Gazdaság

Elrepült álmok

A cseh Fischer AS magyarországi utazási irodáját is érintheti az anyacég átszervezése, az alapító-vezérigazgató távozása.

Nehéz szívvel és nem egészen önszántából szállt fel a Kanári-szigetekre induló repülőre Prágában „az az ember, aki megtanította a cseheket utazni”. Václav Fischer, aki tavaly nyárig még a legnagyobb cseh utazási iroda tulajdonosa és egyszemélyes irányítója volt, nyilvánvalóan nehezen bírta, hogy a nevét viselő cégnél már mások döntenek. A Fischer utazási iroda megteremtése után 14 évvel az irigyelt üzletember drámai tárgyalások után kénytelen volt megválni eladósodott cégének 75 százalékától. Január 5-én érkezett az új igazgató, a 30 éves Jiri Jelinek, hogy rendbe tegye a vállalat szénáját. Az eredeti megállapodás szerint az alapító atya maradt volna a cégnél, a békés együttélés azonban nem tartott egy hónapig sem.


Elrepült álmok 1

Václav Fischer. Új szereposztás.

A PÉNZCSINÁLÓ. Fischer pár koronáért már gyerekkorában lépcsőházat mosott, kabátokat őrzött rendezvényeken, egyetemistaként villamoskalauz és idegenvezető volt. Így ismerkedett meg feleségével, a Stuttgartból származó Irmával, akinek révén 1978-ban, a prágai közgazdasági főiskolán szerzett diplomájának átvétele napján, szabályos kivándorló útlevéllel a zsebében hagyhatta el Csehszlovákiát. Hamburgban alapította meg és fejlesztette középméretűre a már akkor is saját magáról elnevezett utaztató cégét.

A bársonyos forradalom után hazatérve Fischer jó szemmel észrevette, hogy a szocializmus szorításából éppen hogy kikerült honfitársai, szerény anyagi lehetőségeikhez képest hajlandóak akár sokat is fizetni azért, hogy két hétre „európainak” érezhessék magukat. Fischernél tehát nem volt buszban alvás, minősíthetetlen szállás, csapnivaló szolgáltatás, inkább szolid középszer, ami sokak számára vonzó újdonságot jelentett. Egyre nyíltak az újabb irodák – az akkor még nem kettévált – Csehszlovákiában, majd a cég Lengyelországban és Magyarországon is terjeszkedett. A Fischer végül Csehország legnagyobb utazási vállalkozásává nőtte ki magát, s leányvállalatok sorát hozta létre. Közben Václav Fischert 1999-ben a szenátusi kiegészítő választásokon Prága belvárosának lakói elsöprő többséggel beszavazták a törvényhozás felsőházába, a cégek forgalma pedig elérte az 5 milliárd koronát (mai árfolyamon mintegy 40 milliárd forintot).

A rákövetkező évben azonban a birodalom veszteségei 640 millió koronát tettek ki. Szakértők szerint a megroppanást a „légi katasztrófa”, vagyis a Fischer Air, pontosabban két Boeing 737–33-as gép igen kedvezőtlen feltételek mellett nyélbe ütött lízingelése okozta. A bajokat tetézte Fischer üzletpolitikája. Kezdetben egyetlen konkurens csoportját sem engedték a kék színekben pompázó gépeken repülni, miközben a Fischer utazási iroda állítólag többet fizetett, mintha más charter társasággal szerződött volna. A többiekkel szemben tanúsított elutasítás pedig valósággal kierőszakolta egy másik erős cseh charter társaság, a Travel Service létrehozását.

CSÔDHELYZET. A nemzetközi turizmust visszavető terrorfenyegetésről, vagy éppen a SARS járványról Fischer persze nem tehet, miként arról sem, hogy közben változott a piac is: tömegessé vált az úgynevezett last minute utak rendszere. Egyes hírek szerint a Fischer Air tavaly nyárra már több mint félmilliárd koronával tartozott a bankoknak és a repülőtéri szolgáltatóknak, az utazási irodától pedig állítólag 300 milliót követeltek a szállodások szerte a világban. A csőd elkerülhetetlennek látszott, olyannyira, hogy tavaly júliusban az illetékes prágai bíróság hozzájárult az utazási iroda és a légitársaság, valamint Václav Fischer magánvagyonának lefoglalásához.

Az utolsó utáni pillanatban sikerült megállapodni a cseh sajtóban csak morva olajmágnásként emlegetett Karel Komárekkel. A részletek homályosak, de annyit tudni lehet, hogy az üzletember brókercége megállapodott a hitelezőkkel, ennek fejében Komárek egy másik vállalkozása, a K&K Capital Group 75 százalékos részesedést szerzett a Fischer-birodalomban. A szükségszerű átszervezés részletei nem ismertek, Lengyelországban azonban már kettőt bezártak az ottani négy iroda közül.

A hazai kirendeltség ügyvezető igazgatója, Szirányi András konkrétumok nélkül tért haza Prágából a hétvégén. „Május végéig biztos, hogy üzemel a budapesti leányvállalat. Amennyiben az átszervezések miatt be kell zárni, akkor sem csőd, hanem végelszámolás lesz a sorsa, valamennyi kötelességvállalás teljesítése mellett” – mondta a vezető. A téli utakra még vesznek fel megrendeléseket, de a nyári katalógusra egyelőre nem. A partnerirodák közül többen egyáltalán nem ajánlják a Fischer útjait. A magyar utaztatási piacra azonban kis súlya miatt az iroda esetleges megszűnése nem lenne hatással.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik