
Fővárosi üzlet. Gyarapodó hálózat.
CBA-elsőbbséget eredményezett a láncok versenyében a Gazdasági Versenyhivatal fúziót engedélyező határozata. Annak értelmében ugyanis az ajkai Polus-Coop Rt. hálózatostul megvásárolhatta a veszprémi Tempo Szupermarket Kft.-t, s a Tempo-üzletek homlokzatára felkerült a CBA-cégér. A Tempo kilépett a Reál Hungária Élelmiszer Rt. hálózatából, ugyanis a CBA-tag Polus Coop a Tempo boltokat tüstént „áthozta” saját láncába.
MEGREKEDT FEJLESZTÉS. Ismét magyar kézbe került tehát a hajdan a Balaton Füszérthez, majd a Csopak Rt.-hez, később az angol érdekeltségű, Cipruson bejegyzett Ivydale Investments Limitedhez tartozó bolthálózat. Igaz, az egész Balatont körülölelő, forgalmas, jó helyen lévő boltjaival Somogy, Tolna, Vas, Veszprém és Zala megye kiskereskedelmében meghatározó Tempo hálózat az utóbbi években nem volt sikeres. Az angol befektetők 100 üzletes hálózatot terveztek, ehhez építették fel az irányítási és szervezeti rendszert, de a bővítés 43 egységnél megrekedt. Az üzemi tevékenység, a kiskereskedelem ugyan nyereséges volt, de a mintegy 15 milliárd forint árbevételű cég egészében két év óta veszteséges.
Láncreakció
Nemcsak a jövő, már a jelen is a láncba szervezett élelmiszerboltoké – erősíti meg a GfK Piackutató Intézet tanulmánya, a Kereskedelmi Analízisek 2003 című dokumentum. A napi fogyasztási cikkek tavalyi forgalmából ugyanis piaci részesedésük 68 százalékot ért el, szemben az egy évvel korábbi 64 százalékkal. A kis boltokat láncba szervező vállalatok szinte rohamléptekben terjesztik ki piaci hatókörüket. A múlt évben már a háztartások 90 százalékában nyilatkoztak úgy, hogy vásároltak legalább egyszer a CBA, a Co-op, a Reál vagy más hasonlók boltjaiban, szemben az előző évi 80, és a még korábbi 73 százalékkal. A vásárlási gyakoriság mutatója még nagyobb ütemben emelkedett, évi átlagosan 64-ről 77 alkalomra.
A „tempózó” CBA előretörésével átrajzolódik a beszerzési társaságok, kereskedelmi láncok hazai toplistája. A tavalyi bruttó árbevétel alapján az ACNielsen és a Mai piac felmérésben még a Metspa – azaz a Metro, a Spar, az Interspar és Kaiser vásárlásait összefogó – szövetség volt a beszerzési társaságok közül Magyarországon a csúcson. Szorosan a Metspa nyomában a CBA Kereskedelmi Kft. (405 milliárddal) mindössze négy- milliárd forinttal elmaradva a második. Az élboly negyedik tagja úgyszintén magyar lánc, a Coop Hungary Rt.

Szinte kivétel nélkül szépen gyarapodtak a lánccá szerveződött magyar beszerzési társaságok. Példás a korszerű kereskedelmi módszerekkel növekvő Reál 29 százalékos tavalyi forgalomnövekedése, és a kistelepüléseken verhetetlen, a bevételeit 15 százalékkal növelő Co-op Hungary előretörése – bizonyítva helyzeti előnyét, mert másnak már nem éri meg a kistelepülési hálózatot újra kiépíteni. A 22 céget tömörítő Honiker beszerzési társulás üzleteinek száma, s ezzel a bevétele is csökkent ugyan tavaly, de az átlagos bolti forgalma dinamikusan növekedett.
GYORS KONCENTRÁCIÓ. Szakértők mindazonáltal óvatosságra intenek az árbevételi rangsor jelentőségét illetően. Nemcsak azért, mert fenntartással fogadják a cégek saját közlésű bevételi adatait, hanem azért is, mert ez csak egy és nem is a legmeghatározóbb mutató egy-egy lánc értékelésénél. A hatékonyság, az értékesítés költsége, a hálózat technikai berendezéseinek színvonala többet mond ennél a számsornál. Az viszont lemérhető a már tíz éve öszszeállított listákon, hogy a koncentráció felgyorsult: nő a szakadék a lista legkisebbjei és legnagyobbjai között.
