Gazdaság

Palackozott siker

A hajdani épületgépész előbb mezőgazdasági termelőként boldogult, majd szörpgyárat nyitott; Réger Frigyes legutóbbi dobása a műanyagpalackokat recikláló üzem.

Palackozott siker 1

Egy Zsiguli árát kerestük meg egy szezon alatt – emlékszik vissza első “vállalkozására” Réger Frigyes, az idén kft.-ből részvénytársasággá átalakított győri Lamba Rt. tulajdonosa. A hetvenes évek közepén frissdiplomásként épületgépészi beosztásban tevékenykedő alkalmazott munka mellett földet bérelt, és zöldségfélék termesztésével egészítette ki jövedelmét. Az üzlet olyan sikeresnek bizonyult, hogy Réger nemsokára felhagyott eredeti szakmájával, s a mezőgazdasági termelésre koncentrálta energiáit. “Még ma is ereklyeként őrzöm a szemenként vető gépet, a traktort és a betakarítási eszközöket” – tekint vissza nosztalgiával a kezdetekre. Műszaki vénáját azonban itt is hasznosította: hűtőházat épített, így tavasszal is tudott jó minőségű zöldséget értékesíteni.

“A függetlenség mindig nagyon fontos volt számomra” – indokolja a vállalkozó, hogy miért hagyta ott biztos állását az akkor jó nevű Győr-Sopron Megyei Állami Építőipari Vállalatnál. A tenni akarást és a vállalkozói vénát elmondása szerint a szülői házból hozta magával, szülei ugyanis még a “legnehezebb” időkben is magánkereskedőként dolgoztak. A korszak lehetőségeit kihasználva a következő vállalkozás – immár a nyolcvanas évek első felében – egy butik megnyitása volt.

A rendszerváltás előszelét megérezve, Réger Frigyes már 1988-ban azon törte a fejét, hogy a lassan megnyíló új távlatok közepette mibe vágjon bele. “Legalább tíz lehetőséget mérlegeltem, a márványfűrészüzemtől a gyümölcsszárításig” – érzékelteti a döntés nehézségeit. Végül a szörpgyártás mellett tette le a voksát. A hűtőház épületében indult meg a termelés: a jelenleg már 130 főt foglalkoztató cég a kezdetekben alig 5 alkalmazottal vágott bele az üzleti tevékenységbe.

Az ötlet sikeresnek bizonyult, a kezdeti forrásbevonás azonban nem volt problémamentes. A már két éve működő vállalkozás banki forrásokat próbált igénybe venni, egy darabig sikertelenül. “Sem az akkor már jól működő céget, sem ingatlanjaimat nem találták megfelelő biztosítéknak a pénzintézetek” – sorolja a tulajdonos, aki végül a saját gépkocsijára felvett hitelből tudta áthidalni a pénzügyi akadályokat.

SZÍNESEDŐ PALETTA. Az átmeneti nehézségek után azonban sikeresen növekedett a vállalkozás. A hűtőház mellett egy újonnan épült, 1200 négyzetméteres csarnokban folytatódott a termelés, méghozzá bővülő termékpalettával. A szörpök mellett beindult a citromlé-, majd a gyümölcslé- és az ecetgyártás is. A vállalkozás cégformát is váltott: 1993-tól gazdasági munkaközösség helyett korlátolt felelősségű társaságként folytatta.

A növekedést a kilencvenes évek közepétől újabb beruházások követték. A cég új, korszerűbb töltősorokat kapott, valamint – miután a korábbi üzemet kinőtte – telephelycserére is sor került. Megvásárolták, majd felújították egy felszámolás alatt álló vállalat üzemét a győri ipari parkban, s palackfújó berendezést is vásároltak, így a termékeket attól kezdve saját gyártású műanyagpalackokban forgalmazták. “Réger Frigyesre jellemző, hogy odafigyel a részletekre – mondja Ágoston András, az Eurotechnika Kft. ügyvezető igazgatója -, a Lamba Kft. vezetőjeként komoly szerepet vállalt a tetszetős és a cégre jellemző formájú műanyag palackok tervezésében. Az eredeti csomagolás véleményem szerint hozzájárult a forgalmazott üdítőitalok sikeréhez.”

A befektetések azonban érezhető pénzügyi terhet róttak a vállalkozásra, így az orosz válság bekövetkezésekor a Lamba Kft. nehéz helyzetbe került. A gyümölcslevek piaca erősen exportorientált volt, így az orosz kereslet összeomlása túlkínálatot okozott: addig soha nem látott mértékben nyomottá váltak az árak. A cég így arra kényszerült, hogy új irányba induljon el. A kft. vezetése úgy ítélte meg, hogy olyan terület felé kell nyitniuk, ahol hasznosítani tudják eddigi tapasztalataikat. Az első kísérlet arra irányult, hogy betörjenek az étolajpiacra. Napraforgómagot vásároltak, azt bérmunkában külföldön kisajtoltatták, s az olajat a már bejáratott töltősorokon palackokba töltötték. Az ötlet azonban nem hozta meg a várt sikert. A tervezettnél jóval kisebb mennyiségű olajat sikerült kinyerni a beszerzett magokból, ugyanakkor a piacon is megváltozott helyzettel kellett szembenézniük: legfőbb konkurensük – vélhetőleg az erősödő piaci helyzetet érzékelve – látványosan csökkentette árait. Így, bár az étolaj-forgalmazás része maradt a Lamba Kft. tevékenységének, ez nem bizonyult olyan sikeresnek, hogy továbblendíthette volna a vállalatot.




 Réger Frigyes
52 éves, Mosonmagyaróváron született, 18 éves korában költözött családjával együtt Győrbe. Épületgépészi diplomával előbb egy állami építőipari vállalatnál dolgozott, majd önállósította magát.

Különböző próbálkozások után 1988-ban fogott bele a szörp-gyártásba. Cége, a Lamba Kft. – amely nemrégiben rt.-vé alakult – ma már többféle üdítőitalt gyárt, s egy leányvállalat, az Ökopet Kft. révén a PET palackok újrafeldolgozását is felvette a profiljába. A jövő évi együttes árbevétel a tervek szerint meghaladhatja az 5 milliárd forintot.

Egy korábbi magánosítás eredményeként Réger Frigyes ma már egyedüli tulajdonosa a Győri Autóközpont Rt.-nek is, amely a hazai Mercedes és Suzuki márkakereskedések sorát erősíti, s csaknem 2 milliárdos forgalmat tud felmutatni.

Egyetlen gyermeke a 8 éves Dóra. Hobbija a tenisz és a vitorlázás, emellett évente 2 ezer kilométert kerékpározik.

Miután már korábban is foglalkoz-tak műanyag-feldolgozással, hiszen a termékeket saját gyártású palackokba csomagolták, 2000 tavaszán arra jutottak: belevágnak a PET palackok újrafeldolgozásába, reciklálásába. A közel 800 millió forintos beruházás anyagi hátterét a Széchenyi Terv keretében elnyert vissza nem térítendő támogatás, valamint banki hitelek és saját erő teremtették meg.

A tevékenységi körök elkülönítése érdekében a műanyag-feldolgozást a Lamba Rt. 100 százalékos tulajdonában lévő Ökopet Kft. végzi. Ugyan a termelés csak szeptemberben indult, ám Réger Frigyes optimista: a jövő évre az üdítőital-gyártás 2,5 milliárdos forgalma mellett 3-4 milliárd forintnyi éves árbevételt vár a műanyag-üzletágtól. A fejlesztések során a tulajdonos ismét kamatoztathatta mérnöki tudását és munkatársai műszaki ismereteit: a műanyag-feldolgozás során használt gépek jó része saját tervezésű, s a műszaki ötletek nyomán számos szabadalmat is bejegyeztettek. Mindeközben az üdítőital-gyártás fejlesztését is tervezik. A töltősor már megkezdett átalakítása során be kívánják vezetni az aszeptikus töltést: ez azt jelenti, hogy a töltési folyamat csíramentesített környezetben zajlik, így tartósítószer nélkül lehet elkészíteni az üdítőitalokat. Az rzt szolgáló gépsor terveire világszabadalmat kértek, s a távlati tervek között szerepel a gépcsalád külföldi értékesítése is.

UNIÓS KIHÍVÁS. Az uniós csatlakozás további növekedési lehetőséget teremt az üdítőital-gyártás számára. “Győr logisztikai elhelyezkedése kiváló, közel vagyunk Ausztriához és Szlovákiához is” – mutat rá a telephely földrajzi előnyeire és a potenciális új piacokra Réger Frigyes. A csatlakozás azonban a versenyt is fokozza majd. “Célunk az, hogy talpon maradjunk ebben az időszakban, majd folyamatosan erősítsük pozíciónkat” – avat be a stratégiai célokba a vállalkozó.

Akárcsak a Lamba Rt., Réger Frigyes is igyekszik több lábon állni. 1993-ban egy társával együtt részt vett a Győri Autóközpont Rt. (a volt AFIT) privatizációjában, amelyet E-hitelből vásároltak meg. A cég azóta a magyarországi Mercedes és Suzuki márkakereskedések között az első ötbe küzdötte magát, árbevétele pedig megközelíti a 2 milliárd forintot. A vállalkozó 1999-ben kivásárolta üzlettársát, így jelenleg egyedüli tulajdonosa a Győri Autóközpont Rt.-nek. A kitartó munka meghozta gyümölcsét: Réger Frigyes már nem Zsigulikban, hanem Mercedesekben gondolkodik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik