Gazdaság

Előny a bankoknál

Olcsóbb bankban kötni életbiztosítást, mint ügynöknél.

Felköthetik a biztosítók az alsónadrágot – fogalmazhatunk pestiesen, hiszen komoly kihívás számukra, hogy jövőre csak korlátozottan érvényesíthető adókedvezmény az életbiztosítások után, sőt a magasabb jövedelemkategóriákban megszűnik ez a lehetőség (lásd külön). Márpedig a fizetendő adó csökkentése fontos hívó szó volt az ügyfelek beszervezésekor, és – legalábbis a retorika szintjén – előnyt jelentett többféle megtakarítási formával (bankbetéttel, befektetési alappal, részvénnyel) szemben.

A valóságban azonban a befektetési célú biztosítások esetében az ügynökök olyan magas jutalékot kapnak a biztosítóktól (az első éves díjból általában 60-80 százalékot, majd évente az állomány után 7-8 százalékot), hogy az adókedvezmény legfeljebb ellensúlyozza a fenti tételeket (Figyelő, 2004/27. szám), de nem eredményez extra hozamot. Ha pedig az adókedvezmény is elmarad, akkor nincs, ami kompenzálná az induló költségeket.


Előny a bankoknál 1

Ennek ismeretében előnyben vannak azok a társaságok – jellemzően ilyenek a pénzintézeti tulajdonosi hátterű biztosítók -, amelyeknél nem jelentkeznek a magas ügynöki jutalékok. „Stratégiai együttműködés van a bank és a biztosító között. A biztosítást a pénzintézet alkalmazottai értékesítik, így a biztosítónak nincsenek saját üzletkötői, és nem kell országos hálózatot fenntartania. Végeredményként pedig jóval kisebb költséget kell az ügyfélnek állnia” – sorolja a csoporton belüli keresztértékesítés előnyeit Biczók Orsolya, a K&H Életbiztosító marketingvezetője. Így e befektetési célú termék esetében az életbiztosítási fedezet költségének (ez a kockázati biztosítási díj, azaz a halálesetkor fizetendő összegnek az ára) levonása után mindössze 2-5 százalékos díj terheli a befizetést, a bruttó hozamnak pedig 1,5-2,0 százaléka az alapkezelés díja a K&H-nál, tehát a befektető pénzének nagyobb része már az első naptól kamatozik. Ráadásul a megtakarítás napi értékének 100 százalékához hozzájuthat az ügyfél, ha lejárat előtt szüksége van a pénzére, és ehhez a biztosítók zöménél jellemző két évi minimális befizetési periódusnak sem kell itt eltelni.

LEJÁRAT ELŐTT. Ez utóbbi azért is fontos, mert a biztosítási tartam elején felmondott szerződések esetén az ügyfél befizetésének csak bizonyos hányadát látja viszont. Például egy 20 éves tartamra kötött szerződés esetében két év után általában a befizetés 40-60 százalékát, öt év után 78 százalékát, míg 15 év után már 96 százalékát kapja vissza. A lejárat előtti visszavásárlás helyett egyébként gyakran más megoldást javasolnak: „Bankban vagyunk, tehát egyéb termékekkel, így például az életbiztosítás visszavásárlási értékének fedezete mellett nyújtott hitellel tudunk segíteni, ha valaki pénzszűkébe kerül” – mondja Szalai Péter, az Erste Biztosító igazgatósági tagja. Jóllehet, ennél a banknál az ügyfélnek folyamatos díjú biztosítás esetén ki kell várnia a 2 évet, ha vissza akarja váltani a kötvényt. Ehhez szintén napi értéken juthat hozzá, igaz, két havi díj ellenében. Az Ersténél egyébként egy 15 éves életbiztosításnál az első kétéves díjat 40 százalékos költség terheli, aminek jellemzően a felét a banki törzsügyfeleknek nem kell megfizetniük, így az 20 százalék lehet.

Apadó kedvezmény

Az idén még a legalább 10 éves tartamra kötött életbiztosítás éves díjának 20 százalékával, és az előző évi díjnál nagyobb befizetés 10 százalékával, de legfeljebb 100 ezer forinttal csökkenthető az adó. Jövőre azonban a 6 millió forint alatti jövedelemmel rendelkezőknek ezt az adókedvezményt össze kell vonni más kedvezményekkel, és ezekre együttesen lehet legfeljebb 100 ezer forintot viszszaigényelni. A 6 millió forint feletti jövedelemnél a fenti kedvezmények folyamatosan nullára csökkennek 6,5 millió forintig oly módon, hogy a kedvezményeknek együttes összegének, de legfeljebb a 100 ezer forintnak a 6 millió forint feletti jövedelem 20 százalékát meghaladó részét igényelheti vissza az adózó. Azok az ügyfelek, akik 6,5 milliónál többet keresnek, 2005-ben már egyáltalán nem igényelhetnek vissza az életbiztosításra az adójukból.

Az értékesítés tekintetében kissé más elvet követ az OTP Garancia Biztosító. Ez a társaság ugyanis saját hálózattal és ügynökökkel egyaránt értékesít, ugyanakkor anyabankjában, az OTP Bankban is kaphatóak a termékei. „A bankban és a saját üzleti hálózatban egyaránt értékesített biztosításokat terhelő költségek között nincs jelentős különbség” – mondja Gaál Csaba, az OTP Garancia Biztosító életbiztosítási főosztályvezetője. A kizárólag a bankfiókban értékesített Generáció X ugyanakkor alacsonyabb költségek mellett működik a befektetési egységekhez kötött, unit-linked biztosításokhoz képest. Az adminisztrációs díja 20 százalékkal alacsonyabb, míg alapkezelési díja évi 0,8 százalék, amely közel 1 százalékponttal kisebb, mint a többi eszközalapé.

MÉRLEGELÉS. Az ügyfeleknek azonban szinte lehetetlen kiszámolni, hol is lenne jobb befektetési céllal életbiztosítást kötni, hiszen nem lehet két összevethető ajánlatot találni a piacon. Mivel a hozamok előre kiszámíthatatlanok, érdemes összevetni a múltbeli teljesítményt (persze a gyakorlatilag azonos összetételű alapokat vizsgálva), hiszen remény lehet arra – bár garancia nincs rá -, hogy ahol korábban is a piac élvonalába tartozó hozamokat értek el, ott a jövőben is jól teljesítenek. Nem elhanyagolható a költségek összehasonlítása sem, ami azonban körültekintést igényel. Ne elégedjünk meg a nagyjából felvázolt díjakkal, érdemes átbogarászni pontosan a biztosítók hirdetményét, mielőtt aláírunk, és rákérdezni arra, amit nem értünk. Ha ezért valaki „le akarja harapni a fejünket”, akkor jobb elkerülni a szerződéskötést. Mégiscsak a mi pénzünkről van szó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik