Gazdaság

Genfi garázs

Jó néhány nagy autókiállítást tartanak a világban, de mind közül a genfi a legbarátságosabb rendezvény - állítják a szakmabeliek. Vajon mitől más Genf hangulata, mint Frank-furté vagy Párizsé? A kérdésre a válasz: mert semleges. Ugyanakkor itt jelez először minden évben a barométer.


Genfi garázs 1
Genfi autószalon. Egészséges versenyláz

Genfben mindenki azonos feltételekkel száll a ringbe, senki nem élvezi a hazai pálya előnyeit, miután az alpesi országban nincs autógyártás. Ez valami különös megkönnyebbülést hoz a résztvevőknek, akik bevallottan lazábban, stressz-mentesebben, egyúttal egészséges versenylázban élik meg a tóparti megjelenést. Ugyanakkor rangot, izgalmat ad a szalonnak, hogy gyakorlatilag ez jelenti az évkezdetet az autóiparnak. Egy olyan morózus év után, mint a tavalyi, amikor az eladások világszerte visszaestek, a várakozás még nagyobb, hiszen itt szembesülnek először a vevők véleményével, azzal, hogy mit jelez a barométer. Az is fokozza a hangulatot, hogy a rendezvény egyúttal egybeesik az autósport tavaszi nyitá-nyával is. Sokan egyenesen Genfből utaztak az Ausztrál Nagydíjra, néhány gyártó magánrepülőgépén szállította oda fontosabb munkatársait, vagy ügyfeleit, ily módon halmozva az élvezeteket.




Óriás törpék, törpe óriások 


Genfi garázs 2
Volvo YCC. Mi ebben a női?

Felhizlalták a kis autókat, a nagyok pedig karcsúsodtak – ez volt a benyo-másunk Genfben, az idei első nagy autós sereg-szemlén.




Genfi garázs 3
Smart Forfour. Nagy-családosoknak.


A legékesebb bizonyítékot erre a Smart szolgáltatta, amelynek négyajtós, öt személy-re tervezett példányai a szalon fő attrakciói voltak. A másik véglet minden kétséget kizáróan a Rolls-Royce, amelynek legújabb koncepció-változata mindössze kétajtós, igaz belseje tágas, kényeztető, akár egy luxus óceánjáróé. Azért nehéz elképzelni, amint egy angol lady belibben a kétajtós limuzin hátsó ülésére.




Genfi garázs 4
Range Stormer. Luxus a viszon-tagságban.

Már régen nem a fo-gyasztónak terveznek a gyártók, ha-nem egymásnak, azaz egymást pró-bálják überolni, vagy éppen utá-nozni – állítják egyre többen, talán kissé rossz-májúan. Az érintettekben viszont egyre erősödik a meggyőződés, hogy a vevő nem az autók, hanem a márkák között választ – mondjuk Mercedest, Jaguart, Vol-vót, Opelt, vagy éppen Volks-wagent. És nem csak magának, hanem immár a feleségnek, a nagy-mamának is.




Genfi garázs 5
Rolls-Royce. Szűkösen.

Ezért azután mindenki le akarja fedni a piac minden szegmensét, a hagyományosan csak a luxus-kategóriában mozgók sorra jelennek meg kis és családi autókkal, míg a „népautók” gyártásával elhíresült cégek bemerészkednek a luxuspiacra. A siker kétes, lásd például a VW Phaetonját. Az egymás be nem vallott követése egyébként hovatovább oda vezet, hogy meg sem lehet különböztetni a különböző márkák egyes modelljeit. Így vált botrányhőssé egy igazán tekintélyes gyártó, nevezetesen a Rover, amelyről alaposan lehúzták a vizes lepedőt Genfben. A brit szaklap, az Autocar, a szalonokon immár hagyományos, félhumoros kör-kérdésére, miszerint melyik autót kellene a Genfi-tóba lökni, töb-ben is a Rover 75-öst említették; az ok: az autó orra kísértetiesen hasonlít az Audi A6-oséra.

De maradjunk csak Genfben, s ha csak egy villantás erejéig is, nézzük, merre tart az autósvilág. Összeállításunkban nem törekedtünk a szigorú szakmaiságra, inkább vizuális élményeinket szerettük volna megosztani az olvasóval. Beszéljenek a képek, a formák, és hogy a művészi igénnyel megtervezett karosszériák milyen gépezetet rejtenek, azt igazából megérezni csak az autóban ülve, vezetve lehet. Válogatásunkban inkább a felső kategóriához tartozó, bizonyos szempontból különlegességnek számító járművek kaptak helyet. Többségüket Genfben láthatta először a közönség, közöttük néhány olyant is, amely talán soha nem kerül ki az utakra. E koncepcióautóknak nevezett álomkocsikból, amelyek működőképességét is gyakran megkérdőjelezik, az általános gyakorlat szerint csak bizonyos elemeket emelnek át a „hús-vér” szerkezetekbe.

Vannak azért kivételek is. Így mindjárt az idei szalon sztárja, a Rolls-Royce 100 EX, amelyről mindenki csak szuperlatívu-szokban nyilatkozott. Léleg-zetelállító, erőt, biztonságot, luxust sugárzó, egyedi példány, amely jelzi, hogy a patinás márka tulajdonosa, a BMW mennyire érti és érzi a Rolls-Royce filozófiát. Bár a hivatalos verzió szerint concept cart alkottak a tervezők, hogy méltóképpen megünnepeljék a gyár májusban esedékes centenáriumát, a bennfentesek állítják: az autó V16-os motorja működik, mint az óramű. Tony Gott, a Rolls-Royce ügyvezető igazgatója – mellesleg maga is mérnök – bevallotta, hogy a szuperautó valóban menetkész. Egyesek az árról is pletykálkodnak, 400 ezer fontot emlegetve.

Ha már luxus, ne menjünk el szó nélkül a régi testvér, a Bentley mellett sem. Az 1998 óta Volkswagen-tulajdonban lévő gyártó komoly ráncfelvarrást hajtott végre az Arnage névre hallgató modelljén. A mintegy 170 ezer fontért piacra kerülő luxuslimuzin karosszériáját sok tekintetben felfrissítették, új lámpákat, hűtőrácsot kapott, műszerfala is megújult, s az autóba egy 6,75 literes, V8-as az Euro 4-es szabványt teljesítő motort építettek. Ez 457 lóerőt ad le, 5,8 másodperc alatt gyorsítva a 100 kilométeres óránkénti sebességre a közel 3 tonnás járművet, majd maximálisan 273 kilométeres sebességgel repíti a kocsit. Azaz igazi sportautóról van szó.



Genfi garázs 6
Az új Jaguar XK. Leleplezték.

E két kivétel után a továbbiakban válogassunk az ABC diktálta sorrendben, és látogassuk meg az Alfa Romeót, ahol a legnagyobb újság, hogy a márka,156 Crosswagon modelljében, tíz év után ismét visszatért az összkerék-meg-hajtáshoz. A kocsit hajtó 115 lóerőt egy 1,9 literes közös nyomócsöves turbódízel motor adja. A sebesség-váltó 6 fokozatú, a maximális se-bessége 209 kilométer óránként, és 9,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra.

Új koncepcióautóval rukkolt elő az Aston Martin. Meghökkentő elegancia jellemzi a DB9-et, a DB7-esnél 25 százalékkal könnyebb, ragasztott alumínium szerkezetű, 2 plusz 2 üléses sportautót. Motorja a Vanquish 6 literes V12-esének továbbfejlesztett változata, 450 lóerős, legnagyobb nyomatéka 570 Newtonméter, végsebessége 300 kilométer/óra, 4,9 másodperc alatt gyorsul 100-as sebességre.



Genfi garázs 7
Audi A6-os. Sportos kényelem.

Az Audi A6-os modellje valamelyest nagyobb az elődjénél, új formája sportos jelleget kölcsönöz az előd kényelmét megőrző kocsinak. Ötféle motorral indult a gyártása, három benzines változat, és kétfajta dízel került a piacra. A V8-as, 4,2 literes, benzines modell 335 lóerős, míg a nagyobbik, 6 hengeres, 3 literes turbodízel 225 lóerő leadására képes. Az előbbi végsebessége 250 kilométer óránként, az utóbbié 243, és a választékban szerepelnek összkerék-, illetve elsőkerék-hajtású változatok is.

A BMW az 5-ös szériára helyezte a hangsúlyt, és fellebbentette a fátylat a még koncepcióautónak titulált, de legkésőbb az őszi párizsi szalonon végleges kivitelben bemutatandó M5-ösről is, amelyet a hírek szerint 500 lóerő hajt majd. Az 5-ösök egyébként májusban kerülnek a piacra, négyféle motorral, két benzines, két turbodízel változatban. A legnagyobb benzines motorja 4,4 literes és 333 lóerő felett rendelkezik, míg a 3 literes turbódízel 218 lóerős.



Genfi garázs 8
Jaguar S-Type. Dízel hajtja.

A Bugatti elhalasztotta a 16 hengeres Veyron sportautó végleges változatának bemutatóját, a kocsiról megismert adatok azonban figyelemreméltóak. Az 1000 lóerős, 16 hengeres, 8 literes motorral hajtott kocsi végsebességét ugyanis 406 kilométerre teszik óránként, gyorsulása káprázatos, kevesebb mint 3 másodperc kell a 100 kilométeres óránkénti sebesség eléréséhez, ám a debütálást aerodinamikai problémák késleltetik.

Világpremier volt a Chrysler háza táján is, a Crossfire SRT6 coupé jóvoltából. 3,2 literes, 330 lóerős motor, 250 kilométer/órás végsebesség jellemzi a michigani gyártó legújabb termékét.

A Ferrari 612 Scaglietti négyüléses, alumínium karosszériás sportautóját Detroitban már láthatta a közönség, Európában azonban itt találkozhatott vele először. 540 lóerős, 5,7 literes, V12-es motor hajtja. 600-700 pél-dány gyártását tervezik évente, és az ára mintegy 210 ezer euró lesz.



Genfi garázs 9
Porsche GT2. Leggyorsabb a 111-esek között.

A Jaguar a jelek szerint a dízelre tesz, miközben modelljeit sorra fiatalítja kisebb nagyobb módosí-tással. A genfi bemutatón a fő hangsúlyt az S-Type dízel változa-tára helyezték. A külsőleg is megújult modellbe 2,7 literes, 6 hengeres, 24 szelepes Bi-turbo dízel motort építették be, amely 208 lóerő leadására képes, 440 Newtonméter nyomaték mellett. A gép 8,5 másodperc alatt gyorsul 100-ig, végsebessége 225 kilométer/óra, és a kombinált fogyasztás alig 7,1 literre rúg. A motort a Jaguár irányításával a Ford és a PSA fejlesztette ki. Ami a megújult modelleket illeti, érdeklődés kísérte az X-Type kombi változatát, és az eddiginél, ha lehet, még szebbé varázsolt sportautót, az XK-t.

Már gyártják a Lamborghini Mur-cielago coupé változatát. Az állandó összkerék-hajtású csodába 580 lóerős, 6,2 literes V12-es motor került, és a tervek szerint még ebben az esztendőben mintegy 400 példány készül el belőle. Az ára potom 255 ezer euró lesz, míg a hírek szerint a jövőre piacra kerülő sportváltozat, az R-GT ennek a duplájába kerül majd.

A Land-Rover egy igazi luxus terepjáróval kápráztatta el a közönséget. A Range Stormer nevű concept cart Detroitban már megmutatták.



Genfi garázs 10
Ferrari Scaglietti. Alumínium karosszériával.

A Lexus ezúttal nem rukkolt elő igazán új modellel, a stand sztárja a már Magyarországon is kapható RX330 volt, amely ugyancsak a luxusterepjárók műfajához áll közel. A 200 kilométeres végsebességre képes, légrugózással ellátott jármű azonos kényelmet nyújt aszfalton és terepen.

A versenypályákon immár csak legendaként emlegetett Lotus gyártója most ismét egy álomautót varázsolt elő a kalapból. Az Elise sorozat folytatásaként már Genf előtt bemutatták a 111R-t, majd itt a szalonon leleplezték a Lotus Exige-t, amely túl azon, hogy vonalai minden szakértő elismerését kivívták, immár szakítva a „fapados” Lotus hagyományokkal, ABS-el, elektromos ablakemelővel, légkondicionálóval is el van látva. Motorját a Toyota fejlesztette ki, az 1800 köbcentis, 192 lóerős szerkezet kevesebb mint 5 másodperc alatt gyorsítja az alig 800 kilós ékszerdobozhoz hasonlítható roadstert 100 kilométeres sebességre. A határ pedig 225 kilométer óránként. Az ár ennek fényében inkább szerénynek mondható, 30 ezer font körül mozog Európában.



Genfi garázs 11
Bentley Armage. Dinamizmus és luxus.

A Maserati Quattroporte modelljét már tavaly bemutatták, a klasszikus sportkupé igazi komfortot kínál a legigényesebbek számára is. A valódi újdonság azonban a Maserati Corsa Competizione (MCC), illetve ennek utcai változata, a Maserati Corsa Stradale lesz. A karbonszálas műanyag karosszériába 620 lóerős, 6 literes, V12-es motor kerül, és a hírek szerint a versenyváltozat, amelyből legalább 25 darabot kell gyártani ahhoz, hogy a nemzetközi versenyszervezet regisztrálja az autót, minimum 600 ezer euróba kerül majd.

A Mercedes újdonságai között a CLS-Class, valamint, az SLR coupé került a figyelem középpontjába. A CLK 55 coupéba 5,4 literes, 367 lóerős motor került, és a végsebességet 250 kilométernél limitálták. A modell áprilisban kerül piacra, és az ára mintegy 160 ezer euró lesz. A Genfben először látható, valóban lenyűgözően szép, és az S osztály minden előnyös tulajdonságát ötvöző SLK roadsterhez nagy reményeket fűz a gyártó, árinformációk azonban ez idáig nem kerültek nyilvánosságra.

Bár a Porsche kiállított idei modelljei már túl voltak a világpremieren, nem lehet említés nélkül elmenni a Carrera GT és a 911 GT2 mellett. Mindkettő a 2004. év újdonsága. Az előbbi karbonszálas karosszériája mintegy 70 új megoldást takar, a beépített motor 612 lóerős, amely óránkénti 330 kilométeres végsebességre teszi képessé a kocsit. A 911 GT2-es a 11-esek legerősebbike. Négy másodperc alatt gyorsul 100 kilométeres óránkénti sebességre, Bi-turbo motorja 483 lóerőt ad le, azaz 21 lóerővel többet tud elődjénél.




Genfi garázs 12
Lotus Exige. Szárnyaló lelkeknek.

A nagyok között utolsóként szen-teljünk néhány pillanatot a Volvo újdonságának. A bemutatott concept cart, az YCC-t nők álmodták meg, bár hangsúlyozottan nem női autóról van szó. Az S40-es és a V50-es bizonyos elemeit használták alapul, miközben a kocsi belső kialakítása, kényelmi berendezései tökéletes bizonyítékai a női találékonyságnak, praktikumnak. A gép üzen, ha szervizre van szüksége, a teljes karosszériát olyan anyaggal vonták be, amely lepergeti a koszt, az üléshuzat leszedhető és mosógépben mosható, és persze mindennek van helye a kocsiban, hála az ügyes rakodórekeszeknek, vagy a mobil hátsó üléseknek. De kérdezem én, mi ebben a nem férfias?



Genfi garázs 13
Mini. Mindent tudó.

Végül néhány szó a naggyá nőtt kicsikről. A Mininek, az elmúlt év kétségtelenül legsikeresebb kisautójának, megszületett a cabrio változata is, s várhatóan a nyáron kerül piacra. A német Webasto és az olasz Pininfarina közös fejlesz-téseként megvalósított tető teljesen, vagy részlegesen is nyitható. A nyitható tetős változat 1,6 literes benzines motorral kerül az utakra, míg a hagyományos modell 1,4 literes dízel motorral is kapható.

A legnagyobb hízókúrán azonban kétségtelenül a Smart esett át. A miniautó roadster változatát már megszokhattuk az utakon, és ennek egy keménytetős, coupé formája sem teljesen ismeretlen a hozzáértőnek. A cég újszülöttje, a Smart Forfour viszont az év igazi újdonsága. A négyajtós járgány kiérdemli az autógyártás „legnagyobb törpéje” címet. Akár két felnőtt és három gyerek is elhelyezkedhet benne. A motorválaszték is lehengerlő, háromféle benzines, 75, 95, illetve 109 lóerős van a kínálatban, és akinek ez nem elég, hozzájuthat 68, vagy 95 lóerős dízel géphez is. A legerősebb benzines végsebessége 190 kilométer óránként, míg a turbodízel változat179 kilométeres sebességet képes elérni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik