Gazdaság

Az iránymutató

Szereti a munkáját, a siker érdekében nem sajnálja az erőfeszítést, ráadásul jókor volt jó helyen - dióhéjban ez Balogh András karrierjének titka.

Első munkahelye – a Hasbro játékgyártó – Balogh András számára nem csak azért volt vonzó, mert hasonló korú kollégájával rendszeresen tesztelhette a cég legújabb termékeit, és ejtőernyős Action Man figurákkal „lövöldözhettek” egymásra, hanem azért is, mert a mindössze háromfős irodában szinte mindent csinálhatott, amire egy vállalatnál szükség van. Már az egyetemi évek alatt tolmácsolt a cégnek, s ennek során megismerhette a vállalat működését, döntéshozatalát. Akkoriban a Hasbrónak még nem volt bejegyzett cége nálunk, de amint lett, marketingmunkával bízták meg. Már egyetemistaként piacot kellett építenie, és a nemzetközi központtal tárgyalnia, így mire megkapta diplomáját, munkatapasztalatot is szerzett.


Az iránymutató 1

Diploma után termékmenedzseri állást kapott a Hasbrónál, ám úgy érezte, szívesebben foglalkozna stratégiai marketinggel, elemzéssel, vállalati döntéshozatallal. Ezért jelentkezett az Andersen Consultinghoz (AC), amely nemzetközi szinten akkoriban indította be a stratégiai tanácsadás üzletágat.

Fél évet kellett várnia, a cég ugyanis várakozó állásponton volt a stratégiai tanácsadás magyarországi beindításáról. Meg akarták győzni, hogy menjen el hozzájuk programozónak, de ahhoz nem volt kedve, maradt a Hasbrónál. Aztán az AC-nél meggondolták magukat, s két évre kiküldték a frankfurti központba, hogy megtanulja a szakmát. Az első időszakban több általános stratégiai tanácsadási tréningen vett részt, ott megtanulta, hogyan kell egy iparág felépítését gyorsan átlátni, mi alakítja a költségeket, bevételeket, nyereségességet. Az ottani iroda szolgálta ki nemcsak a német, de a francia, a benelux és a svájci piacot is, így Balogh András jó ideig szállodákban lakott, ám a hétvégékre hazarepülhetett. Tapasztalatot szerzett vegyipari, autóipari és telekommunikációs területen is. Sokat tanult, de sokat is dolgozott. „Volt egy főnököm, aki este 11-kor jött bele igazán a munkába, és megsértődött, ha hajnali négykor haza akartam menni. Pedig 8-kor ismét kezdődött a munkaidő” – meséli.

BALOGH ANDRÁS


33 éves, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett közgazdász diplomát. 1994-től az Andersen Consulting stratégiai tanácsadási üzletágának elemző-tanácsadója volt Frankfurtban, majd 1996-tól Budapesten.

1998-tól különböző pozíciókban foglalkozott stratégiával a Matávnál, 2003-tól megbízott stratégiai és nemzetközi vezérigazgató-helyettes. 2004-től a Matáv-csoport központi stratégiai szervezetének a vezetője.

Harmonikus kapcsolatban él. Hobbija a sízés – havon és vízen is.

Miután hazajött, fél évig a Matávnál vett részt különböző projektekben tanácsadóként, majd három barátjával saját internetes tanácsadó céget alapított. Ez volt a Carnation Consulting, amely gyorsan sikeres lett, s egyik legfontosabb ügyfele a Matáv volt. A telekommunikációs cég szorosabbra kívánta fűzni Balogh Andrással a kapcsolatot, s ez időben egybeesett azzal, amikor részesedése eladásával megvált saját cégétől. Ekkortól egyedi tanácsadói megbízással dolgozott a Matávnak az internetes szerepvállalás kialakításán, majd a stratégiai területre került tanácsadónak. Amikor a stratégiai tervezés vezetője nyugdíjba ment, ő lett az utódja, 2003-ban pedig megbízottként a stratégiai és nemzetközi vezérigazgató-helyettes posztját foglalta el, amikor az addigi vezető a Deutsche Telekomnál, a Matáv fő tulajdonosánál regionális irányítói feladatkört kapott. A területet 2004-ben átalakították, létrejött a Matáv-csoport központi stratégiai szervezete, amelyet Balogh irányít.

Balogh András sok olyat tett, amit akár karrier-tanácsadók is javasolhattak volna neki. Ilyen például az egyetem melletti munkavégzés, ám neki nem a sikeres állásszerzés volt a célja, a pénzen kívül inkább az érdekelte, mi folyik egy komoly nemzetközi cégnél. Azokban az években még könnyebb volt elhelyezkedni, mint manapság. „Kis szerencsével és angolnyelv-tudással be lehetett kerülni hasonló cégekhez” – emlékszik vissza. Az előrejutás azonban már nem volt olyan gyors, mint a rendszerváltás idején. Őt viszont segítette, hogy neves tanácsadó cégnél dolgozhatott külföldön. Maga sem tudja, miért adták meg neki ezt a lehetőséget, miután fél évig várakoztatták. „Talán a makacsságom tetszett meg nekik, az, hogy nem akartam más területre menni” – tűnődik. Kedvező körülmény volt, hogy az internet, amelyről külföldön sokat tanult, gyors fejlődésnek indult. „Szerencsém volt, hogy tanácsadóként kezdtem a Matávnál, mert így sok területet megismertem, amire nem lett volna mód, ha belépek az egyik osztályra” – vélekedik. Ezután szinte már csak ki kellett várni, hogy megüresedjen egy-egy pozíció, s a Figyelő TOP 200-as listán a 4. legnagyobb magyar vállalat stratégiájának kialakítását kapja meg feladatul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik