Gazdaság

Őszi start

Új magyar nyelvű irodai csomaggal jelent meg a piacon a budapesti Spring Solutions Hungary Kft.

Kürti Sándor ez év őszi nyugdíjba vonulása után sem marad a hazai informatikai élet Kürti nélkül. A família utánpótlása az adatmentő-guru cégének kevésbé ismert tagja, a pszichológus végzettségű Kürti-fiú, László személyében érkezik, aki most a biztonsági megoldásoktól meglehetősen távoli, és jóval konzervatívabb területen próbálkozik: a Spring Solutions Hungary Kft. ügyvezetőjeként a cég ősszel megjelenő, új magyar nyelvű irodai programcsomagjának, Spring Office nevű termékének próbál piaci részesedést szerezni. A szoftver a bárki számára ingyenesen és szabadon elérhető OpenOffice, amely másolható, módosítható és terjeszthető is; ennek dobozolásánál tehát jobb üzleti modellt nehéz kitalálni.


Őszi start 1

Az OpenOffice története hosszú évekkel ezelőttre nyúlik vissza. A szoftvert eredetileg egy német vállalat, a StarDivision fejlesztette, amelyet a Sun Microsystems felvásárolt; a vevő célja ezzel az volt, hogy saját irodai szoftvercsomagot birtokoljon az örök rivális Microsofttal szemben. A Sun ezután saját hozzáadott értékkel ruházta fel az alapprogramot, majd árulni kezdte – immár StarOffice néven. Az új tulajdonos nem sokkal ezután döntötte el, hogy szabadon hozzáférhetővé teszi a StarOffice forráskódját, amelynek egyébként jelenleg 7-es kiadását elsősorban a nagyvállalati ügyfélkörnek szánják.

„Örülünk annak, hogy a StarOffice nyílt forráskódú verziója, az OpenOffice olyan népszerű, hogy immár a több magyar szervezet tartja azt lokalizációra érdemesnek” – mondta lapunknak Szkurka János, a Sun Microsystems Kft. magyarországi marketingigazgatója. A lokalizáció ugyanis nem az első a szoftver életében: annak hazai úttörője a MultiRáció Kft., amely 2002-ben rukkolt elő MagyarOffice nevű termékével. És bár a MultiRációnak jogvitái támadtak a Microsofttal (Figyelő, 2002/2. szám), a redmondi óriás nyomására kissé módosított designú MagyarOffice-t nem sikerült kisöpörni a piacról. A két termék ma is egymás mellett él, mi több, a MultiRáció már az első évben százmilliós árbevételt ért el, és a program eddig megjelent változataiból (1.0/2.0) összesen mintegy 35 ezer licenc fogyott.

Magyar office anno

Amikor a MultiRáció Kft. 2001 decemberében piacra dobta a MagyarOffice nevű irodai programcsomagját, a Microsoft nem késlekedett a válaszlépessel: jogi képviselője még karácsony előtt faxüzenetben szólította fel a program forgalmazóit, hogy hagyjanak fel annak eladásával. Tény, hogy a MagyarOffice első verziójának dobozán elhelyezett logó emlékeztetett a piacvezető jellegzetes zászlajára. A MultiRáció ezt utóbb korrigálta, és a termék azóta is kapható, jelenleg a 2.0 változatot árulják.

Ezt az eredményt irigyelhette meg Kürti László és harmincas korosztályú csapata, akik a nyílt forráskódú szoftverek fejlesztése mellett, egyéb szoftver termékek előállításával is foglalkoznának. „A szabad forráskódú szoftverek területén a tudásintenzív hozzáadott érték a siker titka” – magyarázza Kürti László. Ezért a mindennap használt funkciók mellett olyan tulajdonságokkal is felruházták a terméket, hogy például pdf, illetve flash exportálásra is lehetőség nyílik – ezek a lehetőségek egyébként az Open Office egy korábbi változatára épülő MagyarOffice programban is elérhetők. Kürti az új Office erősségeként emeli ki a felturbózott helyesírás-ellenőrző és súgó modulokat is. „Olyan kis- és középvállalatok érdeklődésére számítunk, amelyek spórolni akarnak, vagy le kívánják cserélni másolt szoftvereiket” – mondja. Szerinte egyébként se szeri, se száma az ilyen cégeknek, így bár annak tűnik, nem a Microsoft hasonló nevű programcsomagja elleni támadás a Spring Office megjelenése. „A termék azért született, hogy alternatívát kínáljon azoknak, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy tízezreket költsenek egy irodai programcsomagra” – hangoztatja Kürti.

És noha a Spring a nagyvállalatok számára is megjelenik egy Enterprise verzióval, Szkurka János nem aggódik a Sunnak támasztott konkurencia miatt. A Spring Office számára ugyanis inkább az otthoni felhasználók és a kisvállalatok körében jósol eladásokat. A fiatalokból álló cég októberre tervezi a megjelenést – és, amint azt a Figyelőnek elmondták, nagyjából ekkorra várják azt is, hogy a Microsoft jogi képviselete megkeresse őket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik