Gazdaság

Bűvös sorrend

Az internetes marketing egyre fontosabb szerepet játszik a hirdetési stratégiákban - az új módszer azonban már jogi problémákhoz is vezetett.

Első fokon pert vesztett a legnépszerűbb keresőoldalt működtető Google a Le Meridien hotellánccal szemben Franciaországban. A szállodahálózat azért perelte be az informatikai céget, mert a „Le Meridien” kulcsszó begépelése után versenytársak szponzorált linkjei jelentek meg.

A bíróság szerint a Google megsértette a hotelek védett márkanevét, a cég védekezése szerint azonban a hirdetőket terheli a felelősség a megcélzott kulcsszavak kiválasztásában.


Bűvös sorrend 1

A jogvita mutatja, hogy az internetes keresők fontos eszközei lehetnek a fogyasztók megszerzésének. Ezt támasztja alá az amerikai Pew Research Center felmérése is. Eszerint az Egyesült Államokban az internetezők 84 százaléka rendszeresen használja valamelyik keresőt információszerzés céljából. A felhasználók azonban naivnak mondhatók: 62 százalékuk nem tudja megkülönböztetni a valódi találatokat a fizetett linkektől. Az sem mindegy, hogy hányadik helyen szerepel egy találat, a többség ugyanis csak az első 10-20 találatot tekinti át.

„Egy új céges honlap megtervezésénél az első számú szempontnak kell lennie, hogy az a népszerű keresők találati listájának elejére kerüljön” – mutat rá Wesselényi Andrea internetes marketing szaktanácsadó. A keresők hőskorában számos „találatvonzó” megoldás létezett: például gyakran keresett szavakat rejtettek el az oldalon, a háttér árnyalatával megegyező betűszínnel. „A keresőpozicionálásnak ma is megvannak a jól őrzött szakmai fogásai, ezek azonban nem “piszkos trükkök” – titkolózik a szaktanácsadó.

Mit ad föl a gép?

A találati helyezés az alkalmazott kereső algoritmusától függ. A legismertebb ezek közül a Google úgynevezett PageRanking eljárása: ezen módszer hatékonyságának tulajdonítja több elemző is a cég sikerét. A kereső a lapokat egyfajta „népszerűségi” sorrendbe rakja. Minél fontosabb ugyanis egy lap, annál több másik lap tartalmaz rámutató linket. Azonban az sem mindegy, hogy milyen lapokról érkeznek az utalások: minél „népszerűbb” oldalon szerepel ugyanis a hivatkozás, annál többet ér. Így a Google tulajdonképpen az egész világháló (vagyis pontosabban az általa indexált több mint 8 milliárd oldal) teljes kapcsolati struktúráját értékeli ki.

A Microsoft MSN keresője pedig a találatok sorrendjének összeállításában is szabad kezet ad a felhasználónak: három tényező (frissesség, népszerűség és találati pontosság) beállítható súlyozása határozza meg a végső sorrendet.

A keresők nem csak versenyfutásra ösztönzik a cégeket a találati rangsorban, hanem hirdetési lehetőségeket is nyújtanak. A Google AdWords programjának keretében a keresett kulcsszavak alapján jól megcélzott közönségnek lehet közvetíteni a reklámot, szponzorált link formájában. Hasonló lehetőséget kínál az MSN frissen indult keresője is. „Ez költséghatékony és testre szabható megoldás lehet” – mondja Wesselényi, aki szerint (mivel a költségvetési keretet a hirdető szabja meg) akár kisvállalkozások is élhetnek a lehetőséggel. A reklám költsége elsősorban attól függ, hogy milyen verseny van az egyes kulcsszavakért, ezért egy szűkebb terület specialistái számára még vonzóbb lehet ez a hirdetési forma. „A kulcsszó a kreativitás” – ad tanácsot a szakértő, aki szerint a legcélravezetőbb, ha a hirdető az információ után kutató felhasználó fejével próbál gondolkozni.

A keresők között egyfajta „háború” is folyik a felhasználókért: több keresés ugyanis több hirdetőt is vonz. A szolgáltatást igénybe vevők ugyanakkor lojálisnak mondhatók: 44 százalékuk csupán egy keresőt használ. A legnagyobb keresők így folytonos újításokkal próbálják megőrizni pozíciójukat. A Google például már az amerikai televíziós műsorokat is kereshetővé tette. A potenciálisan legnagyobb vetélytárs, az MSN pedig február elsején indította „éles üzemmódban” keresőjét, amely a Microsoft Encarta tudásbázisával kiegészülve „okos” válaszokat ad a feltett kérdésekre, továbbá zeneszámok keresésre és megvásárlására is lehetőséget nyújt. 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik