![]() |
| LILLY KAROSSZÉK, 1870. Öntöttvas műremek (Gyártó: Coalbrookdale). |
Christopher Dresser az első hivatásos ipari formatervezők egyike, a XIX. század második felének jelentős designteoretikusa, aki elsők között népszerűsítette a japán iparművészetnek az anyagok esztétikai minőségére alapozó, dísztelen egyszerűségét, formai minimalizmusát. William Morris kortársa (mindketten 1834-ben születtek), de míg Morris idegenkedett a gépesítéstől, s határozottan elutasította a tömegtermelést, addig Dresser haladó szellemű tervei visszatükrözik az ipari termelésbe vetett hitét. Halálának 100. – és születésének 170. – évfordulója alkalmából a londoni Viktória és Albert Múzeum retrospektív tárlatot szentelt Dresser munkásságának, amely botanikusként indult, de végül ipari formatervezőként teljesedett ki. Dressernek három könyve is megjelent a botanikáról, a jénai egyetem tiszteletbeli díszdoktorává avatta, s a botanika képzőművészeti alkalmazása című tárgy előadója volt a South Konsington-i School of Design-nál.
![]() |
| HOLDVÁZA, 1867. A stilizált bagolymotívum szinte Dresser védjegyévé vált (Gyártó: Minton). |
Az ipari formatervezés felé 1860-ban fordult, miután sikertelenül pályázta meg a londoni egyetem botanikai tanszékvezető posztját. Néhány évtized alatt kora legsikeresebb tervezőjévé vált, s közel 50 cégnek dolgozott, köztük olyan világhírű vállalkozásoknak, mint a kerámiával foglalkozó Wedgwood és Minton gyárak, az ezüstneműiről ismert Elkington és James Dixon, vagy az öntöttvassal foglalkozó Coalbrookdale. Stílusát kezdetben a stilizált növényi motívumok alkalmazása, az erős díszítményesség jellemzik, nagy hatással van rá az indiai és egyiptomi kultúra, a perzsa díszítőművészet. 1876-77-es japán körútja során részletesen megismerkedhetett az ottani iparművészettel, s anyagot gyűjtött többek között a Viktória és Albert Múzeum, illetve a Tiffany & Co. számára. Ezt követően művészi látásmódja gyökeresen megváltozik. Szakít az ornamentikával, mivel véleménye szerint a díszítmény nem erősíti, hanem gyengíti a tárgy formai egyszerűségében rejlő erőt.
![]() |
| KANCSÓ, 1880. A formai egyszerűség dominál (Gyártó: Linthorpe). |
A ‘70-es évek végétől hihetetlenül progresszív, még ma is szinte szélsőségesen minimalista tárgyakat alkot, többnyire ezüstneműket, teás- és étkészleteket. The Art Furnishers’ Al-liance néven 1881-ben indított vállalkozása a mai designüzletek XIX. századi megfelelője, ahol a textilektől, tapétáktól kezdve, a magas színvonalú üveg- és kerámiatárgyakon át a bútorokig mindent meg lehetett vásárolni, ami az otthon berendezéséhez szükséges. A kollekció javarészt a Dresser által tervezett tárgyakból állt össze. 1874-től minden munkáját szignálta, s neve most már brandnévként működött, a Dresser szó a jó ízlés szinonimájává vált, s a britek számára még ma is ugyanezt jelenti.



