Gazdaság

Egy tölcsér szájánál

Még csak formálódik a hivatalos koncepció Magyarország logisztikai központtá fejlesztésére.






Egy tölcsér szájánál 1

Egy tölcsér szájánál 2
Kamionszállító uszály a Dunán. Kihasználatlan lehetőség.
Egy tölcsér szájánál 3

Rendkívüli mennyiségű, összesen 755 logisztikai fejlesztésre, illetve beruházásra irányuló pályázat érkezett tavaly egyedül a Gazdasági Versenyképesség Operatív Program (GVOP) keretében. Mint Nikodémus Antal, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) innovációs és környezetvédelmi főosztályvezető-helyettese rámutat, ez is jelzi, hogy az üzleti szféra számára milyen fontos a logisztika. A kormányzat azonban egyelőre nem rukkolt elő hivatalos fejlesztési koncepcióval – ennek a Nemzeti Fejlesztési Tervbe kellene majd bekerülnie. Márpedig Chikán Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnöke szerint erre égetően szükség lenne annak érdekében, hogy a fejlesztések ne önmagukban, hanem más területekhez kapcsolódóan történjenek. „Nem egyszerűen logisztikai központokat kell építeni, hanem az országot kell logisztikai központtá fejleszteni” – állítja Chikán, hozzátéve, hogy a logisztika sok más fejlesztendő területhez kapcsolódik. Az MLBKT elnökségi munkacsoportja ebből kiindulva készített koncepciót a Nemzeti Fejlesztési Hivatal felkérésére.




Egy tölcsér szájánál 4
A magyar logisztikai potenciál
POZITÍV ADOTTSÁGOK
• Kedvező földrajzi elhelyezkedés • Uniós tagság • Az országot az EU által meghatározott négy közlekedési folyosó szeli át • A szomszédos országok gyors gazdasági fejlődése • Multinacionális cégek jelenléte • Keleti kapcsolatok

GÁTLÓ TÉNYEZŐK
• Rossz állapotú infrastruktúra • Kis belső piac • Gyenge idegennyelv-ismeret •  Kis- és közepes vállalatok tőkehiánya • Növekvő környezetszennyezés • Versenyhátrányt okozó szabályozás (magas áfa, a szigorú vámszabályozás és gyenge informatikai háttér miatt a vámszolgáltatás nem versenyképes, magas jövedéki adó az üzemanyagon) • A kormányzat eddig nem kezelte jelentőségének megfelelően a logisztikát
Forrás: GKM

Egy tölcsér szájánál 4
Egy tölcsér szájánál 3

NEM ÖNCÉL. A professzor elmondta, hogy az ő koncepciójuk szerint a logisztikai fejlesztések egyúttal a regionális kiegyenlítődést is segítenék, hiszen nagyrészt Délnyugat-Magyarországon, a szlovén és az osztrák határ közelében, illetőleg a román határnál szükségesek a fejlesztések. Ezek a határon túli magyarok érdekeit is szolgálnák, mert lehetnek olyan szolgáltatások, amelyek élénkítik a határ menti forgalmat, s a fejlesztésekbe romániai vállalkozók is bekapcsolódhatnának. „Magyarország egy tölcsér szájánál helyezkedik el. Ha Romániát felveszik az Európai Unióba, akkor Magyarország lesz az egyetlen uniós szomszédja, míg mi körbe vagyunk véve EU-tagállamokkal, tehát a Keletre irányuló forgalom itt halad majd át” – mutat rá Chikán, hangsúlyozva, nem az a cél, hogy minél több kamion menjen át rajtunk keresztül, hanem, hogy minél több, magas hozzáadott értékű szolgáltatást nyújtsunk ehhez kapcsolódva. Ez pedig segíti a tudásközpontok fejlesztését is – ami szintén kiemelt cél -, vidéki egyetemi városok (Debrecen, Szeged, Pécs, Kaposvár) profitálhatnának ebből, hiszen nyugati példák jól mutatják, hogy egy-egy logisztikai központban menedzsmentszolgáltatás, pénzügyi tanácsadás, oktatás is folyik. A kis- és közepes vállalatok (kkv) szempontjából is fontos ez a terület, hiszen a logisztikai központokba 90 százalékban efféle cégek települnek be, és az üzemeltetési feladatokat is ilyenek látják el.




Egy tölcsér szájánál 4

LOGISZTIKAI ROADSHOW, 2005.


A Nemzeti Fejlesztési Hivatal, az MLBKT és az MKIK szervezésében hét régióra fókuszáló országjárásra kerül sor a „Magyarország mint logisztikai központ” program megalapozása érdekében.
IDŐPONT HELYSZÍN
Május 19. Kecskemét
Május 20. Budapest
Május 27. Nyíregyháza
Június 2. Pécs
Június 3. Miskolc
Június 16. Győr
Június 17 Dunaújváros

Egy tölcsér szájánál 4
Egy tölcsér szájánál 3

A logisztika kapcsolódik másik három területhez is. Az egyik a turizmus, amely szintén utakat, vasutakat igényel. A másik a honvédelem, amelynek a NATO-konform fejlődéshez szintén szüksége van logisztikai központokra, s azokat lehet úgy kialakítani, hogy ha a szükség úgy hozza, a katonaság számára is hasznosíthatóak legyenek. A harmadik pedig az úgynevezett city-logisztika, például a személyszállítás, a kiskereskedelmi ellátás, a városi visszáru (szemét) szállítás. Mint a professzor rámutat, több hasonló koncepcióra lenne szükség, hogy azok összeállhassanak egységes tervvé. „Nyilvánvaló, hogy az utakat fejleszteni kell, de nem úgy, hogy X vagy Y képviselő kiharcol egy utat a saját választókörzetének, hanem egységes koncepció alapján” – magyarázza Chikán, aki társaival együtt országjárásra indul, hogy népszerűsítse a koncepciót (lásd külön).

UTAK VAGY ELLÁTÁSI LÁNC. Az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) a KPMG nemzetközi tanácsadó cég szakértőire támaszkodva adott ki állásfoglalást „Versenyképességünk egyik tartópillére: a logisztika” címmel. Ez azonban nem vállalkozik átfogó stratégia felállítására, inkább néhány javaslatot fogalmaz meg (lásd külön). A GKM-ben is foglalkoznak azzal, hogyan lehetne Magyarországot logisztikai központtá tenni. Az ezt szolgáló kormányzati intézkedések májusra kristályosodtak ki a tárca Versenyképes Magyarország programjában, ezzel a szakmai állásponttal kapcsolódnak be a Nemzeti Fejlesztési Terv stratégiai prioritás-képzésébe. Hangsúlyos a közlekedésfejlesztés (autópályák, autóutak építése, a legfontosabb vasúti fővonalak korszerűsítése, a dunai vízi utak rehabilitációja), de más tényezőket is kiemelnek.





Egy tölcsér szájánál 4

AMCHAM-JAVASLATOK LOGISZTIKAI FEJLESZTÉSEKRE


• Az alapvető közlekedési infrastruktúra kiegyensúlyozott fejlesztése
• A folyami szállításban rejlő lehetőségek kiaknázása
•Szolgáltatás-orientált adminisztráció meghonosítása
• A logisztikai oktatás és kultúra javítása
•Magyarország mint logisztika központ és Európa kapuja népszerűsítése

Egy tölcsér szájánál 4
Egy tölcsér szájánál 3

Ilyen, hogy a harmadik országból az EU-ba irányuló disztribúciós hálózatok keresletet biztosíthatnak az új vámszabad területi tevékenységeknek, a speciális igények (gyorsaság, pontosság, rugalmasság és hasonlók) kielégítésében egyre fontosabb szerepet játszik az infokommunikáció, s teret hódítanak a kombinált fuvarozási technikák: kamionok szállítása vasúton (Ro-La) vagy hajón (Ro-Ro), konténer, csereszekrény is. A logisztikai hálózatban az utak, vasutak fejlesztése mellett kiemelt jelentőséget tulajdonítanak a logisztikai központoknak. A főváros körül kialakuló raktárgyűrű mellett az ország déli, délkeleti felén, a leendő schengeni határ mentén is célszerű lenne logisztikai gyűrűt kialakítani. Külön figyelmet érdemel az agrárlogisztika, hiszen ennek infrastruktúrája, a meglévő tároló-, átrakó-, szárító-, és hűtőkapacitások nagyrészt elavultak.

Ahhoz azonban, hogy Magyarország tényleg logisztikai központtá válhasson – vagyis ne csak tranzitút legyen, hanem az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat is ide vonzza, jelentős hozzáadott értéket termelve – nem elegendő a szoros értelemben vett logisztikai fejlesztés. Szükség van az ország általános versenyképességének javítására is. Mint Nikodémus Antal példaként felhozza, a miskolci Spar logisztikája Kassán van, a szlovákiai alacsony adóterhek miatt

Ajánlott videó

Olvasói sztorik