Gazdaság

Ajándékmenedzser

Három-öt éven belül Közép-Európa negyedik legnagyobb ajándéktárgy-forgalmazójává kíván válni az Einwachter Zoltán vezette Fortrend Reklámajándék Kft.

Három fiatalember lépkedett dideregve 1992 telének egyik hideg reggelén a Dunai Vasmű felé. Azon tanakodtak, hogyan tudnák rávenni a vezetőséget, hogy tőlük rendeljen ajándéktárgyakat. Arra a következtetésre jutottak, hogy először is komolynak kell látszani. Komolynak hangzó pozíciókat találtak hát ki maguknak, és sorsolással eldöntötték, hármójuk közül ki mutatkozik be ügyvezető igazgatóként, ki kereskedelmi és ki gazdasági igazgatóként. Az ötlet bejött, s a döcögősen indult vállalkozás mára közel 2 milliárdos forgalmú cégcsoporttá nőtte ki magát.

A „hármak” egyike, Einwachter Zoltán már a családias hangulatú Dunaújvárosi Főiskola elvégzése közben bt-t alapított két barátjával, amelyet 1993-ban kft.-vé alakítottak. Irodabútorokat adtak el, később pedig egy reklámtárgyakkal foglalkozó cég dunaújvárosi képviseletét is ellátták. Végül a reklámajándékok forgalmazása mellett tették le a voksukat.


Ajándékmenedzser 1

Az induláskor folyamatosan bővülő reklámajándék-piacon nem volt nagyon nehéz növekedni. Sokkal inkább figyelemre méltó, hogy a tempót 2000 után is tartani tudta a cég, amikor a legtöbb versenytárs forgalma stagnált vagy visszaesett. Ekkor egyébként a három alapítóból már csak Einwachter Zoltán dolgozott a társaságnál (annak idején a sorsolás amúgy is neki juttatta az ügyvezető igazgatói pozíciót), mivel a másik két tag 1998-tól önálló – azóta is sikeres – vállalkozásba fogott. Einwachter Zoltán szerint a siker receptje a jó elképzelés, a jó üzleti érzék, a jó szervezőképesség és a csapatjáték. Súlyt helyeznek arra, hogy katalógusuk jó minőségű, szépen tördelt legyen, és viszonylag sok szöveget tartalmazzon. Csak képzett, kommunikatív, udvarias munkatársakat alkalmaznak. Figyelmet fordítanak arculatuk kialakítására és az imázs megőrzésére. A Fortrend ügyfelei és dolgozói megtartására beveti a hagyományos eszközöket: előbbieket évente egyszer négynapos vevőtalálkozón látja vendégül, utóbbiaknak havonta egyszer céges bulit, évente kétszer pedig többnapos csapatépítő tréninget szervez.

EINWACHTER ZOLTÁN

• 37 éves, 1993-ban metallurgus mérnöki diplomát szerzett a Dunaújvárosi Főiskolán. 1996-ban a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem marketing szakán végzett. Angolul jól, németül közepesen jól beszél.
• Nős, egy 8 éves kislány és egy 2 éves kisfiú édesapja. Örök szerelme az autózás és az autók; hobbija a sport, elsősorban a síelés és a fallabdázás.

SZAKOSODÁS. A Fortrend saját becslése szerint a második-harmadik legnagyobb szereplőnek számít saját szegmensében. A piacvezető pozíció megszerzésére törekedve azt a stratégiát választotta, hogy – külön cégek alapításával – a piac különböző szegmenseiben próbál első lenni. Ennek jegyében hozták létre 2002-ben a kizárólag promóciós textiltermékek forgalmazására szakosodott Forwear Kft.-t, amely a tavalyi 500 milliós forgalom után a 2005-re tervezett 650 millió forint elérése esetén már vezető lenne a saját területén. Hasonló növekvő pályát kell befutnia a reklámtárgyak emblémázásával és egyéb nyomdai tevékenységgel foglalkozó, 30 milliós forgalmat felmutató Forprintnek. A cégcsoport többi tagja is dinamikus fejlődésre van „ítélve”, hamarosan indul például a naptárakkal foglalkozó Fortime Kiadó.

Az Einwachter Zoltán irányítása alatt álló cégek konszolidált árbevétele megközelíti a 2 milliárd forintot, a foglalkoztatottak létszáma pedig meghaladja a 70-et. A Fortrend-tagok mellett a cégcsoportba tartozik a mára már széles ügyfélkörrel és nemzetközi háttérrel bíró Newton21 Budapest Reklámügynökség is, amelynek árbevétele tavaly 200 millió forintra rúgott. „Egyre több ügyfelünk igényli, hogy ne csak az ajándéktárgyakkal kapcsolatos teendőket lássuk el, hanem a teljes reklámkommunikációban segítsünk neki” – magyarázza a cég létrejöttének körülményeit az üzletember.

A Fortrend egyébként az ügyvezető igazgató víziója szerint középtávon 10 milliárdos árbevételű, 250 főt foglalkoztató cég lesz, saját piacán egyike Közép-Európa négy legnagyobb vállalkozásának.


Ajándékmenedzser 2

SZAKADÁS. „A mi helyünk Közép-Európa” – helyezi el cégét a világban Einwachter Zoltán. Messzebbre a Fortrend egyelőre nem merészkedik, itt viszont jó esélyei vannak. A 2006-os év a külföldi ügyfelek megszerzéséről fog szólni. A nyugat-európai konkurensek most még nem túl aktívak régiónkban, és egyelőre a szomszédok is óvatosak. A szintén nem túlságosan réginek számító nyugat-európai reklámajándék-piac alig fejlettebb a magyarnál, sőt Einwachter így kommentálja a számos külföldi útján látottakat: „megjött az önbizalmam”.

A Fortrend a hazai piacon szilárdnak tartja helyzetét. „Tizenhárom év folyamatos fejlesztésével építettük fel ezt a céget. Ezt nem lehet zöldmezős beruházással utolérni.”

Einwachter Zoltán szerint bőven van még növekedési potenciál: Belgiumban, amely méretét tekintve összemérhető Magyarországgal, a promóciós textilpiac összárbevétele nyolcszorosa az itteninek. Míg ott mondjuk egy 8-10 főt foglalkoztató üzem is egyenpólót rendel az alkalmazottainak, nálunk lényegében csak az első ezer cég ajándékoz bátran és jól, a kicsik és közepesek kevésbé aktívak – mutat rá a szakember.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik