Végy egy német luxusszedánt, ötvözd egy robusztus terepjáróval és egy sokoldalú minibusszal. Hogy mi jön ki belőle? A Mercedes-Benz menedzsereinek reményei szerint egy sikermodell. A cég a jövőre piacra kerülő Grand Sport Tourerrel (GST) bocsátja útjára az új Mercedes-családot, azaz a lehető legtágasabb belső tér és a maximális komfort jegyében készülő R-osztályt. A GST legújabb változatát az őszi párizsi autószalonon mutatják be, és a Mercedes máris úgy hirdeti, mint amely afféle úttörőként forradalmasítani fogja az úgynevezett crossover modellek egyre bővülő piacának felső szegmensét. „Nem látunk olyan autót, amely a konkurense lehetne. Mindent megtettünk a tökéletes kényelemért, és az eredmény valami teljesen új” – jellemzi a modellt Natanael Sijanta, a GST termékmenedzsere.
DEFINIÁLÁS. Az 5,15 méter hosszú, valószínűleg 66 ezer dollár körül kezdődő árú GST tanulmányverziói máris nagy feltűnést keltettek. Tervezők dicsérőleg szólnak a designmegoldásokról, köztük a markáns vonalvezetésről és az elegáns üvegtetőről. Igen ám, csakhogy egy új szegmens megteremtése kockázatos vállalkozás, amint azt évekkel ezelőtt a Mercedes is megtanulhatta a Smart miniautó kezdeti lagymatag fogadtatásából. Ráadásul az eddigi tapasztalatok alapján egy crossover csak akkor számíthat sikerre, ha a reklámkampányban nagyon világosan megfogalmazzák, milyen igényeknek felel meg, és milyen vásárlói réteget céloznak meg vele. „Nagyon fontos, hogy a Mercedes pontosan definiálja, mi is a GST. A legrosszabb, ami történhet, az, hogy a világ legdrágább minibuszaként fognak tekinteni rá” – mutat rá George C. Peterson, a kaliforniai AutoPacific piackutató cég elnöke.
Stuttgartban azt hangoztatják, hogy a GST kifejlesztését megelőző piackutatás szerint van igény a szedánok sportos stílusát, a terepjárók erőteljességét és a minibuszok tágas belsejét egyesítő autóra. Így például a modellben, amelynek padlólemeze megegyezik az M-osztályú terepjáróéval, három sorban csak hat ülés van, hogy az utasoknak ne kelljen összepréselődniük. Valamennyi technológiai elem a Mercedes-csúcsminőséget képviseli, elég csak a hétsebességes, rendkívül könnyen kezelhető váltóműre gondolni.
A vállalatnak elsősorban a könnyű teherautók és a nagy szedánok dominálta észak-amerikai piacon kell meghódítania a közönséget. A Global Insight piackutató cég becslése szerint a GST-ből 2007-ben 73 ezer darab talál gazdára – nagyjából ugyanannyi, mint az S-osztályú szedánból -, és az eladások több mint 70 százaléka az amerikai piacon realizálódik majd.
 |
MEGFELELŐ ÁR. A siker egyik akadálya a GST külső megjelenése lehet, amelyben egy európai egyterű és egy minibusz jegyei keverednek. Ám az Egyesült Államokban egyfelől meglehetősen szerény a kereslet az egyterűekre: az ilyen modellekből évente 250 ezer darabot adnak el ott – ez a teljes autópiacnak mindössze 4 százaléka -, másrészt az amerikai autósok mindeddig nemigen voltak hajlandóak prémium árat fizetni a minibuszokért és a crossoverekért. „A legnehezebb feladat a megfelelő pozícionálás. Az Egyesült Államokban azt mondhatják a GST-re, hogy nem olyan izgalmas, mint egy sportterepjáró, Európában meg azt, hogy egyterűnek túl drága” – figyelmeztet Christoph Stürmer, a Global Insight frankfurti elemzője.
 |
Ha a Mercedes megtalálja a számítását, a GST látványos változást idézhet elő a nagyméretű luxusautók formatervezésében. Néhány szakértő egyenesen azt vetíti előre, hogy a crossoverek idővel népszerűbbek lesznek a hagyományos szedánoknál. Mindazonáltal a Mercedesnek csakhamar a crossover szegmensben is ugyanolyan erős versennyel kell szembenéznie, mint ma a luxuskategóriában. Két német riválisa, az Audi és a BMW egyaránt dolgozik ugyanis saját crossoverje kifejlesztésén.