Gazdaság

Tejes káosz

Hamarosan meghirdetik a fehérvári Parmalat eszközeit, és tulajdonost válthat a nehéz év után álló szegedi Sole is.

Újra tudatosítani kell a vevővel, hogy „tejből is lehet sajtot csinálni”. A hipermarketekben az árukkal hódító növényi zsiradékokból készített import, tömbös „műsajtok” mostanra annyira megzavarták a vevőket, hogy ismét marketingértékűvé vált a természetes, „tejes” eredet. A Sole új csomagolású szeletelt termékein már szinte kihívóan tünteti fel, hogy ez bizony „sajtból” készült. Az uniós árharc tavaly szinte letarolta a frissen csatlakozottak piacát, súlyos veszteségeket okozva a helyi gyártóknak. Ilyen körülmények között csillagászati árnak tűnik az a 8 milliárd forint, amit a 6-8 százalékos piaci részesedésű Parmalat Hungaria Rt. eszközeiért remél a felszámoló. A Parmalatnak beszállító mintegy 100 termelőt és a finanszírozó bankot tömörítő, formálódó konzorcium nem is indul az első pályázaton, csak majd a második félévre várható, csökkentett áras tenderen. Istvánfalvi Miklós, az egyik beszállítói csoportosulás vezetője úgy véli, még az idén akár a felére is lemehet az ár.


Tejes káosz 1

Szegedi kamion. Merre fordulnak a befektetők?

ÚJ CÉLPONT. A székesfehérvári Parmalat eszközei eladásának esélyét az is rontja, hogy értékesebb befektetési célpont is felbukkant. A Sole Hungária Rt. beszállítói nyílt titokként kezelik, hogy a 2004-et várhatóan milliárdos konszolidált veszteséggel záró cégre vevőt keres az olasz tulajdonos. Az uniós csatlakozás utáni olcsó német és holland termékáradat következtében ugyanis csillagászati veszteséget könyvelt el tavaly a Sole szlovákiai leányvállalata. A Sole Hungária ugyan már tavaly nyáron továbbadta a Sole Slovakiát, de a konszolidáció így is lerontotta a magyar cég eredményeit. A Sole Hungáriának amúgy is nagy véráldozatot okozott az EU-csatlakozás, hiszen be kellett zárnia az uniós szabályokat nem teljesítő pásztói üzemet, és vállalva az elbocsátás, az áttelepítés sok százmilliós költségét, a gyártást a korszerű szegedi bázisra koncentrálta. Mivel a Sole Hungária tavaly óta rohamosan fejleszti a csomagolásait, a magasabb hozzáadott értékű termékeit – szeletelt sajtjait, joghurtféléit és desszertjeit -, az idén várhatóan már stabilizálja pénzügyi helyzetét.

LEHETŐSÉGES KÉRŐK. A piacvezető Friesland-csoport után 17-18 százalékos piaci részesedésével és mintegy 43 milliárd forintos tavalyi árbevételével a második legnagyobb tejipari társaság megszerzése tehát a Parmalatnál mindenképpen kívánatosabb lehet a stratégiai befektetőknek: például éppen a Friesland-csoportnak vagy a gőzerővel bővülő, Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgató érdekkörébe tartozó Új-Mizónak. Új külföldi szakmai befektető számára azonban túl kicsi falatnak tűnhetnek az eladósorba jutott hazai tejfeldolgozók.

A koncentráció igencsak esedékes, hiszen mintegy 20 százaléknyi túlkapacitás nyomasztja a hazai tejipart, és a cégcsoportokon belül megkezdődött a felesleges üzemek bezárása. Másrészt a hazai alapanyag-termelésre is rányomta a bélyegét a tej két év óta hektikusan ingadozó felvásárlási ára. Sirman Ferenc, a Tej Terméktanács igazgatója szerint a korábbi 10 ezer állattartóból 3 ezer abbahagyta tavaly a tejtermelést, és jövőre várhatóan a maradék 7 ezerről 5 ezerre fogy a számuk. A tejelőállítás egyre inkább a saját munkaerőre alapozott családi és a hatékony nagygazdaságokban koncentrálódik. Bár 200 millió literes felesleg nyomja a piacot, a tej literenkénti átvételi ára az egy évvel ezelőtti 62 forintról ismét 66-67 forintra emelkedett. Eközben pedig a kereskedelmi láncok nemcsak itthon, de szerte az unióban is változatlanul nyomott áron akcióznak a tejjel, tejtermékekkel.

Mindehhez tegyük még hozzá, hogy ilyen feltételekkel nem a gyártókapacitás, hanem az eladó tejipai cégek piaci részesedése az igazi érték. Jól számít tehát, aki szerint az idén várható gyárbezárások árnyékában az eladók egyre kisebb vételárakkal is megelégednek majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik