Egy gyengén sikerült angol nyelvű prezentáció után döntött úgy Marschalkó Zsófia, a Nestlé fogyasztói szolgálatának vezetője, hogy teljes erejét nyelvismerete fejlesztésére fordítja. Egy részben Magyarországon, részben Angliában tartott három hónapos intenzív tanfolyam segítségével nemcsak általános nyelvtudását, hanem prezentációs készségét is sikerült megfelelő szintre hoznia. Ma már élvezi, ha kollégáival angolul beszélgethet, és gátlásaitól megszabadulva szívesen tart angol nyelvű prezentációkat is.

TERVHIÁNY. Kovács Attila, a Globus Nyelviskola igazgatója szerint gyakran elkerülhetőek lennének a hasonló kudarcok, ha a cégek hr-esei nagyobb előrelátással, középtávon terveznék meg a dolgozók nyelvi képzését. Kovács állítja, a vállalatok többségénél fokozható lenne a nyelvi képzések hatékonysága, ha következetesen meghatároznák, hogy az egyes munkakörökben dolgozóktól milyen nyelvtudási szintet és speciális nyelvi készségeket várnak el. A tárgyalástechnika, az előadások és értekezletek nyelvének elsajátítása, valamint az idegen nyelvű telefon- és videokonferenciára való felkészülés ugyanis nem elsősorban az általános nyelvtudás szintjétől függ. A szaknyelv ismeretének hiánya a legelterjedtebb probléma, ám ennek ellenpólusaként gondot okozhat a szakbarbár nyelvoktatás erőltetése is, különösen a vállalatvezetők körében. Ilyenkor a cégvezetők, csöbörből vödörbe esve, a legalapvetőbb köznapi társalgási fordulatokat sem sajátítják el. „Magas beosztásban dolgozók gyakran folyékonyan képesek beszélgetni szakmai témákról, mivel jól elboldogulnak egy behatárolt szókészlettel. Mihelyt azonban az emberi kapcsolatok kiépítéséhez elengedhetetlen társasági csevegés kerül előtérbe, önbizalom és nyelvismeret hiányában inkább visszahúzódnak” – állítja Batta Mária, az OTP oktatási vezetője. Ezért fontos lenne tudatos tervezéssel meghatározni a cégek által rendelt nyelvi képzések öszszetételét, s ezen belül az általános és a speciális nyelvoktatás arányát.
Szép Zsuzsanna, a Prospero Tréning and Conslulting Kft. igazgatója meséli, hogy gyakran találkozik olyan cégekkel, amelyek csupán a képzésre fordítandó óraszámot határozzák meg, és teljesen a nyelviskola belátására bízzák a képzés összetételét. „Az évek során több-kevesebb sikerrel próbáltuk tudatosítani a cégekben, hogy a nyelvoktatásra fordított összeget ne bónusznak, hanem befektetésnek tekintsék” – mondja a vállalati felső és középvezetők oktatására szakosodott cég vezetője. Szép Zsuzsanna szerint sok vállalat törekszik költségmegtakarításra a képzések területén, ám ezt az oktatás racionális megtervezése helyett a legtöbben csupán az óradíjak lefaragásával próbálják meg elérni. Ezáltal romlik a nyelvoktatás minősége, mert a nyomott árak mellett az iskolák nem tudják megtartani a legjobb oktatókat. Egy szakmailag felkészült, tapasztalt tanár óradíja jelenleg 2500-3000 forint; ebből kiszámítható, milyen óradíjat kell kérnie a hallgatóktól egy nyelviskolának ahhoz, hogy ezt ki tudja gazdálkodni. A piaci árversenyben az árakat lenyomó nyelviskoláknak előbb-utóbb szembe kell nézniük a magasan képzett tanárok elvándorlásával, illetve a szolgáltatásuk minőségének romlásával.
„A kilencvenes években, a multinacionális cégek beáramlásával, példátlanul nagy céges nyelvoktatási projekteknek voltunk tanúi. A tömeges nyelvi képzések kora azonban lassan lejár, és ezzel párhuzamosan a vállalatok egyre inkább munkakör-specifikusan tervezik meg a nyelvoktatást” – meséli Batta Mária. Az OTP a vezetői szint alatt csupán speciális munkakörök, például a valutapénztárosok és az akvizíciókkal foglalkozó munkatársak nyelvi képzését finanszírozza. Sőt, a nyelvtudást igénylő pozíciókban is csupán a munkakör betöltéséhez szükséges szintű és tartalmú nyelvismeret elsajátítását támogatja. A nem használt nyelvtudás ugyanis gyorsan erodálódik, ezért a cégnek nem áll érdekében „elfekvő készleteket” felhalmozni e drága portékából. „Tanítványainknak, az üzleti élet igényeiből kiindulva, rövid időn belül használható nyelvtudást igyekszünk nyújtani. Ehhez a Rapid English módszert vesszük igénybe, amely elsősorban a munkahelyen szükséges tudás megszerzésére koncentrál” – számol be Tarnai Éva, a Fast English nyelviskola igazgatója.
RUGALMASAN. A vállalati nyelvi képzések bőségszarujából válogató cégek egyik legfontosabb elvárása a nyelviskolákkal szemben a rugalmasság. Az OTP minden évben 8-10 nyelviskola kínálatát teszi fel a belső hálózatra, és ebből választhatnak a képzésre jogosultak. „Mivel a vezetők körében csak kiscsoportos, illetve egyszemélyes képzéseket veszünk igénybe, fontos választási kritérium a könnyen mobilizálható nyelvtanári gárda, illetve a banki igényekhez alkalmazkodó tematika” – sorolja Batta Mária oktatási vezető. A Prospero Tréning és Tanácsadó Kft. a rugalmasság jegyében például kifejezetten a túlterhelt vállalatvezetők részére alakított ki képzési programot, amelyet blended-learningnek hív. Ennek lényege, hogy a cégvezetőknek havonta csupán egyszer kell találkozniuk a tanárral, azért, hogy társalgási tudásukat felfrissítsék. A találkozások közötti időben a menedzserek interneten keresztül testreszabott csomag formájában kapják meg a különböző feladatokat, s a „beadott dolgozatokat” a tanár kijavítva visszaküldi, a következő alkalomra történő felkészüléshez szükséges tananyaggal együtt.
A képzések tartalmán és időbeosztásán kívül a nyelviskolának nem árt rugalmasnak lennie az ügyintézés és az adminisztráció területén sem. A hatékonyság ellenőrzése érdekében a cégek ugyanis elvárják az iskoláktól a pontos számlázást, elszámolást, programkövetést, illetve a rugalmas ügyintézést. Kovács Attila szerint is nagyon fontos a követhető adminisztráció, a szakmai színvonal ellenőrzésére azonban a vállalatoknak nincsenek megbízható eszközeik. A hallgatók ugyanis először leginkább azt érzékelik, hogy mennyire tetszik nekik a tanfolyamon való részvétel, annak hatékonyságával csak jóval lassabban szembesülnek. Ezért válik egyre fontosabbá a nyelvi képzések piacán a Minősített Nyelviskola cím, illetve a felnőttképzési akkreditáció megszerzése. A garantált minőséget nyújtó nyelviskolák versenyelőnye ugyanis a magasabb ár ellenére is nőni fog, hiszen az akkreditált képzést igénybe vevő vállalatok előtt megnyílt az áfamentesség, illetve a szakképzési támogatás igénybevételének lehetősége.
