 |
Milyen lehet pénzügyminiszternek lenni? – a Miniszterelnöki Hivatal most az állampolgárok számára is átélhetővé teszi ezt az érzést a parlamenti hangos szóváltások kíséretében zajló költségvetési vitát általában legfeljebb a tévéképernyőkön követő lakosság számára. A vállalkozó szelleműek ugyanis most virtuális játék segítségével tesztelhetik makroökonómiai tudásukat (www.koltsegvetes2005.hu), és készíthetik el legjobb tudásuk szerint az ország büdzséjét. Ám míg a képviselők nagyban játszanak (10 ezer 136 milliárd forintot oszthatnak el állami feladatokra), addig az átlaginternetező számára megemészthetetlen és felfoghatatlan számot a játék ötletgazdái – alighanem berögződéseiknek engedelmeskedve – alaposan megkarcsúsították.
„A játékosoknak azt az átláthatóbb 84,5 ezer forint virtuális elköltését tesszük lehetővé, amelyet közvetett módon az állam egy hónapban egy főre költ” – mondta lapunknak Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium sajtófőnöke. Tőle tudtuk meg azt is, hogy a játékot brit minták alapján hívták életre, elsősorban azért, hogy bevonják a lakosságot a költségvetés tervezésébe, illetve megismertessék az emberekkel azt, hogy az állam hogyan és mire költi az adófizetők pénzét. Pichler szerint a költségvetés csak első pillantásra tűnik bonyolultnak. A kormány ez irányú javaslatát készítő pénzügyminiszter nagyjából hasonlóan jár el, mint bárki, aki rendelkezett már otthon, a konyhaasztalon a családi kasszáról – ő is csak azt tudja új célokra költeni, amit egy másik tételen megspórol.
A rendelkezésre álló havi apanázst túllépni nincs mód, csak az adott kereteken belül szabad átcsoportosítani olyan egyszerű költségvetési tételekben gondolkodva, mint nyugdíj, oktatás-kutatás, védelem-biztonság és hasonlók. Minden fejezethez rövid magyarázat is tartozik, amely arra figyelmeztet, mi lehet a módosítás következménye. Extrém igény esetén készíthető olyan költségvetés, amelynek főösszege kevesebb, mint 84,5 ezer forint. Ebben az esetben a játékosnak el kell döntenie, hogy a megtakarított pénzt adócsökkentésre, az államadósság mérséklésére, vagy más célra kívánja-e fordítani. Kissé zavaró, hogy a játék ezúttal csak a költségvetés kiadási oldalát modellezi; bár akár életszerűnek is nevezhető, hogy a bevételeken, azaz az adókon és más közterheken nem lehet változtatni.
A játék annak ellenére, hogy időigényes és sok pepecselést kíván, a honlap beindulásától számított negyedik napon már 50 ezer látogatót vonzott és 10 ezer költségvetési javaslat beérkezését regisztrálta. „Várjuk az elmentett és beküldött próba-költségvetéseket, hogy ezek alapján készíthessük el az ťAdófizetők költségvetési javaslatátŤ – hangsúlyozza a sajtófőnök -, elsősorban azért, hogy lássuk, a lakosság szerint hol kellene többet költeni, illetve melyik területen lenne szükség a nadrágszíj meghúzására.”
Érdekesnek ígérkezik a beküldött költségek átlagolása, amit a vezető döntéshozók kézhez kapnak. És igaz ugyan, hogy az idei végeredmény kialakításában ez már nem befolyásolja őket, a 2006-os költségvetésben talán hasznosítják azokat a részeredményeket, amelyekből már most látható: az állampolgárok jóval kevesebbet költenének az államra, a védelmi költségek esetében viszont vastagabban nyomnák a ceruzát.