Gazdaság

Fékezetten

Előgondoskodás helyett bátor eladósodás: e lakossági filozófia tavaly a biztosítási piacon is jócskán nyomot hagyott: a hitelfedezeti konstruciók alaposan megugrottak.


Fékezetten 1

Csörte anno. Az Allianz Hungária toronymagasan vezet, bár tavaly

 Fényesen profitálnak a biztosítók is a lakáshitelezés felfutásából. A támogatott lakáskölcsönök boom-jának köszönhetően az elmúlt két évben a hitelfedezeti biztosításokból a korábbi háromszorosát kasszírozták a társaságok. S ez csupán az egyik olyan termék, amelynek köze van a lakásbiztosítások megugrásához. Egyértelműen kirajzolódik, hogy a 2001-ben tűz- és elemi károk biztosítására kifizetett összegnek is több mint kétszeresét költötték az utóbbi két esztendőben a hazai ügyfelek – jóllehet, a nyilvános statisztika egybemossa e számokat az ipari vagyonbiztosításokra vonatkozó adatokkal. Bár a lakáshitele-zésben ez éppen fordítva alakult, a biztosítóknál az elmúlt két esztendő közül a 2002-es bizonyult sikeresebbnek – a bevételek gyarapodása akkor volt nagyobb mértékű.

UGRÁSOK. Néhány szolgáltató ugyanakkor kifejezetten nagyot nőtt tavaly a nem-életbiztosítási szegmensben. Ilyen az Európa, ahol éppen a kétszeresére dagadt a nem-élet bevétel. Az Union megduplázta az érvényes szerződések egy évre kimutatható díjbevételét, amit a lakás-, a kis- és középvállal-kozásoknak kínált felelősségbiztosítások fejlesztésével és a gépjármű-biztosítások bevezetésével magyaráznak. Az Argosznál 25 százaléknyi új díjbevételhez jutottak, ennek a zöme a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokból (gfb) származik. Azt viszont már nem tartja kedvezőnek a társaság, hogy egyéb biztosítási termékei tavaly nem váltak kelendőbbé. Változást az idén a tulajdonosi körükbe tartozó intézményektől remélnek. Így például eredményes lehet, hogy a hozzájuk hasonlóan a belga KBC bank tulajdonában álló K&H bankkal és életbiztosítóval megindul a keresztértékesítés. A banki – vagy még inkább fiókbeli – eladás pedig az elmúlt évben jócskán bizonyított, az említett társaságon kívül jelentős állományra tett így szert a módszert jó ideje alkalmazó OTP Garancia, az Erste, s a hasonló környezetben értékesítő új postai biztosítók.


Fékezetten 2

ÜGYFÉLMOZGÁS. Noha a 2003. évi eredményeken még nem látható, tavaly a különféle biztosításfajták közül a gfb új díjai a szokásosnál jobban megmozgatták a piacot. Az előző évi háromszorosa, mintegy 300 ezer autós keresett tavaly év végén – az idei díjak meghirdetése nyomán – az addiginál olcsóbb biztosítási megoldást. Az ügyfelek 7-8 százaléka váltott így társaságot, ami önmagában még nem drasztikus változás. Az összes kötelező biztosítás felét kezelő legnagyobb szereplőtől távoztak a legtöbben: az Allianz Hungária 70 ezer ügyfelet vesztett. Általában is jellemző, hogy a nagyobb társaságok felől a nagyobb piaci részesedésre vágyó kisebb, fiatalabb cégek felé áramlottak az ügyfelek. Több tízezren választották a Magyar Posta első évében járó biztosítóját, és kereken 60 ezren az Uniont, igaz, ez utóbbinál az új szerződések negyede a Magyar Autóklub tagjainak kínált speciális termék révén köttetett.

A díjszabásban egyébiránt az látszott kirajzolódni, hogy az előző években nagyon jutányos árakat kalkulálók mostanra kénytelenek voltak megnyomni a tollukat – jegyzik meg néhány biztosítónál. Azt is beismerik több helyütt, hogy a vártnál sokkal több új ügyfél kiszolgálása néhol bizony lassan megy, csakúgy, mint a nagyarányú felmondások kezelése a másik oldalon. Ráadásul “megvadult” a kötelezőket regisztráló, a biztosítók támogatásával kiépült belügyminisztériumi nyilvántartás, így a rendőrök egyes biztosítók ügyfeleinél kénytelenek “bemondásra” elhinni a gfb meglétét és befizetését.

Az azonnali fogyasztás és bátor eladósodás jellemezte 2003-as évben ugyanakkor a személybiztosítások piaca csak visszafogottan nőtt. Alig több mint 10 százalékkal emelkedett a díjbevétel egy olyan szegmensben, amely előző évben közel 20 százalékkal gyarapodott, s a néhány esztendővel ezelőtti – főként a tőzsdei boomnak köszönhető – aranykor egymást követő éveiben 35-50 százalékos mértékben volt képes bővülni.

Fékezetten 3

VISSZA A FOLYAMATOSHOZ. A cégek túlnyomó része – az egyetlen OTP Garanciát leszámítva – vissza-tért a hagyományos, folyamatos díjas szerződésekhez. Ezt az utat választotta például a Credit Suisse, amelyik korábban szinte kizárólag egyszeri díjasokra fókuszált, ám hamarosan e könnyen feladható termék árnyoldalait is megtapasz-talta, amikor az ügyfelek tömeges elvándorlásával volt kénytelen szembe nézni. Az új módi azonban beválni látszik, a társaság tavalyi adatai ugyanis tempós növekedésről tanúskodnak.

A biztosítók rangsorában egyébként az élboly – az első hét helyezett felállása – nem változott a megelőző évhez képest. Sikerült megerősítenie harmadik helyét a díjbevételi rangsorban az ING-nek is, amely 2002-ben taszította le a dobogóról az ÁB Aegont. A csak életbiztosításokkal foglalkozó cég egymaga hozza a piac összbevételének több mint egynegyedét. Habár az életbiztosítási kárkifizetések tavaly kevésbé nőttek, mint azelőtt, furcsa fejleményt produkált a piac. Jelesül akadt olyan biztosító – a Dimenzió -, amelynek kárai közel 40 százalékkal felülmúlták a bevételeket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik