Gazdaság

Hangadó üzlet

Teljesen mobilra megy, és beruházás nélkül csökkenti telefonszámláját a Tesco. A vezetékes cégek gondban lehetnek, ha ragadós lesz a példa.

Látszólag hagyományos, vezetékes telefonokat használnak a Tesco áruházak pénztárosai, ha munka közben problémájuk akad. A látszat azonban csal, a megjelenésükben asztali telefonkészülékekre hasonlító eszközök valójában mobil SIM kártyákat rejtenek, és a kommunikációhoz nem használnak vezetéket. Persze nem csak a kaszszáknál „szabadult meg” vezetékeitől a Tesco Globál Áruházak Rt., a cég napokon belül mobillal váltja ki az összes telefonvonalát. Lépése azért figyelemreméltó, mert ezzel az első magyar nagyvállalat lett, amely teljes beszédcélú távközlési forgalmát kizárólag mobil megoldásra váltotta (csak az adatátvitel maradt vezetékes vonalakon).


Hangadó üzlet 1

VEZETÉKES VESZTES. A mobilszolgáltatók már jó ideje ostromolják üzleti előfizetéses ajánlataikkal a kis- és közepes vállalkozásokat, most azonban egy országszerte jelen lévő nagyvállalat döntött úgy, hogy 200 vezetékes fővonalát és az ahhoz kapcsolódó, összesen közel 8 ezer mellékét váltja ki. Az ilyen, a szakzsargonban „major”-nek hívott ügyfeleket a szolgáltatók kiemelten kezelik, egy-egy nagy cég megszerzése, átcsábítása mindig napirenden van. Ezúttal azonban a mobilcégeknek olyan speciális ajánlatot kellett adniuk, amellyel a teljes vállalati vezetékes rendszert egyesíteni lehet a mobillal. „Először a technológiai követelményeknek való megfelelést kértük a pályázóktól, és csak ezután versenyezhettek az áraikkal” – avat be a részletekbe Dolmányos Gábor informatikai igazgató. Ennek következtében az egyik mobilcég már a technológiai fordulóban elbukott, a fennmaradó kettő közül pedig a Pannon GSM végső ajánlatát fogadta el a Tesco. Igazi vesztesnek persze ezúttal az a vezetékes telefonszolgáltató tekinthető, amely eddig az áruházlánc szolgáltatója volt. Úgy tudjuk, a Tesco mobil irányú törekvéseinek az adott végső lökést, hogy a társaság alacsonyabb árakat szeretett volna elérni addigi vezetékes telefonpartnerénél, de az nem mutatott hajlandóságot elegendő mértékű csökkentésre. Még nem tudni, hogy a Tesco e tekintetben fehér holló marad-e a nagyvállalatok között, ám ha példáját mások is követik, az komoly gondot okozhat a vezetékes telefoncégeknek. A lépés mindenesetre kísértetiesen emlékeztet a lakossági szegmens elmúlt években megfigyelhető folyamataira: sok háztartás csak mobilon akar telefonálni, visszaadja vezetékes vonalát, vagy csak az internet (adatforgalom) miatt tartja azt meg.

A konstrukció

ÖNÁLLÓ KÖZPONTOK. Minden hipermarkethez külön alközpont tartozik. Ez azt jelenti, hogy minden üzletnek saját központi (mobil)száma van, ahonnan mellékeket lehet kapcsolni, teljes egészében modellezve az eddigi vezetékes rendszert. Az alközpontot azonban már nem a Tesco üzemelteti, hanem a Pannon GSM.

RÖGZÍTETT MOBILOK. Az üzletekben és az irodákban vannak „rögzített” mobiltelefonok, amelyek külsőre a vezetékes készülékekhez hasonlítanak. Ezekre elsősorban a pénztárakban és az olyan mellékeknél van szükség, amelyet többen használnak.

INGYENESEN. Minden Tesco céges mobil közötti hívás ingyenes, vagyis benne van a szolgáltatási díjban.

HELYI H ASZNÁL AT. Az „igazi”, nem rögzített mobiltelefonok egy része úgy van beállítva, hogy csak az adott áruházban lehet használni, ezen belül egy részüket kizárólag áruházon belüli hívásra, másokat külső hívásra is. Ezeket a készülékeket az alkalmazottak a munkahelyükön hagyják a munkaidő leteltével.

LIMITEK. Bizonyos munkakörökben a telefonok bárhol használhatók, magánhívásokra is. Ezeknél havi maximális limitet határoznak meg, és ha az alkalmazottnak már csak a limit 20 százaléka áll rendelkezésre, sms üzenetben figyelmeztetik. A limit átlépése esetén a felettes a részletes számla alapján „elszámoltatja” a beosztottját a nem üzleti jellegű hívásokért.

SZÁMÁTVITEL. Minden mobiltelefont új, modern készülékre cserélnek, az eddigi – másik szolgáltatónál lévő – telefonszámok továbbra is hívhatóak, azokat a Pannon GSM-hez áthordozták.

EGY FILLÉR NÉLKÜL. A felek nem engednek bepillantást a megkötött szerződés üzleti részleteibe, a Figyelő azonban úgy értesült, hogy a Tesco lényegében beruházás nélkül valósította meg az átállást, amellyel számottevően csökkenti távközlési költségeit. A szükséges technológiai fejlesztéseket ugyanis az ajánlatot adó mobiltársaságok végezték el. „Nincs beruházási költség, a Pannon GSM mindent havi szolgáltatási díjért nyújt” – erősíti meg Kőnig Róbert, a mobilcég vezérigazgató-helyettese. Igaz, a Tescónak az eddigi mellékek kiváltására csaknem 8 ezer mobiltelefont (beleértve az asztali készülékeket is) kellett beszereznie, ám a Pannon GSM – valószínűleg részben a referencia megszerzése érdekében – ezt is átvállalta. A költségcsökkentés „ingyenessége” nyilvánvalóan nem marad titok szakmai körökben, ami újabb nagyvállalatok érdeklődését keltheti fel. Kőnig Róbert e reményét már a sajtóközleményben sem rejtette véka alá, amikor bizakodásának adott hangot, hogy „a Tesco példamutatását figyelembe veszik majd más nagyvállalatok is”.

Dolmányos Gábor nem tart attól, hogy a vásárlóknak gondot okoz a váltás. „Megkérdeztük a véleményüket, és a döntő többség nem látta problémásnak, hogy kizárólag mobiltelefonszámokon érheti el a céget” – mondja. Persze aki ezentúl vezetékes telefonról szeretné elérni a Tescót, annyit fizet, mint egy mobilhívás után. Az informatikai igazgató viszont a másik oldalról közelít, „mindenkinek van mobilja, és ha arról hív minket, nagy valószínűséggel még jobban is jár, mint eddig” – mondja.

A Tesco vezetékes távközlési partnere az adatátvitel (például a vállalati belső hálózat, az internet vagy az elektronikus levelezés) továbbvitelével vigasztalódhat, de kérdés, hogy meddig. „Az adatforgalom megszerzése a következő fázis lesz” – jelenti ki Kőnig Róbert. Az EDGE és a 3G (vagyis a szélessávú mobiltechnológia) egyre több lehetőséget biztosít ehhez. A Tesco e téren egyelőre óvatosabban nyilatkozik, bár Dolmányos Gábor hosszabb távon nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy mindent mobilhálózatra tereljenek. „Sok helyen jelen vagyunk az országban, az adatátvitelhez ezért országos lefedettségben lenne szükségünk állandóan megbízható minőséget nyújtó szélessávú szolgáltatásra” – mondja. Mindezt ráadásul úgy, hogy árban is versenyképes legyen a vezetékes hálózattal, ami a mai mobil-adatátviteli szolgáltatások díjszabását tekintve még aligha jöhet szóba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik