Kisasszony, írja fel a naptárába: a leendő győztessel beszélt… Csonka Tibor, a Debreceni Hőszolgáltató Rt. vezérigazgatója két éve e szerénytelen bemutatkozóval ejtette ámulatba a „Legjobb munkahely” felmérés gyanútlan kérdezőjét. A határtalan önbizalmú vezető cége akkor „csak” a harmadik helyre került, de az idén tényleg a hőszolgáltató bizonyult a kategória legjobbjának.
Nem mindig nyilvánvaló, hogy az első számú vezető domináns személyiségén múlik egy vállalat jó szereplése, de a Debreceni Hőszolgáltató esetében ez „ordít”. Tíz évvel ezelőtt, amikor a debreceni önkormányzat „távfűtő” vállalata részvénytársasággá alakult, még egyáltalán nem volt vonzó munkahely. Jónak nem nevezhető körülmények között több mint háromszáz dolgozó végezte úgy-ahogy a munkát. Csonka egy osztrák klímagyártó sikeres irányítójaként értesült róla, hogy a veszteséges vállalat az újjáalakuláshoz vezetőt keres. „Olyan reménytelennek tűnt, hogy elvállaltam” – emlékszik viszsza derűsen.

Csonka Tibor. A Debreceni Hőszolgáltató Rt. kategóriájában az élen végzett.
PÉLDAKÉP UTÁN. A hazai cégeknek általában nincs saját mintája a vállalat hatékonyabbá alakítására, a fejlesztés a vezetők elképzelései alapján történik, ami akár eredményesebb is lehet, mint a külföldi minta. A Debreceni Hőszolgáltató is egyéni utat járt be. Autodidakta válságmenedzserként a cég „gatyába rázásához” Csonka Tibor példaképe, Lee Iacocca sztárközgazdász, a Chrysler múlt századi megmentőjének iránymutatását követte: ember, termék, profit. Az előző munkahelyén az osztrák tulajdonos is azt sulykolta belé, hogy csak az elégedett, jól fizetett alkalmazottakat lehet „igazán kizsákmányolni”. Az embert kell a középpontba állítani. A számok a teóriát igazolták, mert a hőszolgáltató mindössze 104 lelkes dolgozóval látja el azt a feladatot, amelyet hasonló nagyságú városok megfelelő vállalatai 300-350-nel végeznek. Csonka Tibor azt is a fejébe vette, hogy a vállalat indul a nemzeti, öt éven belül az európai minőségi díjért.
Ocskay Szilárd, a felmérésben második helyezett Nexon ügyvezető igazgatója a hazai piacgazdaság hajnalán szabadfoglalkozású programozóként két társával hozta létre szoftverfejlesztő vállalkozását. Kezdő cégvezetőként a saját bőrén kellett megtapasztalnia a vállalatirányítás nehézségeit: miként lehet a dinamikus növekedést támogató szervezetet építeni és a jó munkahelyi légkört fenntartani. A hatékony működéshez a kiváló munkaerő megtartása, a kollégák elégedettsége is létkérdés, mert a bér- és humánügyviteli területen kivívott piacvezető pozíciójuk megtartásához elhivatott szakemberek szükségesek. Ocskay éppen ezért tartja a cég erősségének a 140 fős „harcedzett” munkatársi gárdát, amely feszített körülmények között is jó légkörben képes együtt dolgozni. Az idén, a vállalat fennállásának 15. évében a cég minden terméke új arculatot kapott, fő termékük, a bérügyviteli program is teljesen megújult. A váltáshoz fűződő fejlesztés és képzés, amelyekkel a cég következő tíz évét alapozza meg, a szokásosnál is nagyobb erőpróba. „Egész évben „csúcsra járattuk” a vállalatot” – ismeri el Ocskay, aki ezért (a két évvel ezelőtti első hely után) az idei második helyezést is örömmel fogadta. Jövőre a belső kommunikáció és a változásmenedzsment fejlesztése lesz a feladat.
A családi vállalkozások fejlődésének fontos állomása, amikor rokonok együttműködéséből igazi vállalattá bővül, és a vezetés mérni akarja, hogy helyes irányban halad-e. Amikor Váradi György ikertestvérével és apjával elindította a légkondicionálók szerelésével és forgalmazásával foglalkozó Columbus Klímát – amely ma már a piac egyik vezető szereplője -, nem kellett foglalkozni az emberi oldallal. A családi vállalkozásban természetes volt a bizalom, mindenki a közös ügyért nyújtotta a maximumot. Szaladt a szekér, 55-60 fős, 2-3 milliárd forintos árbevételű céggé váltak, amelyet már másképpen kell irányítani. Másképpen, de úgy, hogy a munkatársak változatlanul jó hangulatban, jó hozzáállással dolgozzanak. A vállalati rendezvények, a közös foci, tenisz, továbbképzés ugyan segített ebben, de nem volt objektív visszajelzés arról, mit kellene tenni a még jobb légkörért. Véletlenül szereztek tudomást a „Legjobb munkahely” felmérésről, s a kisvállalat máris a harmadik helyen végzett. A család minden tagja tudja, a feltárt javítani való magáért beszélt, a felméréssel kapcsolatos sajtóvisszhang pedig mindennél jobban emeli a cég hírnevét a mintegy 300 partner szemében, ami a nyomott piacon nagy érték.

Az Evosoft Hungary Kft.-t családi vállalkozásként alapította testvérével együtt Zimányi Péter ügyvezető igazgató. Az immár a Siemens többségi tulajdonában lévő cég ma abban a szerencsés helyzetben van, hogy a nagyvállalati stabilitást ötvözheti a kis- és középvállalkozások emberközpontú gyakorlatával. Két éve az Evosoft belső kikérdezéssel mérte fel a munkatársai elégedettségét, majd az így megfogalmazott teendőket tavaly elvégezték. E munka eredményéről akart a vezetés visszajelzést kapni az idei felméréssel. „A negyedik hellyel megerősítést kaptunk, jó úton haladunk” – értékeli Cserbák Zsófia hr vezető. A cégvezetés a folyamatos növekedés mellett is megőrizte közvetlenségét, az ügyvezető minden új kollégát személyesen köszönt az első munkanapján, s az alkalmazottak bármikor bemehetnek hozzá kérdéseikkel.
RUGALMASAN. Posztós Katalin hr igazgató 3 éve csatlakozott a világ első számú italgyártójához: a Diageo-csoport Magyarországon működő, belső pénzügyi és ügyviteli szolgáltató központjához. Jól döntött, mert ugyan a számlákkal, számviteli adminisztrációval bíbelődni nem tűnik vonzónak, de kihívás azt csábítóvá tenni. A társaságnál dolgozó munkatársak 98 százaléka magasan képzett, három nyelvet használó, a nemzetközi pénzügyi és adó-jogszabályokban naprakész szakember. A speciális képzésük a betanulásnál is több hónap, ami óriási költség, tehát üzleti érdek, hogy jól érezzék magukat, ne legyen elvándorlás.
A társaság három éve 16 fővel alakult, ma már közel 300-an dolgoznak a vállalatnál, s továbbra is évi 50-80 fős létszámgyarapodással számolnak. Folyamatosan változnak a körülmények, s olyan dolgozókra van szükség, akik ezzel lépést tudnak tartani. A vállalat a kezdettől részt vesz a „Legjobb munkahely” felmérésben, és külön csapat foglakozik az eredmények kiértékelésével. Így derült fény arra például, mennyire fontos a kollégáknak a munka és a magánélet egyensúlya, ez alapján vezették be a rugalmas munkavégzést. A megüresedő állásokat először házon belül hirdetik meg, a kiemelt tehetségek gondozására pedig külön programot indítottak.
