Gazdaság

Bajor bajnok

Új modelljeinek köszönhetően a BMW az idén először átveheti a vezetést a Mercedestől a luxusautók piacán.

Bajor bajnok 1

Húzódj félre, Mercedes! A BMW előzni készül! – egyértelműen erre utal legalábbis Helmut Panke, a müncheni autógyár vezérigazgatója március közepi nyilatkozata, amely szerint az idén várhatóan 7-9 százalékkal nőnek az eladások. Ha a prognózis igaznak bizonyul, a BMW minden bizonnyal letaszítja a trónról a Mercedest, és a globális luxusautó-piac éllovasává válik. „A BMW nagyon jó állapotban van. Panke tökéletesen kézben tartja a működést” – húzza alá Arndt Ellinghorst, a Dresdner Kleinwort Wasserstein befektetési bank autóipari elemzője.

A BMW régóta magasabb nyereségrátával dolgozik, mint a Mercedes, az eladások tekintetében viszont még tavaly is a stuttgarti cég vezetett. Igaz, az általa értékesített 1,22 millió személyautó már csak hajszálnyival múlta felül a BMW teljesítményét.

NYUGODTAN AZ ÉLEN. A bajor autógyár számára robusztus növekedést biztosítanak az új modellek, miközben a Mercedes eladásait az elöregedett kínálat mellett minőségi problémák is fékezik. Senki sem zárja ki persze, hogy a Mercedes újra rákapcsol, de Panke egy ideig nyugodtan haladhat majd az élen. Köszönhető mindez az elmúlt négy év fejlesztéseinek, amelyekből olyan új modellek születtek, mint az X-3 kisterepjáró, a 6-os sorozatú kupé és az 1-es sorozatú kompakt. Nem szabad megfeledkezni a Miniről sem, amelynek eladásai tavaly 8,7 százalékkal, 184 ezer fölé nőttek. A megújult 3-as sorozat – a BMW legkelendőbb modellcsaládja – 2007-ig szintén hozzájárul a növekedés gyorsulásához.

Elemzők szerint a BMW eladásai az idén meg fogják közelíteni az 1,3 millió darabot, míg a Mercedes legjobb esetben is legföljebb megismétli a múlt évi teljesítményét. Tavaly a BMW árbevétele 6,8 százalékkal, 59 milliárd dollárra nőtt, és a Credit Suisse First Boston a következő két évre 12 százalékos gyarapodást vár, amivel a cég kiemelkedik a lanyha kereslettel és az euró erősödésével küszködő európai autógyárak mezőnyéből. 



Bajor bajnok 2
Helmut Panke

Az 58 esztendős Panke számára a legnagyobb kihívás most a nyereségráta fenntartása. A BMW üzemi eredménye tavaly az árbevétel 8 százalékára rúgott, ami az egyik legmagasabb az ágazatban, és messze meghaladja a Mercedes 3,4 százalékos mutatóját. Adózott eredménye 14,1 százalékkal, 2,97 milliárd dollárra emelkedett, ám idén az euró izmosodása mellett a nyersanyagok – elsősorban az acél – drágulása is nehezíti helyzetét, sőt fedezeti pozíciói is kedvezőtlenebbek. Elemzők szerint ez több száz millió dollárt visz el a profitból, így az idén és jövőre stagnáló vagy akár némileg csökkenő nyereség várható. Ez a kilátás a részvényárfolyam alakulásában is tükröződik: az elmúlt 12 hónapban a BMW részvényei csupán 3,7 százalékkal drágultak, szemben a frankfurti tőzsde DAX indexének 15 százalékos emelkedésével. Az árfolyam feltornázása céljából Panke a jegyzett tőke 10 százalékáig terjedő részvény-visszavásárlást jelentett be.


Bajor bajnok 3

EURÓTÓL SÚJTVA. Az euró erősödése ráadásul helyzeti előnybe hozza a rivális japán Toyota luxusmárkáját, a Lexust, amely 2005-ben nagyszabású marketinghadjáratra készül Európában. Az euró az elmúlt időszakban 40, a jen viszont csupán 20 százalékkal erősödött a dollárhoz képest, és Panke attól tart, hogy az így keletkezett árfolyamrést kihasználva a Toyota „ugyanazért az árért többet kínálhat”.

Kedvező fejlemény ugyanakkor, hogy a BMW rekordmennyiségű készpénzt termel. Az erős – tavaly 733 millió dolláros – nettó cash-flow-ra támaszkodva a cég hozzákezdhet két teljesen új modell kifejlesztéséhez. A március eleji bejelentés szerint az egyik egy terepjárót és kupét ötvöző crossover lesz, a másik pedig egy tágas egyterű. Ezekkel az újdonságokkal a BMW kínálata 12 modellre bővül. A crossovert a dél-karolinai Spartanburgban található üzemben fogják gyártani, ami segít a vállalatnak fedezni magát a gyenge dollárral szemben.

A Mercedes szintén újít ebben a szegmensben, olyannyira, hogy még az idén két crossovert is kihoz. Az R osztályú Grand Sports Tourerben terepjáró keveredik szedánnal, a kisebb, B osztályú Compact Sports Tourer pedig a BMW 1-es sorozatának vetélytársa lesz. Mindkét vállalat igyekszik kihasználni, hogy erősödik a kereslet a terepjárók és a szedánok jegyeit egyesítő luxusautók iránt. A minőségi és költséggondokkal küzdő Mercedes azonban aligha akadályozhatja meg, hogy a pénzügyileg fitt BMW elhúzzon mellette.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik