Srác korában egy Verhovina moped volt Rafay János álmainak netovábbja, még korábban pedig a kerékpár volt a minden. Az első biciklis köröket még egy hatodik kerületi, körfolyosós bérház udvarán rótta, majd amikor a család egy kispesti kertes házba költözött, megérett az idő a jó iskolai tanulmányok honorálására: ez volt a már említett motorizált kétkerekű. A tizenhárom éves „motoros” érzelmi kötődését segítette, hogy édesapja a járműkereskedelemben dolgozott, így a szerelési, műszaki feladatok sem okoztak problémát.
CSALÁDI ISKOLA. A középiskola után nem nyert azonnal felvételt, ám a kétéves kényszerpihenő alatt sikerült úgy felkészülnie, hogy 1994-ben elkezdhette a közgazdasági egyetem speciális, kétnyelvű főiskolai szakát – ennek részeként mintegy másfél évet töltött Franciaországban. A főiskolai tanulmányai alatt egy négykerekűre „átnyergelő” fiatalember ekkor már besegített édesapja családi vállalkozásába is – a Suzuki Top tulajdonosának fiaként azt is megtanulhatta, miként kell a munkatársakkal azonos szinten, majd főnökként kommunikálni.
Az először a kereskedelemben, majd a vállalatvezetésben „gyakornokoskodó” üzletember számára 2002-ben érkezett el az önállósulás ideje, amikor is lehetősége nyílt megvásárolni a Suzuki motorok magyarországi hivatalos márkaképviseleti cégét, az 1996-ban alapított Amargo Motort. Az egészségügyi okokból visszavonuló régi tulajdonos maga ajánlkozott, s a megkeresés egybeesett Rafay János és négy évvel fiatalabb – művészettörténész végzettségű – húga önállósulási törekvéseivel. „Akkor már másfél éve érlelődött bennem, hogy valamilyen módon szeretnék ismét motorokkal foglalkozni” – magyarázza. A 73 millió forintos vételár – amelynek része volt egy tetemes vállalati tartozás átvállalása is – kifizetésére az 50-50 százalékban tulajdonossá lett testvérpár banki kölcsönt, illetve szülői segítséget is igénybe vett.
Az Amargo Motor két esztendő alatt visszaszerezte korábbi piaci pozícióját. Ez idő alatt az értékesített motorok darabszáma, illetve a cég pénzügyi forgalma több mint négyszeresére – 240 millióról bő egymilliárd forintra – bővült. A cégre szabott ötéves terv része volt a profiltisztítás is, amelynek keretében lemondtak a Suzukik mellett forgalmazott Honda márkáról. A Suzuki mellett szólt az is, hogy a cég, a márkakereskedő apára való tekintettel, mind a fizetési feltételekben, mind a folyamatos áruellátásban kedvező megoldást kínált. A múlt évet minden várakozáson felülinek értékelő cégtulajdonos a sikert főként annak tulajdonítja, hogy bevontak a tevékenységükbe olyan „aprómunkákat” is, mint például a használt motorkerékpárok beszámítása az újak árába.
A 2005 januárjában már négy telephellyel rendelkező Amargo Motor kettőn kizárólag használt motorok adásvételével foglalkozik. A teljes képhez hozzátartozik az is, hogy a kétkerekűek kultusza éppen az utóbbi két esztendőben értékelődött fel Magyarországon, bár Rafay szerint ez sem tart sokáig: a motorkerékpár-piacon ugyanaz a telítődés várható, mint amilyenről az autókereskedelemben beszélnek (ez utóbbi esetében 2005-re 10-15 százalékos értékesítési viszszaesést prognosztizálnak). „Minthogy autó helyett nem vesznek motort vagy robogót az emberek, én már próbálok úgy tervezni, hogy lesz időszak, amikor nem megy majd ennyire jól az üzlet” – mondja az időjárástól függően maga is motorral közlekedő Amargo-vezér. Minthogy a motor ma is luxus és hobbicikk, amihez a vásárlók emocionálisan közelednek, nagy töréstől nem tart, legfeljebb némi trendváltozástól. Ma a vásárlók 90 százaléka élete vágyát teljesíti be, amikor motort vásárol, s ez a motiváció vélhetően nem változik a későbbiekben sem. Nyilván az sem véletlen, hogy a vállalkozásban dolgozó 15 alkalmazott mindegyike érzelmi kapcsolatban áll a motorozással.
Rafay János
30 éves; a közgazdasági főiskolai diplomája van. Gyakorlati tapasztalatait édesapja autókereskedésében szerezte, majd 2002-ben húgával megvásárolta a motorforgalmazás egyik doyen cégét, az Amargo Motort.
A megújított vállalat Rafay vezetése alatt nemcsak ledolgozta tetemes adósságát, de meg is négyszerezte a forgalmat, mind darabszámban, mind pénzügyi eredményeiben. Tavaly négy telephelyen 1 milliárd forint feletti árbevételt ért el.
A nőtlen üzletember kevés szabadidejében gyorsasági és túramotorozásban is „utazik”, s játszik is abban a jégkorong csapatban, amelyet szponzorál.
Az öltönyös motorosok sorát gyarapító cégvezető többféle motorozást is preferál: a főiskola előtti két évben intenzív kapcsolata volt a motorsporttal, így ma is gyakran megfordul egy-egy zárt pályán a céget reprezentáló superbike „paripával”. Az 1994-es bajnokság egyik futamában ezüstérmes versenyzőt egy baleset ütötte el a további sportkarriertől. Ezt ma úgy kompenzálja, hogy fiatal tehetségeket szponzorál a gyorsasági kategóriában. A budapesti agglomerációban lakó Rafay állítja: motorral lerövidülnek a távolságok.
NAPRAKÉSZEN. Az efféle megfontolásokon is alapuló, divatos üzletág azonban meglehetősen sokszereplős: ennek megfelelően az Amargo Motor a Suzukik forgalmazásán belül a maga 10, a teljes hazai motorpiacon pedig 3-4 százalékos részesedésével a nagyok közé tartozik. A 2004-es, nagyságrendileg 10 ezres újmotor-értékesítésen belül ez 450-500 amargós kuncsaftot jelent. A járműkereskedelem ezen ága Rafay szerint jóval magasabb fajlagos reklámbüdzsével kénytelen dolgozni, mint a négykerekűeket forgalmazó cégek. Ez sokkal naprakészebb, a piac rezdüléseire nagyon odafigyelő cégvezetést feltételez. „Tízéves kora óta ismerem, de már akkor is nagyon komolyan tudott foglalkozni a dolgaival” – jellemzi barátját Horváth János, a MindShare Reklámügynökség pénzügyi igazgatója. Elmondása szerint Rafay jó családi hátteret egyesített a saját konok kitartásával – ez utóbbi egyébként kettejük kapcsolatára is jellemző. „Számtalanszor próbáltam neki tanácsot adni, meghallgatott, aztán úgy folytatta, ahogy ő jónak tartotta” – egészíti ki az összképet, ahol barátság és üzlet ez idáig még soha nem keveredett.
A jobbára csak a munkájának élő üzletember már csak „hivatalból” is eljár néhány hazai motoros találkozóra, ahol többek között a konkurens cégek vezetőivel is összefut némi piaclatolgatásra. E piac egyik ígéretes szegmense éppen az öltönyös vásárlók egyre növekvő tábora. Példaként említi saját édesapját, akinek most, túl az ötvenen adatott meg, hogy szabadidejében olykor motorra pattanjon.