Gazdaság

Szintfelmérés

Mostanában csendesek a máskor nyüzsgő brüsszeli irodák és folyosók. A brüsszeli „szentháromság” (az Európai Bizottság, a Tanács és az Európai Parlament) munkatársai és vezetői az új bizottság hivatalba lépésére várnak, hogy aztán novembertől újult erővel induljon meg az egyeztetés, a döntéshozatal – és a lobbizás az erőforrásokért. A magyar gazdaság szereplői, a tavaszi uniós felbuzdulás után megint vajmi keveset tudhatnak meg arról, miben kell másképp cselekedniük ahhoz, hogy az uniós piacon is helyt állhassanak.

ELAVULT SZERKEZETBEN. Ennek egyik oka az, hogy a magyar közigazgatás is kevés támpontot képes erre adni. Az államigazgatás szerkezete egyáltalán nem tükrözi azt, hogy milyen módon lehet a leghatékonyabb módon kihasználni a friss uniós tagságunkból fakadó lehetőségeket, esélyeket.


Szintfelmérés 1

FEKETE KÁROLY ügyvezető, Consulting Group Buda Kft.

Az unió egyfelől a piacok integrációja, másfelől azonban egy hatalmas döntéshozó, újraelosztó mechanizmus. A nemzeti államigazgatás feladata ebben a megváltozott szerkezetben egyfelől az, hogy hatékonyan képviselje, érvényesítse az uniós jogszabály-alkotási folyamatban Magyarország érdekeit. A másik fontos feladata pedig az, hogy jó pozíciókat érjen el az uniós erőforrásokért folyó versenyben; a magyar vállalkozásokat és non-profit szervezeteket információval és kapcsolatépítéssel segítse. A fentiek ellátására a magyar államigazgatás ma nemigen alkalmas. A kormányfőváltáshoz kapcsolódó szerkezeti változások azonban esélyt adhatnak arra, hogy e téren radikális javulás álljon be.

Az államigazgatás háttérmunkájára, elemzéseire, gyors véleményalkotására és hatásos érdekképviseletére mind nagyobb szükség lesz. A brüsszeli napirend kialakításában szorosan együttműködő Bizottság és Tanács között sajátos munkamegosztás működik. A Bizottság hatalmas jogszabály-előkészítő, napirend-meghatározó, valamint végrehajtó apparátus. Ez az apparátus és vezetői, a biztosok – élükön José Manuel Durăo Barroso elnökkel – nagy hatalommal bírnak az ügyek vitelében, de nem alkotnak jogszabályokat. Ez utóbbit és a tagállamok érdekeinek koordinálását – az egyre növekvő befolyású Európai Parlamenttel együttműködve – a Tanács végzi.

Ahhoz, hogy ez a struktúra olajozottan és jó eredménnyel működjön, a magyar közigazgatásnak lényegében „ki kell nyúlnia” Brüsszelig, a budapesti és a brüsszeli munkát szorosan integrálnia kell. Mivel a magyar államigazgatás nem dúskál a jól képzett, nyelveket tökéletesen beszélő, tapasztalt szakreferensekben, jelentős államigazgatási változás kell ahhoz, hogy e kihívásnak a magyar kormányzat megfeleljen.

Szükséges egy olyan integrációs vagy európai uniós minisztérium létrehozása, amely a koordinációt, az elemzést hatékonyan összefogja, koordinálja, ahol az „uniós tudás” koncentráltan is jelen van. Ez nem szünteti meg a szakapparátusok (agrárügyek, közlekedés, informatika) szerepét, de összehangolja, miként lehet a szakkérdéseket Brüsszelben jól képviselni. Továbbá erőforrásokat koncentrál erre, és ismeri „a dörgést” Brüsszelben. A brüsszeli döntéshozatal és erőviszonyok pontos ismerete nélkül ugyanis a legkiválóbb szakmai javaslat is elbukhat, ha nem jól, vagy nem jókor, netán a szükségesnél kevesebb szövetséges ország támogatásával képviselik.

HIÁNYZÓ MINISZTÉRIUM. A magyar kormányzat szerkezete ma igen kevéssé tükrözi a XXI. század és az uniós tagság realitásait. Ma is azok az erős tárcák, amelyek az Osztrák-Magyar Monarchia idején azok voltak: a pénzügy, a külügy, a hadügy. Ezzel szemben az informatika, a környezetvédelem és az esélyegyenlőség (szociális demokrácia) képviselete gyenge, maradékelven alapul, vagy szinte nem is létezik. Az EU-integráció miniszteri szintű képviselete megszűnt, miután a korábbi tárca nélküli miniszter az Európai Bíróság tagja lett. Azóta se tárca, se miniszter.

A kormányzati struktúrában az uniós ügyek külön képviseletének centrális helyett kell kapnia, mert a magyar államigazgatás teljesítménye jórészt annak alapján lesz megítélhető, mit ér el, hogyan képviseli Magyarországot Brüsszelben. A jó brüsszeli teljesítmény a magyarországi vállalkozások és állampolgárok számára alapvető érdek. Meg kell teremteni ennek lehetőségét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik