Gazdaság

Mega-sztárok

Egyre nyíltabb piaci csata bontakozik ki a szélessávú internetezésben az Axelero és a UPC között.

Ugyanazt a két markáns véleményt kapta a Figyelő a hazai ADSL internetszolgáltatók, illetve a hasonló minőségű termékkel piacon lévő kábeltelevíziós társaságok köréből, amikor a nemrég bejelentett sávszélesség-bővítések hatásairól érdeklődött. Ezek szerint az egymástól sok tekintetben eltérő technológiai megoldást használó cégek nem lepődnének meg, ha a lépések „bizonyos esetekben forgalmi dugókhoz vezetnének” az ügyfeleknél. Abban is egyetértés mutatkozott, hogy ha ilyen problémák lesznek, az a másik technológiát alkalmazó társaságoknál jelentkezik majd…

A magyarországi szélessávú internetezés piacán meghatározónak számító két társaság, a Matáv Rt. és a UPC Magyarország Kft., ugyanazon a napon jelentette be, hogy növeli az internetezés sebességét. Mivel az ADSL szolgáltatók – köztük a Matáv-csoporthoz tartozó Axelero Internet Rt. is – a Matáv nagykereskedelmi termékeit veszik meg és adják el az előfizetőknek, ezek az érintett társaságok azonnal a lépés követését jelezték.


Mega-sztárok 1

FELFELÉ UGRANAK. A Matáv szolgáltatási területén lakók – ha internetszolgáltatójuk megállapodott a Matávval – e héttől számíthatnak a gyorsulásra, a UPC előfizetők pedig december elejétől. (Az Invitel is hasonló kapacitásbővítésre készül, de a megvalósítás még eltart egy ideig.) Aki például eddig egy másodpercenkénti 384 kilobit letöltési sebességű csomagra fizetett elő, most automatikusan 512 kilobites sávszélességet kap, ehhez semmit sem kell tennie, és a csomag havidíja sem változik. Ezzel megegyező elv alapján minden sávszélesség „felfelé ugrik” egy lépcsőfokot, a matávos területek ADSL vonalain és a UPC-nél. A verseny egyik jeleként a kábeles társaság már-már kínosan ügyel arra, hogy alapszintű ajánlata e tekintetben mindig egy kicsit jobb legyen az ADSL-hez képest. Ez irányú fejlesztése most ugyan a konkurenshez képest két héttel elkésett, a lépés kommunikálásában azonban nem maradt le. Mindez azt is jelenti ugyanakkor, hogy az eddigi „leglassabb” termékek megszűnnek, pillanatnyilag tehát nincs lehetőség ilyen sebességekkel internetezni, akkor sem, ha ez elegendő lenne egy előfizetőnek. „A piaci verseny ezúttal nem árcsökkentés, hanem értéknövelés formájában jelentkezik” – ad magyarázatot Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója.

„Nálunk a sávszélesség csupán szoftverbeállítás kérdése, a hálózat technikailag szinte mindenhol elbírna néhány megabites sebességet is” – utal Tüdős András, az Axelero Internet Rt. informatikai igazgatója arra, hogy a váltással ADSL fronton nem lesz probléma. „A kábeltévénél könnyebb az átállás, mint a telefonhálózaton, a UPC elvileg már most is képes lenne 30 megabites sebességre” – tromfol Szűcs László. Mégis, mindkét technológiával kapcsolatban hallani fenntartásokat. Ezek szerint az ADSL szolgáltatás minősége nagyban függ attól, hogy az előfizető milyen messze lakik a hozzá legközelebb eső elosztó központtól, és elképzelhető, hogy e sajátosság miatt a megabites nagyságrendű sebesség nem válik mindenhol valósággá.

Felpörgés

Ma még viszonylag könnyű összevetni egymással a szélessávú internetes csomagok bő kínálatát, mert a cégek ugyanazokat a „szabványosított” Matáv, illetve Invitel nagykeres-kedelmi termékeket értékesítik a kiskereskedelmi forgalomban, és saját árrésük terhére versenyeznek. Ez azonban 2005-től alapvetően megváltozhat. A Matáv ugyanis fejleszteni készül nagykereskedelmi termékválasztékát, és az év első hónapjaiban bevezeti a forgalomarányos csomagokat. Az ADSL internetszolgáltatók tehát lehetőséget kapnak arra, hogy a le- és feltöltött adatmennyiség után – vagyis nem havi átalánydíjért – számoljanak el a Matávval. Így a havi fix díjas lakossági csomagok mellett várhatóan meg fognak jelenni a forgalomkorlátosak is. Ezzel piacra kerülhetnek olyan olcsó ADSL csomagok, amelyek például legfeljebb csak havi 5-10 gigabyte letöltését tartalmazzák. Ezeknél drágábbak lesznek a nagy távközlési forgalmat generálóknak szánt – esetleg korlátlan forgalmú – termékek. A háttérkapacitásokat ugyanis lényegében a nagyfelhasz-nálók „miatt” kell állandóan növelni, miközben ennek a fejlesztésnek a költségét eddig minden internetező közösen fizette meg. Hasonló okok miatt korlátos már régóta a UPC kábeles internete is, ahol jelenleg az alapcsomagban 15 gigabyte után a sebességet automatikusan csökkentik.

MAGABIZTONSAN. A kábeles hálózaton viszont más a helyzet, ott az internetezés sebessége mindig annyifelé osztódik, ahányan egy-egy központhoz kapcsolódnak. A sávszélesség emeléséhez ezért több központot kell létrehozni, vagy növelni kell azok teljesítményét, ellenkező esetben az adott területen hamar „bedugulhat” a szolgáltatás. A Figyelőnek az Axelero és a UPC is úgy nyilatkozott, saját portájukon minden rendben van, megerősítették a technológiai hátteret a bejelentett fejlesztések idejére. A csomagoknál jelzett sebességek egyébként sosem a garantált minimumot, hanem az optimális esetben elérhető maximumot jelölik, ezért egy elmaradt fejlesztés a gyakorlatban csak akkor szúr szemet, ha széles körben hirtelen visszaesik az internetezés gyorsasága.

Az internetszolgáltatói piacon egyre jobban élesedik a csata az Axelero és a UPC között. Az ADSL szegmensben jelenleg valamivel több mint 200 ezer előfizető van országszerte, az Axelero pedig 116 ezernél, vagyis csaknem 60 százalékos piaci résznél tart. Hasonló arányt tud magáénak a kábeles fronton a UPC, hiszen az összesen körülbelül 100 ezer ügyfélből 61 ezer a Chellót használja. Általánosságban jellemző, hogy ahol a UPC elérhető, ott az Axelero ADSL is, fordítva azonban a Matáv-leányvállalat áll jobban. A verseny fokozódása azóta szembetűnő, amióta a UPC elindította telefonszolgáltatását, ezzel felkínálva azt a lehetőséget az előfizetőinek, hogy a hagyományos telefonvonalat akár teljes mértékben mellőzzék. A mostani sávszélesítések is illeszkednek ebbe a folyamatba, de a másik oldalról. „A megabites hozzáféréssel rendelkezőknek már tévé minőségű videóprogramokat lehet nyújtani” – utal a törekvésekre Tüdős András. Az Axelero égisze alatt működő Origo netes portál fejleszti is ilyen típusú multimédiás kínálatát. A nagy sávszélesség tehát például arra is jó lehet, hogy – más internetes szolgáltatók mellett – a Matáv-csoport cégei a telefonálás és az internet mellett technikailag képesek legyenek akár tévéműsorokat is kínálni. Ezzel viszont pont a kábeltévés cégek mellőzésének lehetőségét teremtik meg, közvetlen választás elé állítva a háztartásokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik