Gazdaság

Borban az igazság?

A tömegajándéknak számító bor, határidőnapló és falinaptár helyett eredetibb a cégre jellemzőbb meglepetéssel kedveskedni az üzleti partnereknek.

Felejthetetlenül sikerült 1999 karácsonya – emlékszik vissza Kürti Sándor, a Kürt Informatikai Rt. vezérigazgatója. A vezető a kocsijában ülve élte végig azt a felemelő pillanatot, amikor a csomagtartóban szétrobbant egy céges partner számára karácsonyi meglepetés gyanánt névre szólóan palackozott bor. A vezető nem számolt a téli zimankó romboló hatásaival, illetve azzal, hogy a csomagtérben tárolt, kifejezetten vékony falú üveg idő előtt megadja magát. “A második durranás az átadás pillanatában történt” – avat be a tragikomikus történet további részleteibe Kürti, akinek statisztikái szerint a megrendelt 186 palackból 127 robbant fel. Az üveg készítője elismerte gyártási hibáját. Hogy jóvátegye a dolgot, 2000 húsvétjára ismét elkészítette a 186 üveget, nagy igyekezetében azonban “1999 Karácsony” felirattal sikerült legyártania a palackokat.


Borban az igazság? 1

AJÁNDÉKOZÁSI ALAPOK. A bor felrobbanása megakadályoz-ható lett volna, ha fadobozban kerül átadásra az ajándék. “A protokoll szabályai szerint csomagolópapírban és papírzacskóban nem, kizárólag díszdobozban képzelhető el bármilyen szeszes ital átadása, amennyiben céges ajándékról van szó” – mondja Görög Ibolya protokollszakértő. “Javaslom emellett a testhez érő ajándékok mellőzését” – teszi hozzá a szakember, aki szerint céges kapcsolatápolás címén szóba sem jöhet parfümök, szappanok vagy ruhadarabok ajándékozása. Görög Ibolya meggyőződése, hogy a kultúrahordozók – CD-k, DVD-k, könyvek, akvarellek, régi térképek – ritkán okoznak kellemetlen meglepetést. Vigyázni kell továbbá arra, hogy az ajándékozás, illetve a megválasztott tárgy értéke ne legyen zavarba ejtő. Komplett házimozi szett, arannyal futtatott Omega óra, 12 személyes herendi porcelánétkészlet kínos perceket tud okozni a kedvezményezettnek, s a korrumpálás látszatát keltheti. A protokollszakértő szerint úgy a legegyszerűbb kihátrálni az ilyen szituációkból, ha az érintett az ajándékot azzal utasítja vissza: attól tart, cége nem tudja kellőképpen viszonozni a figyelmességet.

A hivatali ajándékoknak ugyan határt szabnak az egyes főhatóságok vezetőinek belső rendeletei, ezek azonban csak az államigazgatásban vagy állami cégeknél dolgozókra nézve jelentenek útmutatást. Privát cégek esetén a vállalat saját etikai kódexe lehet irányadó. Adózási szempontból az üzleti ajándék fogalma ezzel szemben központilag szabályozott (lásd külön).

Ajándékadó  

 A személyi jövedelemadó törvény szerint üzleti ajándék olyan tárgy, szolgáltatás, utalvány lehet, amelyet a juttató a tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai kapcsolatok keretében ad. “Adó- és járulékmentesen a 10 ezer forint egyedi értéket meg nem haladó üzleti ajándék adható, de további korlátozás, hogy a cég mérete határozza meg az erre a célra adómentesen fordítható éves keretet” – igazít el a kérdésben Ágoston Katalin, az Ernst & Young adószakértője. A 10 ezer forint egyedi értéket meghaladó ajándékok, illetve az adómentes keret kimerülése esetén a 44 százalékos adó, és a 11 százalékos egészségügyi hozzájárulás megfizetése is a juttatót terheli. Az üzleti életben a terhek ellenére gyakran előfordul, hogy cégek az ominózus limitnél értékesebb ajándékot adnak egy jelentős partnernek, vagy hogy az év folyamán elfogy az adómentesen adható keret. “Tapasztalataink szerint ilyenkor a cégek igyekeznek a juttatásokat továbbra is lehetőleg adómentes formában nyújtani. Előfordul, hogy exkluzív opera vagy színházelőadásra invitálják üzleti partnereiket, vagy üdülési csekkel biztosítanak egy kellemes belföldi hétvégét a részükre” – ismerteti a gyakran használt kiskapukat a szakértő. Az “élmény jellegű” ajándék további előnye, hogy a megajándékozott lakásában nem növeli a hasznavehetetlen tárgyak halmazát.

“A tízezres értékhatáron belül maradva karácsony táján nagy mennyiséget értékesítünk koktélshakerekből, fa és bőr ajándéktárgyakból és borosgazda-készletekből”- mondja Balogh Ádám, a céges ajándékok forgalmazásával és emblémázásával foglalkozó Golding Kft. marketingigazgatója. Az exkluzív irodai szettek, amelyek asztali órát, levélbontó kést, mobiltelefon-tartót és névjegykártyatartót tartal-maznak, szintén képesek a bűvös tízezres határon belül mozogni. “Drágább ajándékok esetén nem trendkövető megoldás harsány logóval nyomni a tárgyakat” – ért egyet a kérdésben Görög Ibolya és Balogh Ádám. Viszszafogott, ízléses emblémázásra példa, amikor egy jobb esernyőnek a belső felületére kerül a felirat. “Bőr határidőnapló esetén pedig már régóta nem divat rányomni az ajándékozott nevét a fedőlapra” – mondja a protokoll-szakértő. Falinaptár és határidő-napló ajándékozását azonban jobb elkerülni, a partner ugyanis vélhetően több darabot begyűj-tött már eme nem túl eredeti tárgyakból. Akik 10 ezer forintnál drágábban vásárolnak ajándékot, többnyire márkásabb tollak vagy nemesacél konyhai eszközök közül válogatnak. Ez esetben is javallott a diszkrét feliratozás, legfeljebb csupán a megajándé-kozott személy monogramját illik belegravírozni a tárgyba.

“Mindig nagy gondot fordítunk arra, hogy ne tucatárut adjunk valamelyik ajándékkatalógusból, hanem egyedit, szépet, amin érződik, hogy utánajárást, törődést, energiát igényelt az ajándékötlet megszülése, a kiválasztás, az összeszervezés, az általában sok szálon futó beszerzések koordinálása” – mondja Kürti, akinek cégénél az ajándékok értéke néhány ezertől legfeljebb húszezer forintig terjed. Cégének idei ajándékát – ezúttal egy forralt bor szettet – tíz különböző helyről gyűjtötték össze.

VISSZATÜKRÖZÖTT SZELLEMISÉG. Jó, ha az ajándék jellemző a cégre, amely adja: közvetve utal tevékenységére, szellemiségére. A vállaltan környezetbarát politikát követő Ricoh Hungary Kft. karácsonyi figyelmességeiben is elkerüli a fém és a műanyag használatát, és például fából készült órákkal kedveskedik partnereinek. Utazási irodától jó ötlet lehet egy útikönyv, telefoncégtől egy koncertmeghívás. Nehezebb helyzetben vannak az “elvontabb” tevékenységet folytató cégek, de egy informatikai vállalkozás például a kollégák kedvenc számaiból összeállított CD-vel is kedveskedhet partnereinek.

Az egyediségre, a formabontó megoldásokra esküszik a Roxer Kft. is. A cégcsoport, mely több szálon kötődik a gasztronómiához, lévén rendezvényszervező és catering tevékenységet is folytat, a szakácskönyv-író láz idején – Stahl Judit és Jamie Oliver után szabadon – saját szakácskönyvet ajándékoz. A cég negyven alkalmazottja kedvenc ételeinek elkészítéséhez ad útmutatást a kapcsos könyv hasábjain. A könyvben levő lapok kivehetők, de ez nem az eldobhatóságot, hanem a bővítést kívánja szolgálni. Amikor új alkalmazott jön a céghez, annak bemutatása ugyanis úgy történik, hogy a cég kiküldi a partnereknek a pótlapot a munkatárs fotójával és receptjével, amely beilleszthető a már meglévők közé. “Az ajándék elkészítése nagy élmény volt. A cég vendéglőiben az összes munkatárs együtt főzte meg az ételeket, s mindez egy nagy közös lakomába torkollott” – mondja Síkos Péter ötletgazda, a Roxer 2.0 reklámügynökség vezetője.

Az ajándékozás egyik modern iskolája szerint a cégek a partnerre szánt pénzösszegen nem karácsonyi ajándékot vásárolnak, hanem jótékony célra, például mozgássérült gyerekek számára ajánlják fel a keretet, majd a nemes gesztusról levélben értesítik a partnert (Figyelő, 2000/51-52. szám). A hazai ügyfelek azonban inkább az ajándékozás tárgyiasult formáját preferálják. “Ezáltal tudják, mit érnek a cégnek, mennyire kiemelt partnerei a vállalatnak” – mondja Béres Anikó, a B&D ComMedia Kommunikációs Iroda ügyvezetője. Szerinte adományozás esetén ugyan nem romlik, de nem is erősödik a partnerkapcsolat a cég és ügyfele között, utóbbiak azonban minden esetben hálásak az ajándék kitalálására fordított idő- és energiabefektetésért. “Magyarországon még nem vagyunk elég érettek arra, hogy az adományozást és az arról szóló értesítést tekintsük ajándéknak” – véli Béres Anikó.

Ezzel szemben egy üveg bornak, habár kreativitásértéke a nullával egyenlő, mindenki örül. Ha pedig mégsem, akkor egyszerűen továbbadja a likvid jószágot. A naptár mellett ez is tucatajándék, amit az is bizonyít, hogy vannak, akik viccesen borban mérik az értéküket. Befolyásuk növekedését pedig úgy tartják számon, hogy megszámolják, ezen a karácsonyon hány palack itallal kaptak többet az előző évinél. Ők tartják úgy: borban az igazság.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik