt területet, ám ez azt is maga után vonta, hogy azóta egyáltalán nem hallani a beruházás jövőjéről. A fejlesztések elmaradása pedig nemcsak a légi közlekedést, de azon keresztül az egész gazdaságot visszaveti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik