Gazdaság

Csodát fognak látni!

Eljött az idő a harmadik generációs mobilszolgáltatás tömegessé válására, a magyar Vodafone számára pedig arra, hogy meghatározó, „főműsoridős” szerepbe kerüljön - állítja a szegmens globális piacvezető cégének vezérigazgatója.

Nagyarányú hatékonyságnövelő programot hirdetett meg a napokban a Vodafone-csoport. Mi áll ennek a döntésnek a hátterében?

– Évek óta dolgoztunk ezen a programon, alapos előkészítő munka áll mögötte. Évi 2,5 milliárd fonttal kívánjuk javítani a mérlegünket 2008-ra: a költségeket 1,4 milliárd fonttal csökkentjük, miközben 1,1 milliárddal növeljük a bevételeket. A költséglefaragás jelentős része a technológiai hátteret, illetve a vállalatirányítási módszereket érinti, például jobb áron kívánunk mobiltelefonokat beszerezni, és hatékonyabban használjuk majd a cég informatikai infrastruktúráját. A Vodafone növekvő vállalat, és ez kedvező helyzetet teremt ahhoz, hogy az üzleti folyamatokat menet közben átszervezzük.



Csodát fognak látni! 1

Drasztikus lépésre azonban nem kell számítani, a költségekben például nem képviselnek akkora arányt a személyi jellegű ráfordítások, hogy komolyabb elbocsátásokkal kellene karcsúsítani a céget. A bevételi oldalt pedig a piaci részesedésünk növelésével kívánjuk hizlalni, természetesen többnyire a versenytársak rovására. A lépés szükségességének „történeti” okai vannak. A Vodafone világszerte cégfelvásárlásokkal növekedett a mostani méretére. A befektetők viszont immár azt kérdezték, mi ennek a pénzben kifejezhető előnye.

– Az üzleti felhasználókat célzó, noteszgépekbe való adatkártyák után novembertől a Vodafone világszerte elindítja a lakosságnak szánt harmadik generációs mobilszolgáltatását. Mit vár ettől karácsonyra?

– Ez nagy horderejű lépése lesz az ünnepi bevásárlás időszakának. Tízféle 3G készülékkel indulunk, amelyek révén a jelenleginél sokkal többet, érdekesebbet nyújthatunk az előfizetőknek. Nem tudok konkrét adatokat mondani a tervezett értékesítési darabszámról, de milliós nagyságrendben gondolkodunk.

– Úgy gondolja, hogy az előfizetők tömegei készen állnak a multimédiás mobiltelefonra, és van megfelelő tartalomszolgáltatás is?

ARUN SARIN

50 éves, amerikai állampolgár, nős, két gyermeke van. Az Indiai Technológiai Intézetben szerezte mérnöki oklevelét, amelyet a kaliforniai Berkeley Egyetem diplomájával és MBA fokozatával egészített ki. Karrierjét tanácsadóként kezdte, majd 1984-től a San Franciscó-i Pacific Bell cégnél az alelnöki pozícióig jutott. Amikor ennek mobiltelefonos részlegét AirTouch néven leválasztották, stratégiai és fejlesztési alelnökként levezényelte a társaság nemzetközi terjeszkedését, s elnök-vezérigazgatóvá lépett elő. Miután 1999-ben az AirTouch a brit gyökerű Vodafone tulajdonába került, Sarin először az amerikai, ázsiai és csendes-óceáni üzletágat vezette, majd – más cégeknél tett rövid kitérő után – 2002 decemberétől a Vodafone-csoport vezérigazgatója lett.

– Hiszek benne, hogy a Vodafone kiváló multimédiás tartalomszolgáltatásra képes. Mi nem technológiát, hanem szolgáltatást adunk el. Meggyőződésünk szerint eljött a piaci bevezetés ideje, megvannak a megfelelő telefonok, a háttérben készen áll a technológia és a tartalom is. Most már csak megfelelő ár-érték arányt kell kínálnunk. Várjanak, s csodát fognak látni! Sikeres lesz a 3G, mert az emberek előnyben részesítik a mobilitást, és nem fognak a vezetékekhez ragaszkodni, ha nem feltétlenül szükséges, márpedig az új generáció ennek az ígéretét hordozza magában.

– Magyarország azonban még csak most készül a 3G frekvenciák árverésére. Egyetért a magyar szabályozók álláspontjával, miszerint az időzítés jó, hiszen a befektetőknek megint van pénzük, megint érdeklődnek a 3G iránt?

– Az időzítés jó, több szempontból is. Az ügyfélnek azért, mert a technológia csak most érett meg a tömeges bevezetésre. A mobilcégeknek azért, mert az ezredforduló éveinek kiköltekezése valóban felborította sok szolgáltató pénzügyi egyensúlyát, amit ki kellett heverniük. A 2006-os magyar indulás nem késő, de ehhez persze az első fontos lépést, a frekvenciák kiosztását meg kell tenni. A 2006-os dátum egyébként is csak a legkésőbbi lehetőség, a Vodafone a frekvencia megszerzése után egy ennél korábbi időpont mellett is dönthet, ha lát benne fantáziát. Például akkor, ha Nyugat-Európában nagy sikert arat a szolgáltatás.

– A Vodafone az elsők között valósította meg azt a stratégiát, amely világszerte ugyanarra a márkanévre építi fel az üzletet. A versenytársak követik a példát, de milyen előnyök származnak abból, hogy a cég már a többieket megelőzve megtette ezt a lépést?

A Vodafone

A társaság jogelődje 1984-ben alakult, a brit Racal Electronics leányvállalataként, az akkor elnyert angliai analóg mobiltelefon engedély üzleti kiaknázására, 50 fővel. Az 1988-as tőzsdei bevezetés után a gyorsan fejlődő leánycéget 1991-ben Vodafone néven leválasztják a Racalről és még abban az évben beindítják az angliai GSM szolgáltatást. A kilencvenes években gyorsan fejlődik a cég, és miután 1999-ben egyesül az amerikai AirTouch szolgáltatóval, világszerte 24 országban már 31 millió előfizetővel rendelkezik. Ekkortól jelenik meg Magyarországon is, a piac harmadik szereplőjeként. Az ezredforduló éveiben a Vodafone aktív résztvevője a világ mobilpiacán lezajló konszolidációnak, és első számú szereplővé növi ki magát, a harmadik generációs (3G) szolgáltatási engedélyekért azonban hatalmas összegeket kénytelen kifizetni. Jelenleg 26 országban van leányvállalata, amelyeken keresztül közel 140 millió előfizetőt szolgál ki.

– A márka arra ad lehetőséget, hogy mögé tegyük a jó szolgáltatást és a hozzá tartozó értéket. Ezt visszük át az ugyanezt a márkát használó leányvállalatokba világszerte. Nincs annál jobb visszaigazolása a stratégia helyességének, mint hogy mások is követik a példát. Magyarországgal kapcsolatban azt mondhatom, 2004 végére eljutottunk oda, hogy bekerülünk a „főműsorba”. A Vodafone felépítette a hálózatát, felépítette a cégét, rendelkezésére állnak a világszerte felhalmozott tapasztalatok és üzleti ötletek, tehát megérett arra, hogy meghatározó szerepbe kerüljön.

– Ebben segíthetik azok az egyre nagyobb számban piacra kerülő mobiltelefonok is, amelyek a Vodafone igényei szerint készülnek, a cég logóját és előre beépített szolgáltatásait is hordozzák. Mi a szerepük ezeknek üzleti szempontból?

– Az ügyfél a telefont azokért a szolgáltatásokért vásárolja, amelyeket a készülék tud. Amíg csak telefonálásról volt szó, az élmény gyakorlatilag minden telefonnál ugyanaz volt, s így nem is volt annyira fontos szerepe. Ma már teljesen más a helyzet, például a mobilinternetezésben az előfizető az egyszer már megszokott módon akarja használni a telefonját. Ez a „Vodafone környezet”, ami mögött ott vannak a márkához kötődő értékek. Persze a gyártó nem a Vodafone, de mégis a mi logónk van a készüléken. Az ellentmondást feltételezőknek azt az egyszerű kérdést teszem fel, hogy vajon ki fizet a készülékért. Ha a telefon áráról – az akciós, támogatott készülékek esetében – a Vodafone állítja ki a csekket, akkor miért ne lehetne rajta a márkaneve?

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik