Gazdaság

Elkapták a pillanatot

A digitális fényképezőgépek piacát fellendítette a Sulinet program. Így a fotókidolgozással foglalkozó hálózatok is e területen erősítenek.

Vége az idegfeszítő várakozásnak a kidolgozásig, akár azonnal láthatjuk elkészült felvételeinket – hangzott el pár évvel ezelőtt a digitális fényképezőgépek piaci bevezetésekor. Egy jó felvétel azonban kézbe fogva válik értékessé, hiszen így lehet az élményt igazán megosztani – derül ki a vásárló tapasztalataiból. Papírképet persze elvben otthon is készíthetünk, ám a jó minőségű fotónyomtató, papír és patron beszerzése – bár ez is új piaci szegmenst nyitott a gyártók számára – meglehetősen drága, a kép szerkesztése, előkészítése pedig időigényes és némi szakértelmet igényel. Mindent egybevetve tehát egyszerűbb és olcsóbb a valóban kinagyításra érdemes digitális képeket profikra bízni. A filmelőhívással foglalkozó hálózatok az utóbbi egy-két évben gyorsan fel is ismerték ezt az igényt, bevezették effajta szolgáltatásaikat, de rövid távú felfutást nem vártak az üzletágtól, hiszen a digitális fényképezés még egy évvel ezelőtt is kuriózumnak számított.


Elkapták a pillanatot 1

VÁSÁRLÓI ROHAM. Az új technika hódítási sebessége azonban minden várakozást felülmúlt – hazánkban is. Mint Erdélyi László Attila, az 50 saját és 220 franchise üzletből álló Photo hall hálózat (Főfotó Kft.) ügyvezető igazgatója mondja, csak a karácsony előtti szezonban több mint 8 ezer digitális gépet értékesítettek üzleteikben, mintegy tízszeresét (!) az egy évvel korábbi szezonban regisztrált darabszámnak. E felfutást más cégek is megerősítették. Képesné Oláh Edit, a fotókidolgozásra szakosodott Fotex-2000 Kft. ügyvezető igazgatója maga is meglepődött azon, hogy a Sulinet program milyen hatással volt a vásárlókra: mindenki igyekezett a 60 ezer forintos adókedvezményt kihasználni. Akinek pedig nem futotta új számítógépre, az inkább egy olcsóbb digitális gépet vásárolt, még akkor is, ha igazán nem volt rá szüksége – csak le ne maradjon a kedvezményes lehetőségről.

A Sulinet keretében országszerte 23 milliárd forintnyi berendezést vásároltak a fogyasztók, s ebből közel 5 milliárdot költöttek digitális fényképezőkre. A hivatalos adatok szerint a programban tavaly 50-51 ezer ilyen masina talált gazdára, méghozzá szűk félév leforgása alatt. A program ráadásul csak katalizátor volt, hiszen az elektronikai cikkek forgalma évek óta 10 százalék feletti mértékben növekszik, így pontos adatok híján is megállapítható, hogy a programon kívül is sok ezer új digitális gép kelt el.


Elkapták a pillanatot 2

Mindezek nyomán a hagyományos fotó-előhívási piac alighanem hanyatlásra van ítélve. Ezt erősíti meg, hogy – mint Képesné Oláh Edit mondja – tavaly megtört a filmtekercsek növekvő eladási trendje: míg korábban 7 millió tekercsnyi negatív filmet értékesítettek évente, addig tavaly 6,5 millióra esett vissza ez a mennyiség. Ez az adat nem is meglepő, ha a digitális gépek példátlanul gyors térnyerését nézzük. Erdélyi László Attila szerint a karácsonyi szezon példátlan eladási adatai a digitális fotószolgáltatási piac exponenciális növekedési lehetőségeit sejtetik.

Természetesen sokan próbálkoznak a házi képszerkesztéssel és nyomtatással, de a laborgépek minősége messze felülmúlja az otthoni fotónyomtatókét, s a szolgáltatás árban is versenyképes. Több hálózat és labor már internetes megrendelési lehetőséget is kínál. A képek két éve a Fotexnet.hu oldalon és újabban a Photo hallnál is feltölthetők a világhálón keresztül. Az utóbbi hetekben azonban szinte minden nagyobb szolgáltató bevezette az online képrendelést. A kész papírképeket futárral házhoz szállítják, vagy átvehetők valamelyik tetszés szerint megjelölt üzletben, de választható a postai kézbesítés is. A Photo hall a jövőbeli üzleti modelljét is a digitális kidolgozásra alapítja, s ennek jegyében a hagyományos fotókidolgozást immár nem saját laborjában oldja meg: a múlt év vége óta azt a más hálózatnak is dolgozó CeWe Color Magyarország Kft. végzi el számára.

ELLENFELEK. A legnagyobb digitális előhívó hálózattal rendelkező Photo hall mellett számos kihívó jelent meg e szegmensben. Egyfelől az úgynevezett 9 forintos (drogériákban, trafikokban, újságárusoknál működő) kidolgozó hálózatok is vállalnak már digitális anyagról történő nyomtatást. A piac másik végéről támad a drágább, de a szaklapokban is dicsért minőségű labormunkával dolgozó Fotex. A cég 2,5 éve vásárolt – mintegy 50 millió forint értékű – laborgépéből más szolgáltatóknál is van már egy tucatnyi az országban, de a berendezés gyakori karbantartása, beállítása és szakképzett kezelőszemélyzet-igénye miatt a 14 fővárosi bolttal dolgozó Fotex az elsők között van a kidolgozási minőség tekintetében. Ez egyébként érvényes a hagyományos filmekre is. A minőségnek persze ára van: a hagyományos és a digitális kidolgozás terén a cég egyaránt a legdrágább hálózatok között van, bár a klasszikus nagyítás után járó ajándék filmtekercs némiképp kárpótolja a megrendelőket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik