![]() |
| Az új logisztikai központ. Összpontosítás. |
Vezetékes telefonon még el sem lehetett érni a CBA vadonatúj logisztikai központját az egy héttel ezelőtti költözéskor, hétfőn azonban már dolgozni is kezdtek benne. A társaságnál sokat várnak az alsónémedi központtól – amelynek ünnepélyes átadását csak április közepére tervezik. Az akár ezer kamionnyi áru befogadására alkalmas nagykereskedelmi raktárba olyan olcsón megszerezhető készletek is beférnek majd, amelyeket helyhiány miatt eddig meg sem vásárolhattak.
Az új központ azonban – amelynek megvalósítására saját forrásból és részben folyószámla-hitelből 4,5 milliárd forintot fordítottak a tagok – csak az egyik kellék ahhoz, hogy az úgynevezett „első áras” termékek piacán a CBA is kellő erővel megjelenhessen nagybevásárlóként. E speciális beszerzési technikának a hagyományosnál sokkal bonyolultabb informatikai rendszer az alapja, amely figyeli a rendkívüli árengedményekkel kiárusításra kínált tételeket. Ilyenről eddig csak álmodhattak a CBA beszerzői. Nyugat-Európában is csak a Lidl és az Aldi rendelkezik hasonlóval.
![]() |
ONLINE JÖVŐ. Ám ami késik, nem múlik. A tervekben szereplő, teljes hálózatra integrált számítógépes beruházás mintegy 2,5 milliárd forintos fejlesztés lesz, amellyel végre a CBA-üzletekből online módon lehet rendelni, illetve lehívni a hálózat minden adatát. A logisztikai központtal és a 2006-ra elkészülő, alkalomadtán import nyersanyag feldolgozására is alkalmas saját húsüzemmel, a 2008-ra várható zöldség-feldolgozóval a CBA a műszaki feltételekben felzárkózik a multikhoz. Az új beruházásokkal versenyképesebb árakat tud majd kínálni a vevőinek, hiszen a közvetítőket – a nagykereskedőket, az egyes élelmiszer-feldolgozókat – kihagyhatja a beszerzési láncolatból. A nagy ívű tervekhez további milliárdok kellenek majd, ami a most átadott nagyberuházás után már meghaladhatja a CBA erejét, így tőkeemelések is szükségessé válhatnak.
|
„Az 50 négyzetméteres garázsboltokból és a több ezer négyzetméteres áruházakból nehéz lenne egységes arculatú, választékú, a nyugat-európai láncokhoz hasonló hálózatot kialakítani” – ismeri el Neubauer Katalin kereskedelmi igazgató, a CBA négy éve indított arculatváltási programjának kidolgozója. Ez a hátrány azonban egyben előny is, hiszen a tulajdonosoknak nem kell attól tartaniuk, hogy a növekedési versenyben a nemzetközi láncok célkeresztjébe kerülnek.
A láncra fűzött üzletek, áruházak autonómiája igen erős a CBA-nál. Kezdetben, az „eredeti tőkefelhalmozás” idején, még meglehetősen nagy volt a különbség a CBA-hoz tartozó vállalkozók üzletpolitikájában, árképzésében, sőt számviteli fegyelmében is. Azóta kisebbek lettek az eltérések, de nem tűntek el. Ezt jól mutatja, hogy csak az üzletek 15 százalékában, egyik-másik nagyobb CBA-áruházban találunk modern vonalkódos leolvasó rendszert.
![]() |
A kis üzletekben egyenként ütik be a kasszagépekbe az árakat, azt a félelmet keltve a vevőben, hogy akár tévedhetnek is a kontójára… Házon belül azonban éppen ezt, a kisboltot és a nagyáruházat is ötvöző rugalmas szerkezetet tartják a magyar lánc multikat felülmúló értékének, a siker receptjének. (A rugalmasság érdekében például a választéknak mindössze 40 százaléka azonos, a többiről a helyi igények alapján a boltvezető, illetve a tulajdonos dönt.)
A lánchoz az évek során a különböző jellegű, nagyságú üzletekkel, raktárakkal csatlakozó tulajdonosok érdekei olykor eltérnek egymástól. Ez vezetett például az ezredfordulón a Reál kiszakadásához, amikor a nagykereskedők nem tudták terveiket összeegyezetni a kisboltosokkal. Akkor a szellemi irányítók úgy döntöttek, hogy a CBA marad a kiskereskedelemnél, a nagykereskedelmi vállalkozások pedig távoztak (ilyenek tették ki a Reál meghatározó részét is). Néhány hónapja azonban a CBA-nak sikerült visszavásárolnia a Reál Élelmiszertől a Szeged környéki Hansa Kontakt kiskereskedelmi láncot. Ezt győzelemként ünnepelték a társaság központjában, hiszen a 2000-ben a CBA-ból kivált kereskedőkből verbuválódott Reál élelmiszerlánc sokáig „ősellenségnek” számított házon belül. „A CBA valószínűleg még az idén szőröstől-bőröstül bekebelezi a Reált” – előlegezi meg a koncentráció következő állomását Schneider Ágnes, a Vállalkozók Országos Szövetsége kereskedelmi tagozatának vezetője, amúgy a Reál korábbi vezérigazgatója. Neubauer Katalin azonban cáfolja, hogy megbeszélések folynának a Reál egyes tagjaival. Az pedig hétpecsétes titok, hogy éppen kivel tárgyal lehetséges fúzióról a CBA tulajdonosi köre. Nem kétséges azonban, hogy a Hansa Kontakt és a Tempo után más kisebb láncok beolvasztása is szóba jöhet.
![]() |
| CBA-üzlet. Saját húsüzemet is terveznek. |
KÜLFÖLDI TERJESZKEDÉS.
A heterogenitás tehát a tulajdonosok idegeit nem, legfeljebb a CBA-t 1999-től irányító profi alkalmazott menedzserek idegeit borzolta, amikor a stratégiát, az arculatot és az egységes franchise-könyvet megfogalmazták. A változatos felépítés segítette a külföldi terjeszkedést is: az amúgy sem egységes hálózatba könnyebb volt beilleszteni azokat a külföldi üzleteket, amelyek hajlandóak voltak belépni a franchise rendszerbe. Horvátország, Szlovákia, Lengyelország, Szlovénia, Litvánia, Románia, Bulgária, Szerbia és Montenegró után Ukrajna is belekerült a körbe; az offenzívát az idén Csehországban és Olaszországban folytatják. „A franchise bevált” – szögezi le a határon túli növekedésért felelős igazgató, Dienes Zoltán. Az integráció egyre erősebb, a CBA már megkezdte egyes saját márkás termékeinek szállítását is több külföldi partnerhálózatába.ÉLBOLYBAN. A piaci ranglistán 2003 óta elegáns helyen áll a CBA. Akkor 405 milliárd forint összes forgalommal – a legnagyobb Metspától (a Metro, a Spar, a Praktiker beszerzési szövetségétől) mindössze 4 milliárddal lemaradva – a második volt az ACNielsen-Mai Piac kereskedelmi TOP 15 listáján. A nem végleges cégadatok alapján a CBA-lánchoz tartozó 52 tagvállalkozás és az integrált üzletek adataival együtt tavaly több mint 10 százalékkal, mintegy 495 milliárd forintra emelkedett az összes forgalom. (Önmagában a CBA Kft. éves forgalma 2003-ban „mindössze” 16 milliárd forint volt, ám Neubauer Katalin szerint nincs ellentmondás, mert a társaság csak a hozzá tartozó központi kereskedelmi raktár saját forgalmát szerepelteti a mérlegben.) A tavalyi növekedés után az idén akár a bűvös 500 milliárdot is átlépi az árbevétel. A szakemberek szerint a CBA forgalma elérte már a kritikus tömeget, s ideje lenne részvénytársasággá alakulnia, amelyben a nem tulajdonos CBA-tagok is részesedést szerezhetnének. A tőzsdei bevezetés ráadásul a banki hiteleknél jobb fejlesztési forrásokkal kecsegtetne. Ez az ötlet már a tulajdonosok fejében is megfordult: két éven belül tervezik a parkettre lépést.
|





